Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp en nyfiken själ!  (läst 7330 gånger)

skogsbosse

• Norrbotten
hjälp en nyfiken själ!
« skrivet: 01 jan-11 kl 22:25 »
Har funderat länge på de här med kanin uppfödning och hade tänkt prova på det här i framtiden för mat och kläder (dom är ju trivsamma djur också). Men tänkte först fråga er kunniga personer ett par frågor:

Ras? ska man satsa på nån speciell kanin ras?

skötsel? har ju haft kanin när man var yngre och så men är det nått speciellt man ska tänka på när man skaffar flera?

Hur många? ja hur många är det lämpligt att skaffa? 4-5?

tack på förhand!
det är inte lätt, när det är tungt.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: hjälp en nyfiken själ!
« Svar #1 skrivet: 02 jan-11 kl 16:38 »
Ras: Den du gillar =). Vill du ha en snabb tillväxt på ungdjuren så du kan slakta dom innan dom blir könsmogna är det bäst att välja någon av de raser som tagits fram för produktion (och det är rätt många att välja på). Ska du ha för skinnen ska du ju välja den ras som du tycker har finast päls. Ska du spinna är det Angora du ska ha.

Skötsel: Läs igenom L80 (http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf) så att du har koll på vad som gäller lagligt sett. Tänk på att alla okastrerade hanar ska ha en egen bur, och om du ska ha honor eller ungdjur i grupphållning så ska du ta till ytorna rejält, inte gå efter minimimåtten. Se till att det finns gömställen och att alla kaniner kan sitta skyddat samtidigt. Ju fler gömställen ju  mindre risk för allvarliga bråk.

Hur många: Hur mycket kött / päls / ull vill du ha ut?
//Lina

pyromanen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jan-11 kl 16:47 »
Har du ätit kanin så du vet du tycker det är gott?
Vi hade kaniner ett par år för köttet, men slutade för att vi tyckte det var så trist kött. Magert, smaklöst..bärsubstans för kryddor  :-\ ungefär.
 Testade laga till det på diverse olika sätt, både traditionella och mer moderna men det enda som blev någorlunda ok enligt våra smaklökar var finstrimlat i wook, med en massa kryddor på.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 jan-11 kl 16:53 »
Jag pratar mig gärna varm för lantraser. Dom passar ju vår klimat perfekt och är härdiga och lättfödda djur.
Har själv gotlandskaniner och dom är ju både lämpade att slakta för kött och ger fantastiskt vackra skinn!
Mycket trevliga, pigga och nyfikna djur är dom också, det värdesätter jag också eftersom jag faktist gillar att se och iakta mina djur medans jag jobbar med dom.
O så har jag barn... dom gillar sina gotlänningar också!

Läs info på www.gotlandskaninen.se
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jan-11 kl 17:39 »
En annan fördel med gotlänningarna för självhushållare är att de utmärkt väl går att föda med hemproducerat foder. Mera snabbväxande raser kan ha problem med det.

Jag rekommenderar att mjukstarta, kanske bara med en hona och en hane tills du är säker på att du tycker det är roligt och vill fortsätta. Och som pyromanen skriver, är säker på att det är gott med kanin.

http://handbok.alternativ.nu/Djur/Kaniner

fjällan

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 02 jan-11 kl 18:06 »
jag gillar blandisar, jätte/ vit lant ger en snabb tillväxt tex(slaktade nyligen 3 st 3,5mån med en slaktvikt på 2,3 kg, lagom i min smak)

kiwsan

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 02 jan-11 kl 18:09 »
Mitt tips på kanin: Svensk päls kanin.Fint skinn,fina slaktkroppar och en trevlig och tålig kanin.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 jan-11 kl 21:15 »
jag gillar gotlandskaniner... andra favoriter är new zealand red, Hotot och Rex.. mvh
Fjäderfän och kaniner

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 jan-11 kl 21:23 »
Citera
hur får jag då tag i tex gotlandskanin
Oj, det är så enkelt. Man annonserar här på alternativ  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jan-11 kl 21:26 »
Men skogsbosse, inte menar du att du tyckte kanin påminner om hare i smaken?  Hare är ju jättegott, nästan som rådjur  :P , kanin nästan smaklöst...

skogsbosse

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 02 jan-11 kl 22:10 »
har bara ätit kanin i gryta och typ souvas liknande. (halvrökt och sedan stekt över elden. men har dock inte ätit kanin som de är. men de blir nog att "halv" röka de mesta. var riktigt gott!
det är inte lätt, när det är tungt.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #11 skrivet: 02 jan-11 kl 22:23 »
Håller med om att gottisar är en bra ras för både kött och skinn. Vi har faktiskt på vårat första år med kaniner haft otroligt stor glädje med och stor produktion av kaniner. Kolla gärna på vår hemsida: www.jordbron.se
Lycka till
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #12 skrivet: 03 jan-11 kl 08:55 »
Jag tycker Rexen är helt perfekt. Fint skin och delikat att äta :)... Lagom stora och och bra temperament... Men skulle kunna tänka mig någon av de svenska lantraserna med gärna Mellerudare :)..

Rutan

« Svar #13 skrivet: 03 jan-11 kl 09:05 »
Om man vet med sig att man inte vill äta kaninkött (är uppväxt på det och kommer ihåg hur jobbigt det var när det var slakt) Är det någon idé att satsa på tex gotlands/mellerudskaniner för uppfödning/avel och räkna med att kunna sälja alla djuren, eller "måste" man slakta och äta en del. Det har ju i och för sig att göra med hur många kullar man räknar med att ta, men jag är lite sugen på det här med kaniner, dels för att det är fina djur men också för att kunna vara med och bevara en svensk lantras.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #14 skrivet: 03 jan-11 kl 09:15 »
hej,

jag har new zeeland som jag gillar mest. Annars har jag gotlands/ vädurs korsningar som ge riktigt bra kött och påls. Jag har två honor och en hane till salu om någon vill ha de. bor i umeå. honorna fick i snitt 8 ungar per kull.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 jan-11 kl 09:34 »
Om man vet med sig att man inte vill äta kaninkött (är uppväxt på det och kommer ihåg hur jobbigt det var när det var slakt) Är det någon idé att satsa på tex gotlands/mellerudskaniner för uppfödning/avel och räkna med att kunna sälja alla djuren, eller "måste" man slakta och äta en del. Det har ju i och för sig att göra med hur många kullar man räknar med att ta, men jag är lite sugen på det här med kaniner, dels för att det är fina djur men också för att kunna vara med och bevara en svensk lantras.

Man måste vara beredd på att det blir överskott. Av bevarandeskäl är det olämpligt att låta alla ungar gå vidare i avel, då det leder till snedfördelning i genbanken.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 03 jan-11 kl 15:28 »
Men skogsbosse, inte menar du att du tyckte kanin påminner om hare i smaken?  Hare är ju jättegott, nästan som rådjur  :P , kanin nästan smaklöst...
smaklöst kaninkött? mina kaniner är som fin stek när jag tillagat dem ;D
Fjäderfän och kaniner

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #17 skrivet: 03 jan-11 kl 16:35 »
Håller med, fast vi har bara hunnit avnjuta en än...
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #18 skrivet: 03 jan-11 kl 16:39 »

hej,

det som jag tycker är mest smaklöst är industri kött..... både etiskt och smakupplevelsemässigt.

ge kaninen enbärs ris de sista veckorna så blir köttet riktigt gott..... mina knaprar i sig julgranen just nu och ska slaktas om 12 dagar.

mvh

JOnathan

www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ripper

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 03 jan-11 kl 16:44 »
Jag har BGJ/tysk Jcheck ! En bra vikt och ett gott kött, :P Har gått på ensilage, havre å potatis/morotskal å brödskalkar från hushållet. Bor ute hela året i burar med vindskydd,koja å tak. Marinerade kaninkött till grabbens kalas . vitlök,honung,hickory, timjan, s &p (1tim) mums!!!!! Absolut inte smaklöst men man får ju va väldigt försiktig m värmen & tiden då det e ett magert kött!! Typ halva kycklingtiden, vet inte innertemp..... :-[
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser