Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästdriven köksträdgård  (läst 14909 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Hästdriven köksträdgård
« skrivet: 03 jan-11 kl 15:26 »
Vi har kommit till det läget att det är dags att expandera rejält med odlingen.
Går ifrån "kökslandet" och skapar rad-odling istället, med täckning av gräsklipp.

Planerar nu så att allt ska bli så lättjobbat som möjligt. Har i dagsläget en tvåhjulstraktor som vi har fräst med..men frågan är, finns det hästdragen jordfräs?

För övrigt finns det ju inte jättemycket "hästjobb" med rad-odling..Dra gräsuppsamlaren kanske?
 Fast den hänger man ju bak på gräsklipparen när man klipper.. för att bygga hästdragen klippare också är inte riktigt aktuellt i dagsläget..

Ideer och funderingar och erfarenheter?

Har tillgång till ett shettispar och en ung kallblodshäst under utbildning :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ardennervän

• www.backagard.net
SV: Hästdriven köksträdgård
« Svar #1 skrivet: 03 jan-11 kl 18:18 »
Då ska du använda en årder och harva efteråt. Blev själv häpen över hur effektivt det var första gången jag provade.
Jag har några varianter här hos mig så du kan komma och prova när säsongen börjar.

Frances

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 jan-11 kl 18:28 »
Perfekt :) Det gör jag gärna  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 03 jan-11 kl 18:55 »
Har inte precis något att bidra med men, det här ämnet vill jag gärna föjlja.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 03 jan-11 kl 19:01 »
Hundöra! För det här har jag själv funderat på....

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-11 kl 19:22 »
Det gäller att komma på dom rätta uppgifterna och redskapen så..

:-X Glömde russet! Jag har ju ett russ också..men vet inte så mycket av körbarheten..men hon får lära sig annars  ;)

Shettisarna är helt perfekta när jag ansat frukträd och jättevinbärsbuskar, dom har dragit undan grenarna, utmärkt ponnygöra!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jan-11 kl 19:35 »
Själv föredrar jag att plöja framför jordfräsning. Då hackar man inte maskarna i smådelar.... och inte kvickan heller. Själv har jag inte gått över till storskalig odling ännu utan kör relativt litet. Vad jag kan rekommendera är att lägga på ett ordentligt lager hästgödsel innan man plöjer. Sisådär 20cm. Jag odlar numera nästan uteslutande i hästskit och det funkar utmärkt..... och jag tar årets gödsel och jag använder spån som strö i boxen..... växer som attan ;) Jag brukar oxå tillsätta lite drenerande material eftersom vi har en ganska tung lerjord..... jag tar vad vi har hemma efter vinterns halkbekämpning.... sand eller 0-18 eller flis eller nåt....

Det ska bli kul att höra om odlingarna och följa tråden.....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-11 kl 20:05 »
Alltså..jag vill ju ha rad-odling, se exempel här:

Citera
www.wardins.se

Rader, med gräs emellan...Så otroligt lättjobbat och trevligt  :D

Har haft helt vanligt "land" hittils och då funkar det ju med plöjning.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 03 jan-11 kl 20:10 »
Ser framemot mitt "hästdrivna" jordgubbsland. Har satt plantorna med 1,2 emellan och precis emellan passar en sektion av en 100-pinnars harv. Provkörde i höstas, hoppas att jag ska kunna hålla bort ogräset på ett effektivt sätt och dessutom använda hästen mer. Funkar det bra denna säsong så ska jag ha såpass mellanrum mellan grönsaksraderna med ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 jan-11 kl 20:12 »
Ser framemot mitt "hästdrivna" jordgubbsland. Har satt plantorna med 1,2 emellan och precis emellan passar en sektion av en 100-pinnars harv. Provkörde i höstas, hoppas att jag ska kunna hålla bort ogräset på ett effektivt sätt och dessutom använda hästen mer. Funkar det bra denna säsong så ska jag ha såpass mellanrum mellan grönsaksraderna med ;D
hästen e la fetare än så ;D
Fjäderfän och kaniner

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 jan-11 kl 20:13 »
http://www.wardins.se/bilder/kulturikalgarden2005/bild6.jpghttp://www.wardins.se/bilder/kulturikalgarden2005/bild4.jpg]

[url]http://www.wardins.se/bilder/kulturikalgarden2005/bild4.jpg
[/url]

Ja, för att vara mer exakt..så är det så här jag tänkt... då passar det ju fint att INTE gegga ner mellan raderna med traktor....

Man täclodlar och sedan fräser man bara ner täckning och rubb och stubb på hösten och täcker med nyt nästa år i samma rader.
Man måste givetvis vara noga med växtföljden på detta sätt  :)

Kul Bondelinda Det funkar säkert perfekt!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 03 jan-11 kl 20:17 »
hästen e la fetare än så ;D

Kanske om magen  ;) men han kan lätt gå emellan raderna  ( om kusken klarar av det dvs..)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 03 jan-11 kl 20:32 »
Hade inte Amishfolket en massa hästredskap typ gräsklippare och sånt?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 03 jan-11 kl 23:19 »
..... men om grässvålen väl är bruten tror du inte att det skulle funka med en sån där gammal plog med ett skär då ???...... eller håller det inte undan grässvålen från sidorna tillräckligt kanske ???

..... jag har inte testat, så jag vet inte som du förstår ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Luff

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 04 jan-11 kl 00:08 »
Potätekupen menar du. Den borde väl gå att göra rader med - bara marken är bruten som sagt var.
//Luff

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #15 skrivet: 04 jan-11 kl 00:39 »
Bryter marken gör man med årdern sen harvar man för att få det jämnt och lite mer finfördelat med harven ( och där finns också några alternativ att välja på ) sedan kan du använda ådern att kupa med men om man har lite högre krav på kupningen bör du använda en kup.
Och det är sällan problem med att hästarna trampar sönder nåt eftersom det faller sig naturligt för hästarna att gå nere i raderna för det är stabilare mark att gå på där.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 04 jan-11 kl 00:44 »
Ja! Jag vill också bruka köksodlingarna med häst i år, i fjol harvade vi bara.

En vårbrukarträff hemma hos ardennervän kanske?  :D
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 04 jan-11 kl 09:39 »
Japp Ardennervän, dra ihop en vårbrukskurs så är vi med  :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 04 jan-11 kl 09:48 »
Jag kommer gärna oxå.... om jag får plats :)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 04 jan-11 kl 11:41 »
Frances: Hur mycket skall ni utöka? Behöver komma igång med skissandet här också snart, har andra planer för marken där kökslandet ligger och måste tänka rejält nytt.
Självhushåll till nytta och nöje

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare
Lagge76, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser