Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästdriven köksträdgård  (läst 14916 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hästdriven köksträdgård
« Svar #20 skrivet: 04 jan-11 kl 11:49 »
Ganska mycket, hela den biten som blev när vi flyttade vinterhagen en bit bort.
Men vi lägger igen den biten som har varit köksland och förhoppningsvis reser växthus där istället.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Luff

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 04 jan-11 kl 22:56 »
Jaa - en vårbrukskurs - så min make får se att det är så lätt som jag påstår (jag kan inte heller men jag vet att det inte är krångligt alls) - om man har en körbar häst.
//Luff

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #22 skrivet: 05 jan-11 kl 11:26 »
Jaa - en vårbrukskurs - så min make får se att det är så lätt som jag påstår (jag kan inte heller men jag vet att det inte är krångligt alls) - om man har en körbar häst.

Oj, så lätt som du påstår ;)

Jag tycker inte alls det är lätt... men så har jag ju inte hållit på med körning mer än 4 år så...

Lars-Åke i Svenljunga brukar också ordna vårbrukarkurser, då kör man med hans välutbildade nordsvenskar. Sen ordnar också Södra Älvsborgs ardennerklubb vårbrukardagar
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 05 jan-11 kl 11:46 »
Jag har varit på grund- och fortsättningskurs i körning samt skogskörning hos L-Å i Ryasjö men tyvärr inte vårbrukskursen, är övertygad om att den är lika bra som de andra! Vet du bondelinda om det planeras någon i år? Tror dock inte att det ena arrangemanget behöver utesluta det andra, så vill ardennervän ordna en kurs här i trakten ska jag absolut anmäla mig! Och det bästa vore då om man hade möjlighet att delta med egen häst, tycker jag...så man har haft chans att prova ihop med hästen innan man ska ge sig på det hemma sen!

Jag tycker inte alls det är lätt... men så har jag ju inte hållit på med körning mer än 4 år så...

Lars-Åke i Svenljunga brukar också ordna vårbrukarkurser, då kör man med hans välutbildade nordsvenskar. Sen ordnar också Södra Älvsborgs ardennerklubb vårbrukardagar
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 05 jan-11 kl 11:51 »
Det blir nog jättebra!

Varför jag undrar är för att jag inte riktigt har koll på hur mycket som går åt. I fjol provade vi upplägget med rad- och täckodling, tyvärr regnade större delen av skörden bort. Men då hade jag sått på drygt 100 sträckmeter tror jag. Har varit och måttat i trädgården och där skulle vi nog få plats med 3 rader*30 m, kan det vara en början i alla fall? Beror ju lite på hur mycket plats som behövs runtomkring för själva brukandet också.

Ganska mycket, hela den biten som blev när vi flyttade vinterhagen en bit bort.
Men vi lägger igen den biten som har varit köksland och förhoppningsvis reser växthus där istället.

Frances

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 05 jan-11 kl 11:55 »
Tillbaka till ämnet  ;)

Om man plöjer samma fåra sas från två håll och sen harvar den, borde man ju få perfekt resultat?

Jag vill ju inte plöja hela vallen, utan vill ha kvar gräs-svålen emellan raderna!

Om detta skulle kunna vara genomförbart så föreslår jag följande:

Att jag erbjuder ett bra underlag samt god förplägnad till alla inblandade, Ardennervän lägger upp arbetet, instruerar, och får betalt...och dom som vill kommer hit och lär sig och betalar Ardennervän en slant för besväret...(jag med såklart)

Med eller utan egen häst?
Min 2-åring kan nog inte avkrävas så mycket fysiskt arbete, det är ifall shettisparet kan göra en insats?

Om det är okej att jag får vårbruket gjort till en kostnad av mat och fika? :-[  Och att Ardennervän kan tänka sig detta upplägg, om det inte blir för mycket jobb att frakta redskap och ev. häst?

Har åder, harv, radhack (?) och ett mystiskt redskap till..men sånt kan vi ju kolla närmare på ifall det skulle vara aktuellt...

Vad sägs? är jag orimlig?  :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 05 jan-11 kl 12:01 »
Attans att det är så långt bort, detta skulle jag vilja vara med på. Jag tycker att upplägget låter utmärkt, hade det varit mindre än 10 mil bort så skulle jag genast vilja vara med. Får kanske försöka dra ihop något liknande i närheten istället...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Frances

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 05 jan-11 kl 12:03 »
Okej, lägger till att jag står för övernattning för tillresta också  ;D

Luff

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 05 jan-11 kl 13:58 »

Jag har kört häst sen jag var 13, mestadels stollarejs med tossig fjording (Luff) och diverse fordon, vagn, timmersläde, pulka, sulky - På min meritlista står bla; hoppat diken med både vagn och sulky, fastnat mellan två granar och fått spänna ifrån, blivit vält rakt in i torra enebuskar, forcerat meterhöga snövallar med släde - upp upp upp, hamnat i bäckfåror - ner ner ner. Och hur många gånger jag tappade kompisen på vägen vet jag inte - hon var dålig på att hålla i sig i timmerkälken - ibland hade jag en näve i hennes jacka och en näve i tömmarna.
Jag fick hålla tömmarna när pappa kupade - en av dom få gånger pappa röt åt mig, hästen drog så ini fasiken så det gick för fort...sen  kupade han hellre själv.
I vuxen ålder har jag dock kört lite mer förståndigt och har man bara rätt utrustning och rätt häst så är det ju inte speciellt svårt att harva tex. Plöjning har jag dock stor respekt för, det ska bli rätt och bra för att det ska ha effekt.
//Luff

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #29 skrivet: 05 jan-11 kl 15:24 »
Jag kommer gärna med min 4-åring, om det blir efter mitten av april (efter förhoppningsvis avklarad inridning)! Ska i och för sig också iväg på betäckning under senvåren också..men om det går att passa in så kan du räkna med oss!  :D

Blir resultatet lyckat kan jag ju kopiera upplägget hemma sen ;).

Tillbaka till ämnet  ;)

Om man plöjer samma fåra sas från två håll och sen harvar den, borde man ju få perfekt resultat?

Jag vill ju inte plöja hela vallen, utan vill ha kvar gräs-svålen emellan raderna!

Om detta skulle kunna vara genomförbart så föreslår jag följande:

Att jag erbjuder ett bra underlag samt god förplägnad till alla inblandade, Ardennervän lägger upp arbetet, instruerar, och får betalt...och dom som vill kommer hit och lär sig och betalar Ardennervän en slant för besväret...(jag med såklart)

Med eller utan egen häst?
Min 2-åring kan nog inte avkrävas så mycket fysiskt arbete, det är ifall shettisparet kan göra en insats?

Om det är okej att jag får vårbruket gjort till en kostnad av mat och fika? :-[  Och att Ardennervän kan tänka sig detta upplägg, om det inte blir för mycket jobb att frakta redskap och ev. häst?

Har åder, harv, radhack (?) och ett mystiskt redskap till..men sånt kan vi ju kolla närmare på ifall det skulle vara aktuellt...

Vad sägs? är jag orimlig?  :-[

Frances

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 05 jan-11 kl 15:40 »
Citera
Blir resultatet lyckat kan jag ju kopiera upplägget hemma sen

Du menar att jag kan ha krokiga rader och när ni lärt er, då drar ni upp raka fina rader hemma  :D

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #31 skrivet: 05 jan-11 kl 18:39 »
jag kommer! men du får påminna mig,för jag klarar inte av att hålla reda på sånt själv.
Disability is an attitude

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #32 skrivet: 05 jan-11 kl 18:59 »
Låter som om du har en bra plan Frances. Jag lastar ett släp med järnskrot (läs redskap) Jag kan även ta med mig en häst för de som inte har någon egen eller inte vill transportera den på tåget eller liknande. jag kanske till och med ska ta två om nån vill köra parhästar, det kan ibland underlätta om man vill plöja. Sen kan vi kanske ha nån slags festlighet på kvällen. Problemet är bara vädret. Dylika övningar tarvar bra väder och man vill ju ha träffen så tidigt som det någonsin är möjligt annars har man ju inte någon nytta av kunskapen hemma i den egna odlingen förrän nästkommande år. Här på forumet finns det en oerhörd mängd kunskap samlad så vi kanske kan beställa en helg med bra väder? Någon???
Lars-Åke brukar ringa till sina kursdeltagare som anmält intresse och tala om datum med en veckas varsel ungefär. Jag tror att många av oss i så fall inte kan komma för att vi då har planerat nåt annat och det vore ju väldigt synd.

Frances Vi kan väl höras på tel

Jennyt

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 05 jan-11 kl 21:16 »
Jag tycker det låter som en ypperlig plan :D ...... men för egen del känns det som lite väl långt att dra med hästapållarna :-\ ..... jag kommer gärna hästalös om jag får ...... jag är nöjd om jag får titta på och kanske avlösa någon stackare som är trött bakom järnskrotet ;D

Inte behöver jag någon säng när jag kommer utan häst heller..... då kan jag pipa både upp och hem över dagen...... om det blir någon mer från göteborgstrakten kan vi ju samåka :D

Nu hoppas jag bara att detta inte sammanfaller med någon av de hönsbytar och växtbytar-dagar jag ska på ::)

MVH
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #34 skrivet: 05 jan-11 kl 22:25 »
Ungefär så ja ;D

Du menar att jag kan ha krokiga rader och när ni lärt er, då drar ni upp raka fina rader hemma  :D

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 05 jan-11 kl 22:27 »
Jippi!! Detta blir något att se fram emot  :D.

Låter som om du har en bra plan Frances. Jag lastar ett släp med järnskrot (läs redskap) Jag kan även ta med mig en häst för de som inte har någon egen eller inte vill transportera den på tåget eller liknande. jag kanske till och med ska ta två om nån vill köra parhästar, det kan ibland underlätta om man vill plöja. Sen kan vi kanske ha nån slags festlighet på kvällen. Problemet är bara vädret. Dylika övningar tarvar bra väder och man vill ju ha träffen så tidigt som det någonsin är möjligt annars har man ju inte någon nytta av kunskapen hemma i den egna odlingen förrän nästkommande år. Här på forumet finns det en oerhörd mängd kunskap samlad så vi kanske kan beställa en helg med bra väder? Någon???
Lars-Åke brukar ringa till sina kursdeltagare som anmält intresse och tala om datum med en veckas varsel ungefär. Jag tror att många av oss i så fall inte kan komma för att vi då har planerat nåt annat och det vore ju väldigt synd.

Frances Vi kan väl höras på tel

Frances

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 05 jan-11 kl 22:45 »
Citera
jag kommer! men du får påminna mig,för jag klarar inte av att hålla reda på sånt själv.

*Noterar*

Kanon! Detta syr vi ihop!

..och festlighet? ABSOLUT!

det är ju lite knöligt med vädret, det håller jag med om..men det ska nog lösa sig..

Det känns lite som att vi kan vara ganska många hästlösa, menar, jag har ju inte obegränsat med trädgård att plöja upp  ;) Men annars fortsätter vi ute på jordbruksmarken om vi inte känner att vi fått nog ;)

Jag har inte stallplatser att erbjuda för dom som kommer med häst, har nämligen bara lösdrift. Men hagar finns. Det löser sig!

Jag och Ardennervän jobbar ihop oss med detta och så återkommer vi, men som sagt, det lär vara med ganska kort varsel!

A bug

« Svar #37 skrivet: 06 jan-11 kl 23:32 »
Ska ni ha fest?? Kort varsel...på 2,5 timmar kan jag vara där. Låter kul och lärorikt!

Frances

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 13 jan-11 kl 20:58 »
Citera
Låter kul och lärorikt

Att ha fest ja!

En fråga:
Ska jag kolla med vår granne, som driver storskalig ekologisk odling på rad-odlingsviset, om vi får göra ett litet studiebesök?
Skulle det vara av intresse? Det är nära och behöver inte ta särskillt lång tid. Men då kan vi kika live hur jag menar... innan vi kör igång :-[

Skicka gärna ett PM ni som kan tänka er att vara med, så att jag vet liiitegrann hur många vi ev. kan tänkas bli, inget bindande, bara en seriös intresse-anmälan alltså... Får nog Ardennervän på tråden vilken dag som helst, så är det lättare att lägga upp..

Jennyt

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 13 jan-11 kl 21:07 »
Det är väl jättebra att få din inre bild på näthinnan innan vi börjar plöja kors och tvärs ;D ;) Det är ju dessutom väldigt intressant att se dem som odlar lite mer storskaligt på alternativa sätt :P

Skickar ett PM :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser