Det finns ju salt som kostar mellan 450 och 550 kronor kilot, förpackat i fina burkar iofs, men smakar det bättre än "vanligt" salt?
Salt ar NaCl. Och inget annat.
Alla fargningar, mineraler och annat ar "fororeningar", aven om dessa fororeningar kan vara nog sa angenama. Bergssalt och rosensalt och allt vad det heter smakar battre av den enkla anledningen att det ar utspatt med annat an bara NaCl vilket kan vara alltfor frant for direktkontakt med den manskliga tungan. Ren salt (jodsalt som nagon skriver har) skall inte avnjutas direkt och anvandas i mycket sma mangder.
För min del är jag på sin höjd intresserad av om havssalt i olika former, till olika pris, upp till ca 50 kr/kg (om man köper bra havssalt i butik med bra priser), är värt sitt merpris.
Jag går på vad jag tycker smakar bra och tror är hälsosamt. Till potatiskokning och liknande (där kokvattnet slås bort) använder jag billigare havssalt.
För övrigt är jodsalt inte ren NaCl utan har en tillsats av jod.
Jaså. Inom kemin är salt detsamma som jonförening, och det finns en himla massa. Men om vi håller oss till matlagning, så har salt historiskt hämtats från olika källor, men det handlar om olika typer av havssalt och bergsalt. För att få mer eller mindre rent NaCl så blir man vad jag förstår tvungen att raffinera det (dagens vanliga "bords"salt kallas raffinerat salt) och det har vi väl ändå börjat med relativt nyligen historiskt sett? Blev därigenom denna kemiska förening (NaCl) det enda rätta och rena saltet? Lite märkligt tycker jag.Här har alltså den naturliga variationen hos olika typer av salt (tillsammans med tillsatser av olika slag) omdefinierats som föroreningar. Intressant.För övrigt är jodsalt inte ren NaCl utan har en tillsats av jod.
Klumpförebyggande medel i salt är vanligtvis natriumferrocyanid och kaliumferrocyanid vilket också är huvudingrediensen i råttgift.
1. Om du bor i en trakt med mineraldeficiter och du misstänker att du behöver kompensera detta för egen del. De växter du äter återspeglar ju mineralhalten i omgivande bergarter i den trakt där du bor. Saknas selen ex.vis, då finns det inte heller i växterna i normal omfattning.
Samma här. Jag har dock haft anledning att titta på litet olika blandningar och sel marin verkar ha en någon högre och bättre avvägd mineralhalt än många andra sorter, om man nu är ute efter det.
Havssalt KAN också vara lika strippat näringsmässigt som bergsalt, man får kolla innehållsförteckningen.
Men varför krångla till det? Till slut är det Na-joner och Cl-joner som kroppen behöver.
Jag (eller nagon annan for den delen) havdar inte att nagon form av salt ar den enda ratta eller rena saltet. Det finns som alla skriver mangder av salt (i ursprung och sammansattning).
Jodsalt innehaller som du sager mycket riktigt jod. En miss jag missade nar jag missade. Jag ar inte kemist och visst finns det en hel del olika jonforeningar att valja pa om man vill ga in pa djupet. Men jag skrev som lekman for lekman.
och det kommunen sprinklar pa vara gangvagar om vintern kanske vissa inte skulle vilja ha i omeletten, och vice versa.
D v s om det jag äter odlas i en sån trakt? T ex hemma hos mig eller hos min granne? Det är väl det viktigaste. Plus brunnsvattnets sammansättning.
Det är nog snarare ditt behov av enkel teori som spelar in där. Se för övrigt mina synpunkter ovan om mineralbrister.
Nä men det är ju en annan sak. Vägsalt kan (men måste inte alltid) bestå av Kalciumklorid.
Fullt så lokalt tänkte jag inte, se nedan.
Njah, det jag tänkte på var ju att i kroppen råder ett mängdmässigt mycket större behov av NaCl än de andra mineralerna/spårämnena i saltet vi äter. Natrium och klor är våra viktigaste elektrolyter i blodet. Hyponatremi kan uppstå rätt snabbt, tex bara av att träna några timmar och glömma kompensera med saltet samtidigt som man dricker vatten mot vätskeförlusten. Kloret är också inbegripet i ett otal processer som negativ jon. Saknas däremot intag av mineraler/spårämnen som fosfat, magnesium, kalcium, kalium eller selen (för att nämna några av våra viktigaste) under några dygn så händer inget speciellt. De finns i övriga kosten och kan fyllas på i lagom takt igen. Det krävs längre tids brist för att det skall uppstå kliniska symptom. Mangan och zink hör också dit.
Det snackas en del om Selenbrist på sina håll på jordklotet. Sverige räknas ju som selenfattigt. Här finns några artiklar om Selenbrist:http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=5945http://www.friskareliv.com/karl-otto.aly/artiklar0001.htm
Lite kommentarer:5 g per 100 kg blir 0.005 %, eller 50 ppm.
Jodid i analysren NaCl stör mindre än metalljoner, eftersom jod, brom och klor är relativt lika i sina reaktioner.
Ljusblått salt. Förefaller ha kommit järnjoner i saltet, möjligen som förorening. Tillsammans med ferrocyanider (klumpförebyggande tillsats) kan då bildas berlinerblått.