Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  badrum utan tätskick  (läst 41755 gånger)

anjo

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
badrum utan tätskick
« skrivet: 04 jan-11 kl 08:45 »
ska sätter in badrum i mitt torp men vet inte hur då jag helst vill slippar tätskicket av hälsosjäl.
huset är liggande timmer på betongplatta med källare. golvet är isolerad med cellulosfiber likaså väggarna förutom  där det inte finns glasfiber kvar sen tidigare.
hittar ingen information om alternativa byggsätt/ material förutom tätskick vilket jag inte tro på och pga av alla kemikalier inte vill har.....men hu bygga annorlunda om man inte vill bygga nytt?????
har sätt att det finns en del kloka och erfarna människor här så jag slänger ut en fråga :) :)

pyromanen

  • Gäst
SV: badrum utan tätskick
« Svar #1 skrivet: 04 jan-11 kl 09:07 »
Ett inte särskild alternativt svar kanske: Ställa in en lös dushkabin ( en sån med glasväggar och emaljgolv). 

Eller ha fuktspärr i golvet och nån decimeter upp på väggarna och ha badkar med en glasskiva som "fuktspärr" mot väggen just där.

Obs om det ska badas/duschas i rummet behövs det ventilation för att släppa ut fukt.

Tak och väggar där det inte är fuktspärr kan ju göras hyffsad fukttäta ändå om du t.ex. sätter upp en träpanel som målas med linoljafärg (för att hindra fukt i att tränga in och bli mögelproblem).


Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: badrum utan tätskick
« Svar #2 skrivet: 04 jan-11 kl 10:32 »
Ett spärrskikt är nog nödvändigt om man ska få godkänt av försäkringsbolag.

pyromanen

  • Gäst
SV: badrum utan tätskick
« Svar #3 skrivet: 04 jan-11 kl 11:25 »
Ett spärrskikt är nog nödvändigt om man ska få godkänt av försäkringsbolag.

Ja, åtminstone i golvet och nederste biten av väggarna. Och en golvbrunn.  På väggarna kan man nog slippa om man gör på något sätt så det inte ska komma vatten direkt på väggarna.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: badrum utan tätskick
« Svar #4 skrivet: 04 jan-11 kl 13:31 »
Jag gjorde om en jungfrukammare till badrum. Behöll murspisen och trägolvet till fyra femtedelar. Längst inne i rummet sågade jag upp golvet och gjorde en "tät" avdelning med rejäl tröskel mot resten av rummet. Där inne drog jag allt vatten och avlopp. Körde med spånskivor och gips (godkänt på den tiden). Tätmassa och sen kakel.

Trägolvet oljade jag. Där trägolvet ligger finns handfat och toalett (ok enligt reglerna).

Har funkat skitbra i 10 år snart. Trägolvet måste dock oljas minst en gång om året.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: badrum utan tätskick
« Svar #5 skrivet: 04 jan-11 kl 18:19 »
Jag har sett tillräckligt många fuktskadade hus för att vara synnerligen skeptisk till att inte använda ordentliga tätskikt när det kommer till badrum.

Att det är ett timmerhus innebär inte att man släppa ut all fuktig luft från badrummet rätt ut i väggar och tak.

Och det är ju stört omöjligt att få det tätt utan plast eller gummi, i synnerhet i ett trähus där man inte kan använda keramiska material utan vidare pga risken för sprickor.

Om du trots allt genomför badrumsbygget så är det av yttersta vikt att du sätter in en utsugsfläkt i badrummet så att det hela tiden är undertryck i badrummet så att den fuktiga luften går ut utomhus istället.

Emmalita

  • Inlägg: 124
    • Västmanland
SV: badrum utan tätskick
« Svar #6 skrivet: 05 jan-11 kl 15:21 »
Min sambo har byggt vårt badrum utan tätskikt. Det har en bra och modern duschkabin. I övrigt trägolv. På väggarna är det träpanel, fast på väggarna bakom duschen har han satt klinkers av något slag, och på golvet under duschen är det också ett fukttåligt material, ngn slags matta. Han har installerat en fläkt (utsugsfläkt?) som känner av fukthalten i luften och sätter igång och ventilerar när den halten överskrider en viss gräns. Vidare är vare sig fönster eller dörr särskilt täta... :) Det fungerar fint. Vi duschar dock inte mer än vi behöver, om man säger, för att minimera fuktproduktionen. Vi har också ett element i badrummet, vilket vi inte har någon annanstans. En av väggarna utgörs delvis av husets murstock.

Emmalita

  • Inlägg: 124
    • Västmanland
SV: badrum utan tätskick
« Svar #7 skrivet: 05 jan-11 kl 15:23 »
PS Glömde säga att vårt badrum inte skulle bli godkänt det minsta av något försäkringsbolag. Men det sk...er vi i. Föredrar att slippa täthetstänket. DS

Emmalita

  • Inlägg: 124
    • Västmanland
SV: badrum utan tätskick
« Svar #8 skrivet: 05 jan-11 kl 15:28 »
PS II Vi bor i ett torp, ett trähus. DS II

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: badrum utan tätskick
« Svar #9 skrivet: 05 jan-11 kl 16:17 »
Åh, vad härligt om man kunde undvika tätskikt! Gillar inte heller en massa dåliga byggmaterial med knepigt innehåll.

Håller med om att det är hårda krav på tätskikt från försäkringsbolagen. Har även för mig att det finns vissa krav på väggar men det är jag inte säker på (t.ex. att det måste vara ett visst mellanrum mellan reglar och att det måste vara dubbla gipsskivor m.m.). Men visst, om man har råd att ta risken att åka på en omfattande renovering på grund av att fukten har vandrat iväg i huset, och dessutom inte är rädd för att det skulle kunna bli en försämrad inomhusluft på grund av mögel i väggarna så kan man bygga utan tätskikt. Ett problem när man skippar tätskikt är ju att fukten får fritt spelrum i huset. Det är inte säkert att skadan uppstår i badrummet, fukten kan leta sig vidare och kondenseras på andra platser, t.ex. på vinden där varma huset möter kalla taket. Så även om något ser bra ut med blotta ögat så är det inte säkert att det är det.

Allt beror ju på hur rummet ska användas, om ni bara duschar snabbt då och då och har en bra ventilation så är ju risken mycket mindre att det blir problem och man kan säkert ha badrum utan tätskikt i många hus utan att drabbas av minsta lilla problem.

Sen får man ju tänka på vad som händer med huset på längre sikt, själv skulle jag dra mig för att köpa ett hus med ett badrum utan tätskikt just för att försäkringsbolaget inte godkänner det, men även för att jag skulle undra vad som mer hade "fuskats" mer med, t.ex. elen, ventilationen m.m. Sen vet jag inte riktigt hur reglerna ser ut, men jag tror att ni kan bli skyldiga att ersätta en framtida köpare om det flera år efter försäljningen uppstår skador i huset p.g.a. att ni inte har använt tätskikt i badrummet.

Apropå att använda en murstock som vägg i badrum så har en vän till mig just hittat en rejäl mögelskada och fått bryta upp en vägg mot en murstock just på grund av att fukt har vandrats via murstocken (som inte används) och sen sugits in i väggen. Det fanns dock inget badrum nära stocken, fukten kom någon annanstans ifrån.

Ett tips bara: Klinkers och kakel är inte vattentätt. Det är gjort för att kunna andas och fukt transporteras genom det, därför använder man sig av tätskikt bakom klinkers. Däremot är det ett praktiskt material då det är hållbart, lättstädat och enkelt att torka bort vatten från.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: badrum utan tätskick
« Svar #10 skrivet: 05 jan-11 kl 16:27 »
Jag har sett tillräckligt många fuktskadade hus för att vara synnerligen skeptisk till att inte använda ordentliga tätskikt när det kommer till badrum.


Efter att ha fått bo med en undervåning som bara bestod av golvregel och halva väggar i ett halvt år håller jag med dej till 100 %.
Vi fick dessutom hussvamp i fukten och den saneringen tog tid.
Av samma anledning skulle jag aldrig mera vara utan duschkabib, alltså duscha direkt på väggen, haf törs helt enkelt inte.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: badrum utan tätskick
« Svar #11 skrivet: 05 jan-11 kl 16:55 »
Att man har tätare mellan reglarna beror på att man ska kakla och behöver stabilare underlag.

Skulle jag göra nått idag skulle jag använda mig av badrumsmatta som är mest flexibel i trähus då får man tätskiktet samtidigt.

Egentligen skulle man nog tänka att förlägga allt vått i en egen utbyggnad då är allt samlat "utanför" huset.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: badrum utan tätskick
« Svar #12 skrivet: 05 jan-11 kl 19:02 »
I källaren har jag en duschkabin. Inget tätskikt någonstans, betongen tål vattenspill hur bra som helst. Ingen golvbrunn heller.

Att bygga badrum i en träkonstruktion utan tätskikt åtminstone på golvet skulle jag däremot vara försiktig med. Även om en duschkabin är bra på att fånga upp vattnet så händer missöden, det blir stopp i avloppet så att vattnet rinner ut på golvet, eller så duschar ungarna med dörren öppen... möjligheterna är oändliga.

anjo

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: badrum utan tätskick
« Svar #13 skrivet: 07 jan-11 kl 21:00 »
...tusen tack för alla svar och idéer.... sitter och försöker hittar rätt.... torpet kanske ska hyras ut under en längre period och så bli barnen större också och då det kanske blir mer tid i badrummet......fast vi bara har ett sittbadkar....ingen dusch....

mera idéer tack!!!!

pyromanen

  • Gäst
SV: badrum utan tätskick
« Svar #14 skrivet: 07 jan-11 kl 21:38 »
Göra ett "tätskickt" av ett material du kan tänka dig umgås med?

Kanske en rostfri svetsad "balja"på golvet och en decimeter upp på väggarna? (då får du anlita takplåtslaggare  ;D)

Kanske glas?  (om det går att svtsa ihop skarvarna på något sätt)

Eller kanske rent av kolla upp om det finns olika sorters tätskickt och ta reda på mer om vad de innehåller.  Kanske finns det nåt som inte är så otrevligt som man går och tror?

Existens?

  • Gäst
SV: badrum utan tätskick
« Svar #15 skrivet: 07 jan-11 kl 21:56 »
Sen får man ju fundera över vilket som är värst. : Bo i ett eventuellt mögligt hus. Eller leva med det som eventuellt kan vara skadligt i ett tätskikt.  ( vad det nu skulle vara)

pyromanen

  • Gäst
SV: badrum utan tätskick
« Svar #16 skrivet: 08 jan-11 kl 09:12 »
Ja, jag får ju erkänna att jag inte har minsta negativa vibbar mot vårat tätskickt.  Det består av nån sorts gummimassa och det finns under ett lager sättmassa, fogmassa och klinkers. Det syns inte, luktar inte... och ska man vara så konsekvent anti mot plaster då skulle man ju definitivt inte kunna låta sonen leka med lego heller..   Och mögel kan ju vara riktigt ohälsosamt!

anjo

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: badrum utan tätskick
« Svar #17 skrivet: 08 jan-11 kl 09:27 »
.....mina tvivel ligger i tätskitsprincipen...tycker det alldeles för sårbar för jag har sätt en del där det har gått väldigt snett efter slarv när den satts in eller sen när det används.... det räcker med en  liten skruv felaktigt   inskruven och mögelskada är ett faktum...
tro mera på principen att ventilera bort fukten...men hur med tanke på material och hur vi använder oss av badrum nu....
tatskitsmaterialen är en av de värsta kemikaliebomber man använder sig av och det är inget man varken vill har i sin inandningsluft, på kroppen eller skickar ut i våra vattendrag ( det kommer tillbaka sen förvisso på min tallrik men det känns inte kul det heller.....)
så tyvärr.....tätskikt är ett ond jag helst vill slipper...men kanske som så mycket annat ond måste man lever med det ändå...? det är min fråga...
'
fortsätt gärna med era kommentarer....tycker det är jättespännande!

pyromanen

  • Gäst
SV: badrum utan tätskick
« Svar #18 skrivet: 08 jan-11 kl 10:08 »
Kanske bygga en liten fristående badstu på ett par kvadratmeter som en friggebod (inte ihop med huset). Den varianten där själva golvet lutar under nedersta laven och det är en springa ut så att man kan plaska med vatten ordenligt därrinne, det rinner ut direkt. Sen vädrar man ut ordenligt och värmen som är kvar hjälpar till att torka upp..

Funkar förstås inte om hör till de som behöver en daglig morgondusch, men man kanske kan hitta vanor så det funkar.  Tvätta sig med handfat/trasa en del dagar och sen bada riktigt i badstun ett par gångar i veckan?  Hela sommaren är det ju lätt att tvätta sig ute.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: badrum utan tätskick
« Svar #19 skrivet: 08 jan-11 kl 10:10 »
En dag vill jag bygga ett helt naturligt hus (naturliga material) och ser fram emot hur denna tråd ska lösa problemet med ett naturligt våtutrymme. Det enda jag kan tänka mig som är verkligt naturligt är STENAR. Att helt enkelt stå och duscha på en slags markbädd. Där vattnet rinner ner i jorden, eller om man vill vara laglig, samlas till en två kammarbrunn.

MEN nu ska ni få höra hur jag löser det just nu. Jag stod inför ett halvfärdigt hus med spånskivegolv och kritväggar. Jag ville ha två duschar, en plats för tvättmaskinen, en toalett. Ganska omfattande mål.  En hanverkare förklarade att det skulle gå på 150.000:-

Jag köpte glasfiberväv, plast, härdare och topcoat. Gjorde allt själv och med samma material (tekniker) som man bygger plastbåtar. Nu har jag tre rum som är 100% täta från golvet upp till taket (vattenkrig tillåtet). Häll ut hur många spänner vatten du vill på golvet. Kostnad under 5000:-, men alla material kommer från oljeindustrin.

Sebastian


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser