Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anna med avslagen näbb!Hon finns inte mer.  (läst 21035 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
Anna med avslagen näbb!Hon finns inte mer.
« skrivet: 05 jan-11 kl 15:42 »
Stora tösen var just ner och gav hönsne mat nu på eftermiddagen och kom upp med Anna, vår lilla blå dvärg cochin född i juli. Massa blod runt huvudet men jag tänkte att det trotts atllt inte var så farligt. Fvättade rent för att kolla vart det lilla såret fanns ochhittade inget. Mannen tittade på henne och nabben sitter lös. Den sitter fast på ena sidan. Hon andas lite rossligt och ena ögat är svullet. Finns det något jag kan göra eller måste jag ta bort henne?
Nu ska jag springa ner till hönsne och se mig omkring och sen när det mörknar så tar jga bort Anna om det inte finns något man kan göra.

Jag ändrar rubriken. Kan ju säga så här att det känns bra att jag inte tog bort henne.
« Senast ändrad: 22 mar-11 kl 11:04 av jag71 »
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Avslagen näbb!!! Bara att ta bort? :(
« Svar #1 skrivet: 05 jan-11 kl 15:47 »
hej,

om hela näbben har lossnat ( näsborrar och allt) kommer hon att ha väldigt svårt att äta och andas även om du ta bort den.

Det snällaste vore nog att ta bort henne...

Jag beklagar detta.....

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 jan-11 kl 16:06 »
Näbben är kvar, sitter löst på ena sidan och fast på den andra. Hon sitter just nu i vår dusch och har sällskap av katten som sitter utanför (katten brukar vara med hönsne så de är vänner).
Det blir alltså som jag inte ville. Hon tas bort så fort alla barnen kommit in så jag får vara själv där ute. :(

Tack för att du svarade snabbt även om jag hade hoppats på ett svar som sa "Det är ingen fara! Lite värme och lite närande buljong och så blir hon snabbt frisk igen"

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 05 jan-11 kl 16:09 »
Jonathan uppfattade nog ditt ämne fel "bara att ta bort". Det är inte näbben hon syftar på att "bara att ta bort" utan hönan (ir så är det jag som fattar noll  :-[)... Ni har ingen bild på henne hur hon ser ut? =/ Har väldigt svårt att föreställa mig skadan mer än att det låter otäckt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-11 kl 16:09 »
låter som det jag råkade ut för då är det ingen fara, är ju smärtsam fr dom i början. men det läker rätt snabbt och inom 1 vecka har det bildats skorpa och de har lätt för att äta och dricka igen. den gick av prcis där pulpan börjar, heter det så? :P. ska hitta tråden, vänta

edit: här kommer länken! http://www.alternativ.nu/index.php?topic=85259.msg726141#msg726141   och tog inte så lång tid för näbben att växa tillbaka som jag uppdaterade med...

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 05 jan-11 kl 16:17 »
mobilbilder på väg.
näbben är alltså avslagen uppe vid roten. Sitter fast på ena sidan men är lös på den andra.

The Game

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jan-11 kl 16:21 »
åfyfan..hua..
Kan den växa fast igen???
hoppas hon klarar sig
/majsan

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 jan-11 kl 16:37 »
Nu finns en bild i galleriet. Sök bland höns och skadad Anna. Det är alltså vid roten av näbben som den är lös och blöder. Ögat tror jag är svullet pga blod som åkt ditåt.

Hur det har hänt har jag inte den blekaste om.

Förlät för alla stavfel men jag har dyslexsi och det blir tio gånger värre när jag är stressad. :(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 05 jan-11 kl 16:43 »
ÅH HERREGUD! Stackare! Hur har detta inträffat? Ni kan inte se om någon annan höna har tecken på slagsmål (sårig kam eller liknande)?
Näbben sitter iaf. på sin plats, så jag tror att om hon får en chans så kommer det nog att läka. Men ha henne inte ihop med några andra höns under tiden. =/
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 jan-11 kl 16:49 »
Ingen annan har ens några blodstänk på sig. Funderade på om det kunde vara kajor som gjort det men det ser inte så ut heller. Ute är det alltså bara lite blodstänk precis där hon satt. Ungefär som om hon har skakat på huvudet. Första tanken vara tt hon hade trillat och slagit i näbben den andra var att hon skulle picka i sig något från marken och så satte en kalkon foten i nacken på henne och bara stövlade fram så som kalkoner gör. Finns inget blod på marken som ens markerar "Att här hände det" utan det är bara lite små blodstänk vid den plats hon satt. Jag har varit ute och letat blodstänk. Det snöde i natt så det rä inte upptrampat sen flera dagar utan det är vitt och fint i hönsgården.

Du tycker att vi ska avvakta och se? Finns det något man kan ge henne som tar bort det ondaste? Var det alvedon man kunde ge de?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 05 jan-11 kl 16:55 »
Har läst att risken är stor att man kan skada mer än hjälpa med alvedon, att de lätt får överdos vilket kan medföra leverskador.  ??? Men kan ju ha fel. De är ju väldigt mycket mindre än oss iaf..

Xoot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 jan-11 kl 16:57 »
Såg precis bilden. Tycker det är rent djurplågeri för varje sekund som går..
Nej ta du och gör det som är rätt och ge hönan lite frid.

Man ska inte hålla på och klödda för ens egen skull bara för man är fäst vid sitt djur.
Djuren går alltid först och har någon blivit utsatt för något så gör jag allt för att undvika lidandet.

Gränsen vid lidande drar jag ungefär vid din bild och några gånger tillbaka.
Men det är såklart ditt val och jag önskar lycka till och hoppas på en bra lösning för din höna. :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 05 jan-11 kl 17:04 »
Jag har haft vaktlar som sett ut sådär (grymma djur =/) och det har läkt bra efter bara ett par dagar (tänker mig lätt in i - "ha ont en tid och sedan må bra kanske i flera år till efter skadorna läkt, eller dö? Om det handlade om mig själv (som för övrigt slagit upp hela hakan in till skelettet så det syntes genom såret i en järntrappa, blod överallt och jag såg inte så snygg ut :X) skulle jag valt det första, och får en känsla av att djuren nog eftersträvar i att överleva också i de flesta fall om möjligheten finns =/ ). De har otroligt bra läkkött. Dock så var inte deras näbbar (vaktlarna) avslagna... Det är den delen som får mig att tveka.  :-\

Som sagt, jag71, det är eran höna och erat val hur ni vill göra med henne.

« Senast ändrad: 05 jan-11 kl 17:08 av Linkoso »

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 05 jan-11 kl 17:18 »
Jag har också haft så ont att jag velat dö. Men då var jag så smärtpåverkad att jag inte reagerade på något runt omkring mig.

Anna sitter just nu i en liten bur framför elementet och tittar på oss människor som går runt. Jag ger henne några timmar till då hon faktiskt inte verkar ha så där väldigt ont (jag har sett papegojor som haft ont och även höns så antagligen har hon just nu så ont att kroppen kopplat bort det men det gör fortfarande att hon inte har så ont att det är olidligt - jag vet hur jag tänker men har väldigt svårt att förklara hur jag menar). Jag tänker ge henne några timmar för att se om det går åt det bättre håller eller om det går åt det sämre hållet. Jaag går itne och lägger mig förräns vid midnatt så innan dess ska vi se hur vi gör. Jag tror inte att det är djurplågeri att försöka rädda en ung fågel till ett b ra liv. Däremot så är det djurplågeri att inte försöka göra något när ett djur råkat ut det som Anna gjort.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 05 jan-11 kl 17:19 »
Jag hade tatt bort henne,svullnaden över ögat ser inte trevligt ut heller och även om nu näbbet skulle kunna läka är det nog fler skador som jag inte kan tänka mej skulle kunna läka på egen hand.
Det är inte så att hon har kunnat fastna någonstans?
Låter ju som nåt bryt och slit av något slag.(om någon förstår vad jag menar)
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 05 jan-11 kl 17:25 »
Hua hua :-X

Hur allmänpåverkad är hon?? Jag är verkligen inte den som tycker att man ska rädda alla djur till varje pris men jag har också den erfarenhet att sådana här saker kan se mycket värre ut än vad dom är :-\  Det där med lös näbb låter lite lurigt men alla de näbbskador jag har haft på höns har läkt fint även om vissa har fått lite skönhetsfel.

Om hon inte verkar lida något alldeles förskräckligt skulle jag nog ge det lite tid. Att hon har skitont och känner sig mörbultad just nu är ju inte konstigt, det ingår ju om man har skadat sig men jag skulle inte våga ge smärtlindring då jag inte vet vad hönor tål för preparat.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Idalun

• Småland
« Svar #16 skrivet: 05 jan-11 kl 17:40 »
Jag slogs av en liten tanke, men jag har ingen egen erfarenhet så ta det med en nypa salt. :-[
Det jag skulle kunna tänka mig i smärtlindring är någon salva. Det finns ju alla möjliga sorter. Om man stryker lite på det onda området så kan det väl inte påverka hela hönan, i stället för att ge henne något att svälja?
Men som sagt, bara en tanke... Lycka till!

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #17 skrivet: 05 jan-11 kl 17:41 »
En anka jag känner fick smärtstillande Metacam efter en hundattack + Baytril mot infektion. Synd att jag inte kan teleportera lite hem till dig NU. Ge henne ljummen lös gröt (pellets uppblött i vatten) och rent vatten. Sätt henne varmt och ganska mörkt.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Alba

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 05 jan-11 kl 18:01 »
Efter att ha sett en hel del fåglar som krockat med fönster, bilar och liknande, tror jag inte att man få en sådan skada som Anna har utan ganska mycket våld.

Inom viltrehabilitering (skadade vilda djur) har jag sett röntgenbilder på näbbar med svåra skador, och vet att det är mycket svårt att veta hur omfattande skadan verkligen är. Särskilt när det är så svullet. I USA har man ibland möjligheten att bygga näbbproteser, och också att spjäla brutna/krossade näbbar. Men det blir ändå inte alltid som man vill. Det är svårt att veta om Annas skada stannar vid bruten näbb och hjärnskakning, eller om hon också har frakturer i ansiktet.

Utifrån bilden på Anna tänker jag: hur omfattande hjärnskakning eller t o m hjärnblödning har man när ögat är så svullet?
Även om näbben kan läka, hur ska ni få i henne tillräckligt med näring under läkningsprocessen?

En fågel som inte kan äta eller dricka själv, måste sondmatas. Det är oerhört svårt när näbben är bruten. Det är mycket lätt att göra skadan värre, och såklart smärtsamt flera ggr om dagen då man måste mata om hon ska överleva. Läkningen tar åtminstone ett par veckor...

Metacam som är ett smärtstillande NSAID för hund, går som sagt bra att använda till fågel. Men det är receptbelagt.

Jag skulle antingen ta bort henne ikväll, eller avvakta tills imorgon och se hur hon mår då. Placera henne på ett mörkt, lugnt och varmt (rumstemeperatur, det hjälper mot chocken) ställe. Personligen skulle jag ta henne till veterinär, om jag skulle vilja prova att ha henne kvar. Om inte annat så för smärtstillande, och möjligen röntgen. Men det beror förstås på vart man bor och budgeten. Kanske kan vet stabilisera näbben så att det ev skulle kunna läka ihop?

Stackars lilla Anna, och er!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

gernsö

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 05 jan-11 kl 18:10 »
Har du någon form av antibiotika hemma, hon behöver nog det.
ser du om hon rör näbben över huvudtaget.
kolla i ögat. är det missfärgat, finns det prickar, då tyder det på hjärnskakning.

ge henne lugn och ro, blöta upp hennes mat ordentligt.  se hur hon mår i morgon och avgör. du känner din höna, se hur hon utvecklas. är hon vaken och nyfiken eller ligger hon och burrar upp sig och verkar må skit.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ollefund, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser