Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förvaring-ingen jordkällare  (läst 5781 gånger)

dodder

• Västergötland
förvaring-ingen jordkällare
« skrivet: 03 jan-11 kl 14:41 »
hej
i år tänkte jag odla större mängd potatis,rotsaker,kål och annat som går att vinterförvara men har ingen jordkällare.
i vår källare kan jag dela av ett rum med ett litet fönster i. min tanke är att det skulle gå att ha det öppet lite vintertid och därmed få det kallare/fuktigare...
fungerar detta?
vad skall jag mer tänka på?
finns det grönsaker som ej bör förvaras i samma rum?
alla tips mottages
ps. testade att förvara morötter i sand i källaren...det blev intorkade smala remsor :-[ :P
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

dodder

• Västergötland
SV: förvaring-ingen jordkällare
« Svar #1 skrivet: 03 jan-11 kl 18:55 »
tips??
någon??
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 03 jan-11 kl 19:27 »
Nja, fönster öppet i källaren låter som en dålig idé, både för källaren, huset och grönsakerna.

Sök på "stuka" här på forumet, så får du många bra tips. En enkel stuka är bästa alternativet till jordkällare. Eller helst flera stukor om du har mycket rotfrukter, då organiserat så att varje stuka innehåller alla grönsaker du förbrukar på en viss tid, så att du inte behöver riskera att skada för mycket av dem om du måste/vill öppna när det är riktigt kallt.

Äpplen och annan frukt bör inte förvaras tillsammans med rotfrukter, och stuka funkar inte så bra till dem, däremot typ brunnsringar nergrävda i marken med isolerat lock. Annars går det att förvara det mesta tillsammans, men undvik att lagra sådant som är dåligt, eller som håller kortare än resten, då mögel lätt sprider sig när det väl fått fäste.

Vill du långsiktigt kunna förvara mycket grönsaker, så kanske det är en god idé att bygga en jordkällare?

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

morris-minor

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 04 jan-11 kl 11:03 »
Jag tror inte på öppet fönster, dels förvarar man grönsaker bäst i mörker och dels blir det inte så lätt att reglera varken fuktighet eller kyla då. Dessutom behöver olika grönsaker olika fuktighet, morötter behöver mer än potatis. Stuka är förstås ett alternativ men med de snömängder som är så tycker jag att det verkar ganska bökigt om man inte kan placera stukan/isolerad behållare under tak på nåt sätt. Det hänger ju också på vilka mängder det rör sig om. Kanske om du redan har en kallbänk du kan ordna till och förvara det i. Annars är väl knepet att hålla en viss fuktighet kring de grönsaker som behöver det, tex via fuktiga handdukar eller att du fuktar sanden som morötterna ligger i. 

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-11 kl 01:04 »
Om du bestämmer dej för en jord källare kan det vara ide att ta kontakt med en byggnads linje skola.

jag köpte min jordkällare från en sådan för en 1/3 av vad den skulle har kostat från en firma.
man får betala endast för material ¨åtgången.

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

dodder

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 jan-11 kl 18:49 »
jaha! kanske kunde vara något!!
hur stor och vad betalade du på ett ungefär?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 09 jan-11 kl 11:40 »
tror att de här måtten stämmer (inte hemma just nu)

valvat tak 2,2m
gavel 2.m
långsidan4.m

utan dörrar ca 8 000 kr

med dubbla isolerade dörrar (sluss) ca 10 000kr

det här var 2008 vet inte hur priserna på bygg material ser ut idag , lite påslag ?

sen tillkommer frakt med kran bil eller lastare 0 - 1200kr timme

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Bengt i ALE

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 jan-11 kl 15:33 »
  SÖK: på nätet, ordet "STUKA" (primitiv jord-källare)

Själv gräver jag en fördjupning i landet, förvarar grödorna ex. rödbetor, morrötter,kålrötter, i nätsäckar av plast.
Täcker över med jord, försöker göra tjäle-fritt med höstens löv.

PS. Nätsäckar köpte jag i ALFHEM`s  lanthandel.  Svenssons ICA.                                               Bengt i ALE.
« Senast ändrad: 09 jan-11 kl 15:38 av Bengt i ALE »

dodder

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 jan-11 kl 15:55 »
ni som kör med stuka.. är det inte slitsamt/jobbigt att varje vecka öppna den? jord, minusgrader, snö, vatten......??

Bengt i ALE

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 jan-11 kl 16:28 »
ni som kör med stuka.. är det inte slitsamt/jobbigt att varje vecka öppna den? jord, minusgrader, snö, vatten......??
   "JOoo-NÄSTAN" viss planering. 3vecko/intervall.     Funkar bra för en nyttig favorit, att förvara rödbetor
till en andra omgång för mjölksyregäsning av/till "RÖDBETSSALLAD".  Har svårt få hög kvalitèt på syrningen om jag
syrar hela årsförbrukningen direkt på hösten, (ca 1/9).
                                                                                                                                                                  Bengt.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #10 skrivet: 09 jan-11 kl 16:34 »
Den här modellen verkar rätt smidig tycker jag, men trots att jag har haft ambitionen att göra en såda under flera år så har jag ännu inte kommit dit hän...
http://www.foreningensesam.se/div_tips/att_lagra/lagring.htm

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #11 skrivet: 09 jan-11 kl 16:36 »

Det är nog därför man har en jordkällare...

Man kan underlätta lite genom att ha frigolitskivor över hålet ner i backen, sedan en pressening över frigolitskivorna. Därefter löv och snö. Då blir det lite lättare att hantera.

Ett enklare alternativ för dig kan vara att bygga ett "kylrum" nere i källaren. Isolera en del av rummet och sätt in en termostatstyrd fläkt som tar kall uteluft, när det finns, för att hålla utrymmet kallt. Du får inte upp luftfuktigheten på det viset, men det kan du klara genom att förvara i plastbackar med ett lager fuktig sand på botten, och locket lite, lite öppet för att ventilera. Bäst är om du bygger utrymmet helt tätt och sedan har ett inlopp som suger in luften utifrån, och ett utlopp som blåser ut luften igen. Då slipper du få in kall luft i huset. Det räcker med en liten, liten fläkt för att fixa det hela. När det är varmt ute så fungerar det inte, men höst och vår kan du kanske köra fläkten under natten för att få ner temperaturen.

Lyx-varianten hade varit att ta in luften via ett jordrör. Ett rör som går 6-10 meter, 1-2 meter under markytan. Då kan du året om få gratis kyla lagom för att hålla ditt kylutrymme precis lagom kallt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser