Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anna med avslagen näbb!Hon finns inte mer.  (läst 21058 gånger)

sallyzevenwacht

• Halland
SV: Avslagen näbb!!! Bara att ta bort? :(
« Svar #60 skrivet: 18 jan-11 kl 20:26 »
Jag skulle så gärna vilja se bilden på henne...Det är inte ditt fel att det hände, var det därför du inte ville visa den?
(eller tog bort den) Vad bra att det går bättre nu iallafall!  ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #61 skrivet: 19 jan-11 kl 23:40 »
Att det inte var mitt fel det vet jag. S¨nej det var itne därför utan för att hon såg riktigt hemsk ut. När jag tittade på de bilderna funderade jag om jag var knäpp som inte gått ut och nackat henne på en gång. Just nu känns det ju som om jag gjorde rätt som inte nackade henne men hon är trotts allt inte återställd ännu så jag kanske får ångra mig senare. Jag har några bilder på henne nu när hon är friskare så jag hade tänkt att lägga upp bilder på min blogglite längre fram med "just intagen och avspolad", "halvläkt" och så förhoppningsvis "Anna och hennes små dunbollar tillsammans med de andra i flocken".
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Alba

• Södermanland
« Svar #62 skrivet: 20 jan-11 kl 11:50 »
Just nu känns det ju som om jag gjorde rätt som inte nackade henne men hon är trotts allt inte återställd ännu så jag kanske får ångra mig senare.
Man kan bara ta livet av någon en gång, ibland är det bättre att fatta beslutet efter ett tag. Man kan ju alltid ångra sig och avliva, men inte tvärtom  ;)

Det tar lång tid att bli återställd efter en så pass svår skada. Om hon vart en vild fågel hade jag gjort en bedömning av hur lång tid jag trott att rehabiliteringen skulle ta, hur stort lidandet skulle vara, hur mycket vård=stress som behövts, samt hur stor sannolikhet det skulle vara att bli tillräckligt återställd för ett liv i frihet. Med en tam fågel har man mycket större marginaler. Men man måste ju ändå fundera över det initiala lidandet och om hon klarar sig utan alltför mycket hjälp i framtiden, alt hur mycket hjälp man själv kan ge ett handikappat djur.

Oavsett hur man gör så lär man sig något. Och så länge hönan äter och visar livsvilja osv så kan man ge chans till liv. Tycker jag.

:) / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #63 skrivet: 23 jan-11 kl 11:45 »
Så en liten uppdatering igen.

I dag ska hon få en större bur så hon kan röra på sig lite mer. Det kliar fortfarande över ögat där hon har ett nästan läkt sår. Näbben blir mer och mer sne, Ser ut som om den är på väg att sakta trängas bort av det som läkt under. Så vi får vänta och se. Fortfarande inga problem att äta eller att dricka. Hon har kommit på att så fort stora tösen tar ut henne ur buren vankas det gottis. Jag tror att Anna tycker bäst om ost. Hon svarar alltid på tilltal dvs när är i hennes höjd och pratar med henne så kuttrar hon tillbaka och lägger huvudet lite på sned.

Jag oroar mig lite för att hon får mer ljus när hon är inne hos oss än ute i hönsgården. Hon är snart sju månader och har huxflux fått det både varmt och väldigt mycket mer ljus än innan. Jag orar mig inte för ljuset utan mer för att hon kanske börjar lägga ägg. För jag tycker att hon ska vara frisk innan hon börjar med det. Fast samtidigt så om hon börjar lägga ägg så kanske det är det bästa friskhetstecknet jag kan få?

En liten go och glad höna bor i vårt vardagsrum.

gernsö

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 24 jan-11 kl 12:21 »
Bilder, vi vill se bilder....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Alba

• Södermanland
« Svar #65 skrivet: 04 feb-11 kl 09:37 »
Hur går det med gumman?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

gernsö

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 04 feb-11 kl 18:07 »
hoppas verkligen att hon mår bättre.......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #67 skrivet: 04 feb-11 kl 22:55 »
Om hon börjar känna sig bättre nu skulle jag ta in kompisarna, en i taget, så hon inte blir alldeles bortglömd av flocken. Hon bör kunna följa med ut till dom andra under sträng övervakning också, ev bakom galler. Försiktigt.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #68 skrivet: 05 feb-11 kl 21:40 »
bara bra med Anna. Jag har varit borta några dagar och så har jag jobbat lite.

Det syns tydligt att det är något som kommer under den avslagna näbben. Från början var den av högt upp och nu så är det mitt på (om nu någon förstår vad jag menar). Hon är fortfarande inne. VI funderar på att ta in en av hennes kompisar så hon inte blir helt ensam när hon sak ut igen. Det har varit lite turbulent i vår hönsgård. Jussi blev degraderad som förste tupp och somnade sen in dagen efter. Ankor har flyttat in och ja... en hel del har hänt. Tänkte dela upp hönsen i rasrenagrupper och då så blir dvärg cochina i en avdelningoch då borde det inte vara några problem.

Hon är fortfaradne glad och har börjat lagt sig till med ett "skrik" då någon kommer in och bara går förbi henne, man ska ju stanna och prata och helst ge henne något gott. :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #69 skrivet: 05 feb-11 kl 21:48 »
 ;D Va roligt att hon mår bättre  ;D Känns ju spontant att har hon klarat det så här långt så borde det ju gå vägen  ;D Go Anna go :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Alba

• Södermanland
« Svar #70 skrivet: 05 feb-11 kl 21:54 »
Härligt!  ;D
Bra jobbat!

;D ;D / Alba

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #71 skrivet: 05 feb-11 kl 22:37 »
Härligt bortskämd höna <3
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Anna med avslagen näbb! Nu lägger hon ägg. :)
« Svar #72 skrivet: 09 feb-11 kl 19:36 »
Kvällen innan stormen tog vi in en liten dväg cochin höna till så att Anna skulle få sällskap. Efter lite små gnabb så verkar de trivas ihop.
I dag så la Anna sitt försa ägg någonsin. Så jag tror ju att hon mår bra. :) Hönan vi tog in har vi döpt till Kompis.

Skulle tro att vi fortfarande går som konstiga då vi nu inte bara har en höna inne utan två. :)

Alba

• Södermanland
« Svar #73 skrivet: 09 feb-11 kl 19:56 »
En vän till mig tog in en sjuk höna. Har nog kanske berättat i en annan tråd... Hon ville inte flytta ut sen, utan låg på en egen kudde på golvet och tittade på Animal Planet på dagarna  ;D

/ Alba

Alba

• Södermanland
« Svar #74 skrivet: 09 mar-11 kl 17:08 »
Hur går det med Anna och näbben?

/ Alba

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #75 skrivet: 14 mar-11 kl 14:44 »
Hur går det med Anna och näbben?

/ Alba

Hon lägger ett ägg om dagen och har fått flytta ut till alla andra i hönsgården (tillsammans med Kompis då också). Skuttar runt och krafsar i jorden mest hela dagen och verkar att må väldigt bra. Näbben är fortfarande lite krokig och jag tror att jag borde klippa lite på understa näbben men jag tänker vänta lite till för det bästa är ju om hon slipar ner den själv.

Väldigt tyst och tomt här inne (och då har vi ändå tvåveckors kycklingar inne  :) )

Alba

• Södermanland
« Svar #76 skrivet: 14 mar-11 kl 20:15 »
Härligt att höra!  ;D

/ Alba

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #77 skrivet: 14 mar-11 kl 23:23 »
Gött   ;D på ren och skär gööteboska ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Avslagen näbb
« Svar #78 skrivet: 21 mar-11 kl 08:35 »
Läste någon annan stans att hönan Anna var död.. 
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Avslagen näbb
« Svar #79 skrivet: 22 mar-11 kl 11:02 »
Läste någon annan stans att hönan Anna var död..

Hon dog.Två dagar efter hundattacken. Hon blev inte biten men jag tror ändå att det hade betydelse. Hur som så hade hon det bra ute med de andra hönsen och näbben var det inga problem med. Har tyvärr igna befrutkade ägg efter henne så inte ens Annakycklingar kommer vi få.  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 4 användare
Anders Flix, eriksjos, Ollefund, Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser