Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävbesök? Saknar ölandsgåskarl  (läst 1526 gånger)

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Rävbesök? Saknar ölandsgåskarl
« skrivet: 28 jun-06 kl 13:03 »
Nu tror jag räven varit framme och snott min ölandsgåshanne. Han och gåsen gick i hästhage (utan hästar) stängslat med fårnät. Är jag naiv, eller? Tänkte bara på att hålla gässen inne. Han har i och för sig haft småpromenader utanför hagen (grinden var lättare att gå ut genom än stängslet) men gått längre än ett par meter utanför hagen.

Hur ska jag nu göra med gåsen - ta in henne omedelbums och låta henne tillbringa resten av dagen inomhus (hon är inte van att gå med hönsen och den permanenta hagen är inte färdig)? Men det känns rätt meningslöst för hur länge ska jag hålla henne inne?

Är det någon som har en ölansdgåskarl till övers i Östergötland?  Min gås är genbank och föddes förra året. Har bara haft henne någon månad.

/Anneli - ledsen
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Rävbesök? Saknar ölandsgåskarl
« Svar #1 skrivet: 28 jun-06 kl 13:24 »
Nu är Tutan inomhus iallafall. Får väl lära henne att gå upp till hönsen istället för ner i hagen i fortsättningen. Men det är inte mycket utrymme med tanke på att hon ska kunna beta. Gräset är helt orört - mina höns har inte fattat det där med att mask kan finnas under gräset - men det är nog inte mer än 15-20 kvadrat. Inte räcker det resten av sommaren. Det får bli högsta prioritet att få färdigt den permanenta hagen så jag iallafall kan växla mellan.

Kraken... hon är lite spak och lågmäld.


/Anneli

Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Rävbesök? Saknar ölandsgåskarl
« Svar #2 skrivet: 28 jun-06 kl 14:16 »
För ett par år sedan drunknade vår Ölandsgåshona på gårdsplan (lång historia.... :'(). Hanen var mycket lågmäld efteråt och tydde sig till mig tills vi fick tag på en ny hona till honom.

Jag vet inte om någon har Ölandsgäss där du bor men vi skaffade en hona från Britt-Marie Fucik utanför Vetlanda. Jag fick hennes namn från Sven Jeppsson som ansvarar för genbanken för Ölandsgäss. Hans tel nr står längst bak i tidningen från Svenska Lanthönsklubben.  Annars får du annonsera här på forumet. Mossedals lantrasgård kanske också har honor till salu. De annonserade om Ölandsgäss på forumet för ett tag sedan och du kan nog söka på den tråden. De finns utanför Kalmar och det är nog en bit att åka. Vi sålde vårt gåspar dit och resan från Tranås, där vi bor, och en bit utanför Kalmar gick förvånansvärt bra för gässen.

Lycka till och berätta när du får tag i en ny hane till honan. Jag förstår att hon är ledsen och vilsen nu.
« Senast ändrad: 28 jun-06 kl 14:27 av Lena A »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 4 användare (1 dolda)
Numera, javill, Jan Michael Hedlund

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser