Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Litteratur  (läst 5166 gånger)

Stockros

Litteratur
« skrivet: 30 dec-10 kl 13:42 »
Har försökt leta lite efter bra kanin-litteratur utan något bra resultat. Försökte också söka på denna kanin-sida, med halvdant resultat (vet inte om jag gör fel). Utifrån vad jag hittade när jag sökte, så beställde jag av någon anledning två böcker av Bob Bennett. Jag hittade dem på bokus. Best-Selling Classic står det på den ena och den verkade innehålla allt övergripande. Nu visade det sig att Bob är en amerikan som tycker att kaniner absolut ska bo en och en i självrengörande gallerburar och bara bör äta industritillverkad pellets.
Säkert kan jag lära mig ett och annat i boken, men jag suktar ändå efter någon bok som kan berätta om kaninuppfödning ur ett svenskt självhushållningsperspektiv.
Tar tacksamt emot tips på litteratur, gärna med en kort beskrivning om innehållet.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Litteratur
« Svar #1 skrivet: 30 dec-10 kl 17:42 »
finns dåligt med kaninböcker för självhushåll..till sällskap finns många böcker.. ett tips kan vara att gå in på föreningen gotlandskaninens hemsida och läsa lite fakta...
Fjäderfän och kaniner

edithsdotter

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 dec-10 kl 18:38 »
I Håkan Hallanders "Husdjur till husbehov" finns ett avsnitt om kaniner men jag vet inte hur relevant Du anser det vara. Boken kan fås som nytryck nu igen om intresse finns.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 30 dec-10 kl 22:50 »
Svårt att hitta på svenska... Jag känner inte till en enda skriven ur det perspektivet, och de flesta skrivna om sällskapsdjur är ganska dåliga.

Däremot går det nog att hitta äldre böcker om köttproduktion på svenska.

//Lina

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 31 dec-10 kl 10:34 »
Åke Johanssons kompendium "Kaniner som produktionsdjur" innehåller en del matnyttig info.

Stockros

« Svar #5 skrivet: 31 dec-10 kl 11:13 »
Har googlat lite på Hallanders bok och Åke Johanssons kompendium. Har ännu inte hittat något ställe där jag kan köpa dem på. Vet ni var man kan köpa dem?

Jag har också läst lite mer i Bob Bennetts bok. Han tycker att hans gallerburar är optimala för enkel skötsel. På bilderna i boken ser det ut som att burarna är helt tomma inuti, ingenstans att gömma sig. Boken känns lite enkelspårig. Han debatterar marginellt olika perspektiv, t ex att kaninen kanske kan behöva röra på sig.

Vi äger ett exemplar av John Seymors Självhushållning, vari det står lite om allt. Vi har dock lämnat ut den till någon, men glömt till vem. I den står det säkert några bra saker, men kan inte kolla i den tyvärr just nu.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 dec-10 kl 11:39 »
Kontakta Håkan Hallander via mail: hakanhallander@telia.com så berättar han nog hur man går tillväga för att beställa hans bok i nygtryck.

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 dec-10 kl 11:50 »
Kontakta Håkan Hallander via mail: hakanhallander@telia.com så berättar han nog hur man går tillväga för att beställa hans bok i nygtryck.
var för inte be han skriva här  så lalla får veta hur man får tag på boken eller be bok klubben här på alternativ  ta fram den ?.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 dec-10 kl 13:56 »
var för inte be han skriva här  så lalla får veta hur man får tag på boken eller be bok klubben här på alternativ  ta fram den ?.

Håkan Hallander har varit skribent i Åter, till och ifrån, och där lagt ut sin mailadress och dessutom har tidningen informerat om nyutgivningen av hans böcker. Kan det bli så mycket närmare alternativ.nu än så?

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 dec-10 kl 13:59 »
Håkan Hallander har varit skribent i Åter, till och ifrån, och där lagt ut sin mailadress och dessutom har tidningen informerat om nyutgivningen av hans böcker. Kan det bli så mycket närmare alternativ.nu än så?
ok har väll bara inte sett  det ursäkta en dum fråga då.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 dec-10 kl 16:03 »
Håkan Hallander värkar ju inte svara på mail  vad ja set  på bok klubben  så så var det med den mail adressen . :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 31 dec-10 kl 16:18 »
http://come.to/kaf är kaninavelsförbundets hemsida. Kompendiet finns till salu på materiallagret.

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 dec-10 kl 16:48 »
http://come.to/kaf är kaninavelsförbundets hemsida. Kompendiet finns till salu på materiallagret.
värkar bara säljas till medlemmar?

Alba

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 31 dec-10 kl 17:57 »
Sökte lite på amazon.com, på rabbit- farming- production osv. Bob Bennett verkar vara en mycket aktiv skribent. Den typen av burar han förespråkar för kaniner är så vitt jag kan se inte lagliga i Sverige. Det är problemet med att köpa amerikanska böcker, man får försöka avgöra hur mycket av informationen som kan överföras till våra förhållanden. Ofta är hänvisningar till foder, ätliga växter, medicinering osv helt andra än här. Jag tycker inte jag fick några bra träffar på amazon, utifrån vad jag tror att du söker för bok.

Kanske kan du hitta utländska forum typ Alternativ och fråga där vilka böcker folk rekommenderar?

Testa de här Yahoogrupperna t ex:

http://pets.groups.yahoo.com/group/colonyraisingrabbits/

http://pets.groups.yahoo.com/group/Meatrabbits/

/ Alba
« Senast ändrad: 31 dec-10 kl 18:29 av Alba »
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 31 dec-10 kl 19:31 »
värkar bara säljas till medlemmar?

Jag har köpt flera stycken, men fråga om medlemskap har aldrig varit uppe. Ring och beställ!

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 dec-10 kl 20:01 »
Jag har köpt flera stycken, men fråga om medlemskap har aldrig varit uppe. Ring och beställ!
oki  fast ja tyckt det stog det .

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #16 skrivet: 01 jan-11 kl 10:11 »
Det finns massor med äldre svensk litteratur om kaninuppfödning för produktion i större eller mindre skala. De är fulla med fina tips som passar bra för självhushållare!

De är nog svåra att köpa men bibliotekens fjärrlån är en fantastisk tjänst som många inte vet om. Finns boken i något magasin på något bibliotek i landet kan du få låna den för det facila priset av 10 kr!  :)

Ang. SKAFs materiallager är det bara stamtavleblocken som man måste vara medlem för att få köpa.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 01 jan-11 kl 11:06 »
oki  fast ja tyckt det stog det .

I och för sig står det så, så man ska ju inte tala om att man inte är medlem utan direkt fråga. För övrigt säljs kompendiet på kaninutställningar till vem som helst, så medlemstvånget är inte så stort

Stockros

« Svar #18 skrivet: 01 jan-11 kl 15:27 »
Ugglans,
Det är ju jättebra service vi har med fjärrlån. Har du namnet på några av de äldre böckerna du syftar på, alternativt författarnamn, så att jag vet vad jag ska fråga efter?

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #19 skrivet: 01 jan-11 kl 15:41 »
Kolla på Libris vad som intresserad dig och beställ fjärrlån direkt eller skriv ner och ta med lappen till ditt bibliotek.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser