Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släpkärra  (läst 30606 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Släpkärra
« Svar #60 skrivet: 10 jan-11 kl 18:36 »
Vi bor vid 3 riksröset. Halland /Skåne/Småland. Praktiskt, man kan köra å handla i ett, ha tandläkaren i ett o bo i ett. Eller tvärt om.

Ja slå vatten på gobben  ;D

Men då hade han nog blivit arg å det blir han bara någon gång var 5 år så det låter jag nog bli för då blir han folkilsken.

Nä han är bara så negativ. När jag säger det går så säger han nä det går inte å vill inte ens försöka.
Men nu var jag ute med pågen och vi kunde inte se bokstäverna o siffrorna. Så tog jag ett papper och la på däcksidan och drog en blyerts över och det enda som jag fick ut av det var.

Made in Poland och 4308 och något som ser ut som DOT A8E8 ? Måste stå med ännu mindre bokstäver -siffror. Får nog ha mikroskåp.

anders50

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 10 jan-11 kl 19:16 »
Vi bor vid 3 riksröset. Halland /Skåne/Småland. Praktiskt, man kan köra å handla i ett, ha tandläkaren i ett o bo i ett. Eller tvärt om.

Ja slå vatten på gobben  ;D

Men då hade han nog blivit arg å det blir han bara någon gång var 5 år så det låter jag nog bli för då blir han folkilsken.

Nä han är bara så negativ. När jag säger det går så säger han nä det går inte å vill inte ens försöka.
Men nu var jag ute med pågen och vi kunde inte se bokstäverna o siffrorna. Så tog jag ett papper och la på däcksidan och drog en blyerts över och det enda som jag fick ut av det var.

Made in Poland och 4308 och något som ser ut som DOT A8E8 ? Måste stå med ännu mindre bokstäver -siffror. Får nog ha mikroskåp.
Du har nog hittat det "finstilta", det är större siffror du ska leta efter! Du är i närheten tror jag.
Ska du ändå byta däck så montera av ett hjul så kan du leka Sherlock Holmes inomhus i värmen med förstoringsglaset!   ;D
Och vilka ärenden gör du här i småland förresten? Köper däck?  Halm?  ;D

getalina

• Halland
« Svar #62 skrivet: 10 jan-11 kl 19:50 »
Ja jösses är nog lättare att ta av ett hjul än att hitta siffrorna på plats.

I Småland finns http://www.gransbygden.se/   där vi brukar handla och där jag blev osams med en hel bunt kärringar. Morr.

Å Markaryd där bilskolan finns och längre upp bor Mazze där vi hämtat höns o tuppar.

anders50

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 10 jan-11 kl 20:11 »
Ja jösses är nog lättare att ta av ett hjul än att hitta siffrorna på plats.

I Småland finns http://www.gransbygden.se/   där vi brukar handla och där jag blev osams med en hel bunt kärringar. Morr.

Å Markaryd där bilskolan finns och längre upp bor Mazze där vi hämtat höns o tuppar.

Ja kärringar finns det gott om, och många är ilska och lättretade!  ;D

getalina

• Halland
« Svar #64 skrivet: 16 jan-11 kl 16:07 »
Sista spiken i kistan  >:(

Brorsan frågade har ni dubbdäck på bilen?

Jo det hade vi visst.

- Ja då får ni inte köra med kärran även om det är åretrunt däck.

Gubben säger att det inte är meningen att man ska använda den på vintern. Det var det dummaste jag hört.  :(

Hur gör bensinmacken?

Nä i morgon ska jag till Båstad så då får han minsan klämma in två halmbalar i bilen när vi tar rundan om Vantinge. Lönt alltså.

getalina

• Halland
« Svar #65 skrivet: 22 jan-11 kl 16:03 »
Tur jag inte var med å hämta i Vantinge. ( Satt hos tandhygenisten) Gubben köpte 1 halmbal. Undrar vad hon tänkte. Fy vad pinigt. Tur att jag sa till att jag ville ha en säck fodermorötter annars hade det varit snudd på skandal.
På hemvägen körde vi om Vallberga och köpte blandsädkross till höns o getter.

När det töade passade jag på att tvinga gubben att skotta bort snön ovanpå kärran och sedan bad jag pågen lite snällt........man får välja sina metoder........att komma å hjälpa till att flytta kärran ur sitt snöfängelse innan vintern åter tog över. Så nu står den äntligen i garaget. Hurra.

Få se när det blir av att läsa på däcken. Nu glömmer man den för att den inte står ute å synlig.

Vitis

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 24 jan-11 kl 21:47 »
Jösses!!!  ::)  :P

Vad ska man säga ... hur krångligt kan det vara.  ??? Gubbar ...  >:D

Krama getingarna, dom är väl gamla kompisar till mig, från Appeltorp!!!

getalina

• Halland
« Svar #67 skrivet: 24 jan-11 kl 21:59 »
krånglia gubbar ja det är bara förnamnet.  ;)

Var precis ute å gav dem var sitt äpple - ja getterna alltså  ;D Gubben äter inte äpplen.
Å de smaskade som bara den. Risk att de blir som bollar.  :-[

Saknar Appeltorp tycker mig inte ha sett dem här inne på ett tag. Så ser du dem så hälsa.

getalina

• Halland
« Svar #68 skrivet: 07 mar-11 kl 22:07 »
Lite nytt på släpfronten.

Fy fn vad man är handikappad utan släpet. Å nu när man ställt av dragbilen............. Då hjälper det inte att snön och is är borta och det är barmark ute, vi kan ju inte köra ändå. :(

Brorsan hämtade vårt släp (han har drag) och tog hit sin kapsåg så vi fick såga upp 17 kubik ved och då körde han som en stolle och hoppade i alla kälskott så sågen slog hål i durken  :-X

Å nu skulle han ha sågen om igen så står släpet på sock.  :-\ Torrsprickor visade det sig när han undersökte det. Ett däck var visst byttat å  nytt men det räcker ju med ett dåligt för att bli ståande.
Brorsan fick hem efter kompressorn och pumpade upp däcket och körde hem släpet o sågen till sig, som tur är bor han inte så långt bort.

Men där ser man, hade vi nu haft ett reservdäck/hjul så hade det varit fixat. Nu måste vi ha fatt i ett däck. Helst i förrgår. För nu har vi hämtning på gång av gratis grejer som det är jättekorkat att säga nej till. Lite jobb erfodras men det får man ta.

Så i morgon så är det jag som tvingar gubben att skaffa ett nytt/begagnat däck också får jag ställa på dragbilen när det är gjort. Inte tänker jag försitta chansen till gratis grejer.

Vad som är gratis får ni reda på senare. När vi hämtat det.  ;)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #69 skrivet: 07 mar-11 kl 22:55 »
Släpvagnar med 5-bultade fälgar brukar som regel ha samma bultmönster och centrumhål som Mercedes, Ford Scorpio m fl. Men det är inte säkert att gamla bilfälgar passar ändå eftersom inpressningsdjupet (avståndet mellan ett tänkt plan genom däckets centrum och anliggningsytan mellan fälg och hjulnav) är olika. Jag har varit med om att man har försökt sätta dit gamla Mercedesfälgar på en släpvagn med påföljd att däcken kom för långt in och skrapade emot hjulhusen. Men de passade utmärkt på naven! Detta problem skulle dock kunna gå att lösa om man tillverkar ett tjockt mellanlägg (spacer) mellan fälg och hjulnav, och skaffar längre hjulbultar.

Om det är fyrbultade fälgar så är bultmönstret vanligtvis - men inte alltid - detsamma som på gamla bakhjulsdrivna Opel (Kadett, Ascona, Rekord från 60-70-talet). Även där kan det bli problem med inpressningsdjupet men de smalaste av de Opelfälgar som förekommer (4" breda) brukar gå att använda. De undantag jag känner till från den där regeln är dels finska "Muuli" släpvagnar och dels en del moderna obromsade s k EU-släp.

Det finns alltid en dimensionsmärkning instansad någonstans på fälgen, men den är finstilt och ofta svårläst pga rost och tjocka lager färg. Märkningen kan se ut som t ex 5 J x 14 H -38
Det betyder då att fälgens bredd är 5" , diametern 14", H står för att den har s k hump för att man ska kunna använda slanglösa däck på den, och 38 är inpressningsdjupet i mm. Dock är det inte alla fälgtillverkare som anger inpressningsdjupet.

Är det någotsånär bra vinterföre och man kör på småvägar utan större risk för poliskontroller så är det ju ändå inte så noga med att ha vinterdäck på släpvagnen. Åtminstone om man har en tung dragbil med bra däck som kan hålla emot om man får ett kast på släpvagnen.

äsch du hann före mej
bara att åka till närmaste skrot el däckkrängare så kan dom hjälpa dej med hjälp av regnummret då får du reda på vad det är sedan kan du köpa på blocket ändå  o:)
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

getalina

• Halland
« Svar #70 skrivet: 07 mar-11 kl 23:14 »
äsch du hann före mej
bara att åka till närmaste skrot el däckkrängare så kan dom hjälpa dej med hjälp av regnummret då får du reda på vad det är sedan kan du köpa på blocket ändå  o:)

Ja där har du en poäng!! vi ska se om verkstan i byn har ett begagnat däck men sen kan man ju när man vet köpa reservdäck på blocket  Jag älskar blocket där hittar man så mycket bra å ha.  ;D

Också har jag ställt på dragbilen genom internet. En fantastisk uppfinning. :D

Misse

• nr 9424
« Svar #71 skrivet: 08 mar-11 kl 00:14 »
Vad synd GetaLina att du inte sa nåt om däck i torsdags innan jag åkte till Eder, då hade jag ju kunnat tagit med mig något användbart hjul... :P  :-*
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

getalina

• Halland
« Svar #72 skrivet: 08 mar-11 kl 14:05 »
Jo men det här kom jag på i gårkväll vi 8-9 tiden så.......... :-[

Men nu haur gubben o ongen fared te fåräldrajemmed å ska hau au däcked. Å sen ska han hau de te verstan här i byen å så faur vi se om de haur ed liga däck sum de sum legger pau.

( övar på min dialekt lite hihi. Hoppas du kan läsad.)

anders50

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 08 mar-11 kl 17:14 »
Jo men det här kom jag på i gårkväll vi 8-9 tiden så.......... :-[

Men nu haur gubben o ongen fared te fåräldrajemmed å ska hau au däcked. Å sen ska han hau de te verstan här i byen å så faur vi se om de haur ed liga däck sum de sum legger pau.

( övar på min dialekt lite hihi. Hoppas du kan läsad.)

Så vackert du skriver på dialekt!  :)

Ja...det är för övrigt alltid kul att läsa dina inlägg om ongen o gubben!  :)

getalina

• Halland
« Svar #74 skrivet: 08 mar-11 kl 21:06 »
Så vackert du skriver på dialekt!  :)

Ja...det är för övrigt alltid kul att läsa dina inlägg om ongen o gubben!  :)

Tack för det gubben tycker bara jag är tradig så det är kul att nån vill höra på. ;) ;D

Måste få prata om vad som hände i dag. Dragbilen ställde jag ju på i natt och gubben o pågen körde tydligen till verkstan först och fick med sig ett låne däck. När de kommer fram har brorsan skruvat av däcket och nu visste de inte vilket däck de skulle lägga på o ringde mej å jag ringde brorsan som inte svara så jag fick ringa omigen till gubben o pågen å säja att det fick de besluta själva. Efter att de uträttat diverse ärende kom de hem. Det visade sig att brorsan låst in muttrarna till hjulet i verkstan o de kunde omöjligt hitta nycklen. Men gubben hittar ju knappt sina egna kalsonger så..............   Så inte blev det något däck pålagt. ::)

Undra hur det här kommer att sluta. :) :-\ :)

Rödskägg

• Småland
« Svar #75 skrivet: 08 mar-11 kl 22:30 »
Din gubbe måste verkligen vara bra på något annat...
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Vitis

• Skåne
« Svar #76 skrivet: 08 mar-11 kl 22:49 »
Har denna tråd utvecklats till en komisk tragedi eller en tragisk komedi??

Som en blandning av Beckett,Kafka och
Trafikmagasinet
:o

Skickar en kram till dig Getalina!  :)

En ängels tålamod är bara förnamnet!

getalina

• Halland
« Svar #77 skrivet: 10 mar-11 kl 00:38 »
Din gubbe måste verkligen vara bra på något annat...

Tja, han är ju den ende i familjen med körkort så.......... ::) ;) ;D

getalina

• Halland
« Svar #78 skrivet: 10 mar-11 kl 00:51 »
Tack för kramen Vitis.  :)

Å för att göra det hela än absurdare så hade gubben tagit med "sitt" däck hem o lämnade det till verkstan. I dag ringer han o kollar och nä det var inga torrsprickor i det som brorsan sa att det var och det håller luften bra. Gubben grunnar över detta och får till det att det är grannen som gått o luftat däcket efter att han var på fyllan å ringde å skulle låna släpet o han inte fick det för brorsan skulle ha det just den dagen för att hämta sågen till oss.

Så hela dagen har vi trott detta och ondgjort oss över detta. Så får jag äntligen tag i brorsan som säger att han har vårt däck i en helt annan del av Sverige. Det är hans däck som gubben tagit. Tablå!!

getalina

• Halland
« Svar #79 skrivet: 13 mar-11 kl 21:13 »
Sådärja  nu äntligen är det ett nytt ( begagnat) däck på fälgen och den sitter på kärran nu. Det var brorsan som fixade det. Nu får vi bara hoppas att vi inte får punka på volvon för där finns inget reservdäck till den heller. ::) Å med den takt som det tagit för att skaffa däck till släpet så.......  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser