Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med magen på vintern?  (läst 3969 gånger)

corona

• -
    • Årbo Gård
Problem med magen på vintern?
« skrivet: 05 jan-11 kl 12:25 »
Vår fjording får alltid problem med magen på vinterna.
De två senaste åren har det yttrat sig i att hon står och hänger och äter sitt hö ytterst motvilligt.
Kraftfodret äter hon dock och vatten dricker hon. Hon bajsar lite för lite.

För ett par år sedan var symptomen värre. Hon kunde ligga i boxen eller hagen och vägra resa på sig.
Flera ggr har vi haft ute vet. som egentligen inte har kunnat svara på vad som är fel.
De har gissat på mask, att hon har för kallt vatten, att hon har ätit snö, att hon har ätit sand, stress...
Inte kolik, inga problem med tänderna.

Hon är lite låg ett tag, sen rycker hon upp sig igen och till våren/försommaren är hon sig själv igen  ??? :)

Finns det något "känt" problem med snörika vintrar vs. hästmagar?

Jag har hört att man kan ge hästen olja? Varför? Vilken sorts olja? Vilka mängder?

Andra säger att man kan ge jäst, fil, rivna morötter, linfröer, loppfröer...  ???
Hur ska man veta?
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

Nina W

• Värmland
SV: Problem med magen på vintern?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-11 kl 12:32 »
Jag är inte säker på varför hon har problem, men varför inte prova några av de saker som du hört ska vara bra? De har jag också hört ska hjälpa. Det enda jag använt själv är kokta, avsvalnade linfrön. (1 1/2 dl om dagen.), matolja och proviva nyponsoppa. Den soppan innehåller mjölksyrekultur.
Men matoljan använde jag då mitt sto blev magert på vintern sedan hon blivit över tjugo. Hon fick två del rapsolja om dagen. Jag beställde några dunkar andrasorterings olja från Julita. Det var inget fel på den, lite kort datum eller så bara. Dålig, raffinerad matolja ska du inte köpa.

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 06 jan-11 kl 12:39 »
Jag tycker det låter som hästen har svårt att ställa om sig mellan färskt betesgräs till torkadhö diet .
Jag skulle testa att byta ut en del av höet mot ensilage , alltså det äckligt blöta inte det torrare hösilaget .

Det blöta ensilaget liknar betesgräset mer i både fuktighet och konsistens .

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-11 kl 13:27 »
Min förra ga häst fick olja i maten för att hålla magen i trim å hålla hullet.
Alla mina hästar får linfrögegga varje vecka för att hålla magen i trim å inte åka på kolik, vilket e mkt vanligt den kalla årstiden.
1 dl linfrö
7 dl vatten
Småkokas i 20 minuter och ges ½ t kvällen å resten på morgonen.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

corona

• -
    • Årbo Gård
« Svar #4 skrivet: 06 jan-11 kl 14:23 »
Vad ger ni för olja? Och hur mycket?
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 jan-11 kl 14:55 »
Det är aldrig fel att ge mag- och tarmbakterier vid miljö och foderbyten samt andra stresstillfällen.
Finns hos foderhandlare.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 06 jan-11 kl 20:09 »
Citat:Vad ger ni för olja? Och hur mycket?

-Men jag har ju redan berättat att jag använt kallpressad rapsolja. 1 dl två ggr om dagen blir lagom. Oljan smörjer tarmarna så att maten lättare glider igenom.

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #7 skrivet: 07 jan-11 kl 13:20 »
när ni säger beställa olja från julita,vad i julita menas med det?jag ger ju mkt olja
Disability is an attitude

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #8 skrivet: 07 jan-11 kl 17:20 »
Jag skulle kolla så att hästen inte har magsår. ta in henne till en klinik och kolla upp henne?
Någon skrev att du kunna ge mag och tarmbakterier och det låter som en klok idé, du kan även ge bakjäst. Spelar ingen roll vilken typ av dem.
Hur ofta får hon mat? kanske du kan ge henne fri tillgång så att hon kan äta lite peu on peu, om hon inte redan får det dvs.

hoppas det löser sig.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

ripper

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 07 jan-11 kl 19:29 »
Jag hade ett halvblod med samma saker & det avhjälptes med extra vitaminspruta från veterinären var vinter
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #10 skrivet: 07 jan-11 kl 20:42 »
Jag skulle kolla om hästen har magsår. Hur mkt grovfoder får hon och hur många givor? Kan skillnaden mot sommaren vara att hon där äter mera konstant på betet?
Den enda gång jag varit med om att våra hästar varit risiga i magen var den gång då vi fick ett alltför grovstråigt hösilage.
20 gr bakjäst per dag är ju ett beprövad och billigt medel för att hålla magen i schack. Även betfor (blötlägg ordentligt och häll av sockervattnet) är snällt mot magen samt många små givor grovfoder dygnet runt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 07 jan-11 kl 21:08 »
Jag gissar oxå magsår som i sin tur resulterar i att hon inte tillgodoser sej allt i fodret = brister på tex magnesium .
Gör en gastroskopi så får du veta direkt inte så dyrt som man kan tro o då får du ju veta om hon äter sand på en gång .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 07 jan-11 kl 21:17 »
Men INNAN man börjar med en massa undersökningar o kocka med olika foder..så tycker jag fortfarande att man börjar med att ge hästen mag och tarm.. Det är liksom så liten kostnad och kan inte orsaka skada... Ibland är det så lite som fattas..
Det första vi själva gör vid magproblem är väl fil eller proviva?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Bellaman

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 07 jan-11 kl 21:23 »
Håller med! Prova med hösilage som är lite smakligare så att hon kommer igång med grovfoder, att bara äta kraftfoder och inte fylla tarmen med grovt bäddar för katarr och då är hon inne i en ond cirkel. Olja som man ger till magproblemhästar är i så fall paraffinolja; den smörjer tarmen hela vägen ut eftersom den inte tas upp av kroppen - detta gäller förstoppningshästar och borde inte vara aktuellt i ditt fall. Rapsolja ges för att tillföra fett i kosten.
Kraffts magtarmtillskott är jättebra att prova också.
Lycka till!

Nina W

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 07 jan-11 kl 21:29 »

Citat Tina:när ni säger beställa olja från julita,vad i julita menas med det?jag ger ju mkt olja.

Det finns ett företag som helt enkelt heter Julita rapsolja. Googla på det och ring sedan och snacka vänligt med dom om era hästar som behöver så mycket olja att du inte kan köpa småflaskor utan behöver ett par rejäla dukar... och helt 2-a sortering.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 09 jan-11 kl 02:33 »
Flera har nämnt det men d tål att nämnas igen tycker jag.
Fri tillgång på stråfoder fast i begränsad form.
Sen våra har börjat få fri tillgång så mår dom mkt bättre.
Inget hysterist ätande i hagen etc.
Dom får sitt hö å hösilage i finmaskiga hönät, sk engelska när, så dom får stå å pilla i sig maten.
Har alltid mat men kan inte häva i sig maten. Tar ett litet tag att ställa om huvudet på dom att dom inte behöver hetsäta men sen så reglerar dom d hela själva.
Om du inte har möjlighet att ge fri tillgång under ute tiden så kan du ju göra d resten av tiden så blir d iallafall bättre.
Tror att du kanske behöver göra lite olika förslag och se resultatet.
Har hästen problem m magen så måste du kanske göra något radikalt för att ställa d tillrätta å sen köra på med fri tillgång på stråfoder tex.

För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 09 jan-11 kl 14:37 »
Jag pratade med en veterinär om olja till häst för nåt år sen och fick svaret att endast parafinolja kunde hjälpa alls. Allt annat togs upp av hästen .
Och en fjording brukar väl knappast behöva varken kraftfoder eller extra fett .
Hur ser hästen ut i dag ? Kan du sätta in en bild.
Och det är skillnad om hästen har dragit på sej magkattarr eller magsår .
Har den magsår så måste den ha Omeprasol för att läka . Mag o tarm är helt verkningslöst , den hjälper bara vid lite obalans i magen .

När mitt sto var mkt sjuk i magsår så åt hon inte heller och la sej ner på mysko ställen ..hon hade hö som strö i boxen och var nästan alltid ute dygnet om , ingen krafft men omeprasol och hon blev bättre men magsåret kom tillbaka om o om igen ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 10 jan-11 kl 22:59 »
Lite d ja var inne på Travelerhorses.
Kolla upp vad d e i första hand å ge ev medicin.
OM d nu rör sig om magkatarr el likn så beror d ju ofta på att magen inte fått foder tillräckligt ofta.
Därför förespråkar ja numera "fri" tillgång på stråfoder fast begränsning på intaget. Alltså finmaskigt hönät, gallerbur el likn.
Har en fjording som var fet som en boll när vi köpte henne å nu några år senare e fin i formen TROTS "fri" tillgång dygnet runt.

Ps Funkar inte era smilisar heller å sätta in i texten?? Irriterande!

kylja

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 10 jan-11 kl 23:34 »
Flera har nämnt det men d tål att nämnas igen tycker jag.
Fri tillgång på stråfoder fast i begränsad form.
Sen våra har börjat få fri tillgång så mår dom mkt bättre.
Inget hysterist ätande i hagen etc.
Dom får sitt hö å hösilage i finmaskiga hönät, sk engelska när, så dom får stå å pilla i sig maten.
Har alltid mat men kan inte häva i sig maten. Tar ett litet tag att ställa om huvudet på dom att dom inte behöver hetsäta men sen så reglerar dom d hela själva.
Om du inte har möjlighet att ge fri tillgång under ute tiden så kan du ju göra d resten av tiden så blir d iallafall bättre.
Tror att du kanske behöver göra lite olika förslag och se resultatet.
Har hästen problem m magen så måste du kanske göra något radikalt för att ställa d tillrätta å sen köra på med fri tillgång på stråfoder tex.
OT kanske, men  har du länk till de nät du använder?

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 11 jan-11 kl 15:42 »
Mina nät har ja köpt av en tjej som importerade direkt från England.
Tyvärr har hon slutat men hon rekomenderade Svensk Ridsport i Kungsbacka, vet inte om dom skickar?
Har letat efter ställen på nätet och fick höra att  http://www.mamut.net/Danneboden/default.htm  har finmaskiga.
Har sett hos Börjes åxå när jag varit där men vet inte om dom har d i katalogen. Kan ju ringa å höra, så har jag gjort tidigare.
Vill du ha bild på näten jag har eller vet ni vad ja menar?
Har köpt till flera kompisar som har haft glupska hästar och maten räcker hela natten efter dom börjat med dessa.
Funkar även till mina fjällkossor fast alla sa att kossor inte kan ha hönät.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser