Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  badrum utan tätskick  (läst 43470 gånger)

pyromanen

• Gäst
SV: badrum utan tätskick
« Svar #20 skrivet: 08 jan-11 kl 10:12 »
Detdär var min man inne på he he, fast han vill dessutom bygga ett badkar i glasfiber.
Men är man inne på miljövänliga matrial så är väl inte glasfiberhärdare en favorit  ;D

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #21 skrivet: 08 jan-11 kl 10:14 »
Detdär var min man inne på he he, fast han vill dessutom bygga ett badkar i glasfiber.
Men är man inne på miljövänliga matrial så är väl inte glasfiberhärdare en favorit  ;D
Din man är en driftig och förståndig herre (håll hårt i honom). Och ja för fanken, badkar kan bli jättebra.
Visst det är obehagliga material (innan de härdat), men se er omkring, det seglar plastbåtar från 50-talet och är möjligen bara lite matta, alltså ser jag detta som ett engångsjobb.
« Senast ändrad: 08 jan-11 kl 10:17 av cebaztian »

pyromanen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 jan-11 kl 10:46 »
Ja, min man och du skulle säkert komma bra övernes.  Fast jag har lite estet i mig  ;D  inte tusan är det särskild estetiskt tilltalande med ett badrum som ser ut som en plastbåt  :-X  Så lyckligtvis är jag mer envis än honom och vi har numera ett fint kakel/klinkersbadrum med inredning i oljat al  o:)

Existens?

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 08 jan-11 kl 11:25 »
Det finns väl ett betydligt enklare sätt om man bara vill använda sig av hyfsat naturliga materiel..: Mura upp hela badrummet, eller åtminstone duschhörnan. Gjutet, obehandlat golv och putsade väggar. Kan ju blanda i nån färg i bruket om man vill ha nån annan kulör än den grå ;)

pyromanen

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 08 jan-11 kl 12:30 »
Det finns väl ett betydligt enklare sätt om man bara vill använda sig av hyfsat naturliga materiel..: Mura upp hela badrummet, eller åtminstone duschhörnan. Gjutet, obehandlat golv och putsade väggar. Kan ju blanda i nån färg i bruket om man vill ha nån annan kulör än den grå ;)

Fast då kommer ju fukten vandra genom putsen o in i träväggen varje gång man duschar och ge mögelproblem

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 08 jan-11 kl 12:52 »
Fast då kommer ju fukten vandra genom putsen o in i träväggen varje gång man duschar och ge mögelproblem

Vilken trävägg? Jag talar om att mura sig rätt igenom alltihop, ända ut så att säga.  Och inlägget är skrivet med glimten i ögat, men det är ju nästan enda alternativet om man vill vara helt säker, och absolut inte vill använda nåt tätskikt.. förutom att stå ute i trädgården då. :)

pyromanen

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 08 jan-11 kl 13:23 »
Fast trådstartaren har ju ett trähus...  så någonstans måste trä och puts mötas... om inte set ska vara ett separat murat hus.  eller helgjutet... i vattentät betong  :P

Joah

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 08 jan-11 kl 15:59 »
Tror ni att en oljad (vanlig trägolvolja) enkel tegelvägg kan hålla tätt? Teglet kan ju suga åt sig fukt men samtidigt täpper den robusta oljan igen alla porer, eller har jag fel?

pyromanen

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 08 jan-11 kl 16:19 »
Tror definitivt inte det blir tillräckligt tät för att ha i en dusch i ett trähus (då skulle man inte heller behöva tätskikt bakom kakel, då kunde man ju bara olja fogarna)

pyromanen

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 08 jan-11 kl 16:21 »
Sen löser ju varmt vatten och tvål/shampoo upp oljan också och tvättar bort den.  Ett oljat trägolv ska man hälst inte ens skura riktigt utan bara torka med fuktig trasa.... av just denna anledning.

Joah

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 08 jan-11 kl 16:24 »
Jag menade att olja hela väggen, teglet kommer ju suga in en del olja så man får kanske räkna med ett flertal strykningar. Om teglet är mättat av oljan så borde vatten inte kunna tränga in?
Om man ger fan i att spruta vatten på väggen då? (alltså att inte duscha direkt mot väggen)
Skulle den varma ångan kunna lösa upp oljan?
Är inte golvoljan mer härdig mot sådant?
Skulle lack varit ett alternativ?
Om man inte har en dusch alls utan istället ett badkar? (eventuellt en duschkabin)

jan andersson

• Halland
« Svar #31 skrivet: 08 jan-11 kl 16:44 »
Tadelakt kanske vore något, http://sundahuset.se/post/9-oktober.aspx

trollskog

« Svar #32 skrivet: 08 jan-11 kl 17:37 »
En dag vill jag bygga ett helt naturligt hus (naturliga material) och ser fram emot hur denna tråd ska lösa problemet med ett naturligt våtutrymme. Det enda jag kan tänka mig som är verkligt naturligt är STENAR. Att helt enkelt stå och duscha på en slags markbädd. Där vattnet rinner ner i jorden, eller om man vill vara laglig, samlas till en två kammarbrunn.

MEN nu ska ni få höra hur jag löser det just nu. Jag stod inför ett halvfärdigt hus med spånskivegolv och kritväggar. Jag ville ha två duschar, en plats för tvättmaskinen, en toalett. Ganska omfattande mål.  En hanverkare förklarade att det skulle gå på 150.000:-

Jag köpte glasfiberväv, plast, härdare och topcoat. Gjorde allt själv och med samma material (tekniker) som man bygger plastbåtar. Nu har jag tre rum som är 100% täta från golvet upp till taket (vattenkrig tillåtet). Häll ut hur många spänner vatten du vill på golvet. Kostnad under 5000:-, men alla material kommer från oljeindustrin.

Sebastian

Intressant, godkänner försäkringsbolaget tätningen?

Leif

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #33 skrivet: 08 jan-11 kl 17:51 »

Intressant, godkänner försäkringsbolaget tätningen?
Menar du att jag borde fråga? Varför väcka den björn som sover. Om jag får vattenläcka som skadar så kommer jag få reda på det. Naturligtvis kommer försäkringsbolaget försöka kränga sig ur ansvaret med motiveringen: det där en onormal lösning. Och jag kommer att svara: ja den är tätare och bättre än kakel. Sedan får vi se hur mycket kampglöd jag har. Men nu är jag en sådan som vill vara så ansvarig som möjligt för mina handlingar och bygger det här systemet så att även om det står och läcker en månad så kommer det bara rinna ner i avloppet, det är hela idén med min lösning.
Sebastian

pyromanen

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 jan-11 kl 20:50 »
Tadelakt kanske vore något, http://sundahuset.se/post/9-oktober.aspx

wow! spännande!  Alldrig hört om förrut...

Midvinter

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 09 jan-11 kl 14:36 »
Linolium då? Tätt, och gjort av linolja?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

pyromanen

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 09 jan-11 kl 21:14 »
Linolium tål inte så mycket vatten som i ett våtutrymme...

ersam

• -
« Svar #37 skrivet: 10 jan-11 kl 09:31 »
Finns det dom som får problem av en vanlig plastmatta för badrum?

Man ska väl inte bo i badrummet?

Har man dessutom en frånluftsfläkt så drar det ju ut eventuella ångor den vägen. Tror att det är mer sunt med en plastmatta än fuktproblem.

Joah

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 10 jan-11 kl 09:37 »
Eventuellt mer sunt med en plastmatta än alla tätskikt~ problemet med plastmattan är att det kostar en del att svetsa skarvarna, inget man bör ge sig på själv. (om det inte blir perfekt så får man fuktproblem!) Dessutom håller inte plastmattorna så länge, om det är limmet som släpper eller svetsningarna som ger sig eller vad det är vet jag inte.

Existens?

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 10 jan-11 kl 10:11 »
Vad är 'länge' ?  Här i kåkarna har plastmattorna legat i 40 respektive 20 år..Ser helt ok ut..

Dela detta:

* Inloggade just nu

1029 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser