Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Små orange maskar/larver i komposten  (läst 8316 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Små orange maskar/larver i komposten
« skrivet: 27 dec-10 kl 22:09 »
Har maskkompost i en plastback under diskbänken. Jag brukar ha locket liggandes på sniskan så det luftas, annars blir det för blött. Idag har dock locket legat på och det blir massa fukt på insidan. Upptäckte ikväll en massa små små maskar eller larver på insidan av locket, ljust orange/rosa, trådsmala 1-2mm långa. Misstänker att detta inte är daggmaskbebisar, utan något annat otyg. Vet någon vad?

Soshila

• Småland
SV: Små orange maskar/larver i komposten
« Svar #1 skrivet: 27 dec-10 kl 22:39 »
Det verkar i alla fall inte vara sorgmyggelarver och inte heller vattenfluga (blomfluga) utifrån vad jag kan hitta på nätet.

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 27 dec-10 kl 22:45 »
Bananflugor då ( fruktflugor )

Soshila

• Småland
« Svar #3 skrivet: 28 dec-10 kl 08:05 »
Alla bilder och beskrivningar jag hittar av diverse fluglarver är vita.
Hur ser nykläckta dyngmaskar ut?
« Senast ändrad: 28 dec-10 kl 08:46 av Soshila »

Soshila

• Småland
« Svar #4 skrivet: 28 dec-10 kl 13:29 »
Så här ser de ut. Lyckades inte fånga dem bättre. Sitter i vattendropparna som blivit av kondensen. De som suttit där det inte längre är blött har torkat ihop och dött.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #5 skrivet: 28 dec-10 kl 14:09 »
Dom där såg mindre trevliga ut. Har faktiskt ingen aning om vad det kan vara.
Jag har ett liknande system som du har med plastbackar, men det är i stort sett helt slutet. Blir det för blött blandar jag in mer strö (hittils har jag använt gammal planteringsjord vilket i princip består av torkat torv, rötter och ibland leca, vemeculite och perlite). Jag ser också till att lufta genom att röra runt i den ibland med en liten trädgårdsspade. Nedbrytningen fungerar galant och jag har inga som helst problem med oönskade gäster.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Soshila

• Småland
« Svar #6 skrivet: 28 dec-10 kl 15:05 »
Nä, det är kanske bättre att hålla locket på. Jag har haft komposten i 1,5 månad ungefär och har inte haft några flugor eller andra bekymmer med dem.

Har kollat noga i komposten nu och fick syn på några små spindelliknande kryp, ljusa mm stora. Kanske deras larver? Frågan är om de gör nytta eller skada?

tench

• -
    • Solrot
« Svar #7 skrivet: 28 dec-10 kl 15:12 »
Troligen ingen skada. Men det kan nog vara bra att skicka makrobilder och liknande till anticimex. Tänkte så att din kompost inte blir skadedjursuppförökningscentral. :)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Jan lindgren

« Svar #8 skrivet: 28 dec-10 kl 15:26 »
Hej!
Det kan vara någon typ av nematoder. Helt ofarliga. Jag odlade en art på majsmjöl och vatten på den tiden då jag födde upp akvariefisk. Nematoder är mycket vanliga och dyker ibland upp i maskodlingar.
MVH
Jan

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 28 dec-10 kl 15:37 »
Fast alla nematoder är väl inte helt ofarliga? Som trikiner och spolmaskar t.ex.
Må gott \o/

Soshila

• Småland
« Svar #10 skrivet: 28 dec-10 kl 15:47 »
Fast alla nematoder är väl inte helt ofarliga? Som trikiner och spolmaskar t.ex.
Men lever inte de sorterna i djur? Kan inte komma på något mer animaliskt än räkskal som jag lagt i. om nu det har med saken att göra.

Ja, jag ska hålla noga koll på utvecklignen i alla fall, för nån odjursodling vill jag då inte ha!

Jan lindgren

« Svar #11 skrivet: 28 dec-10 kl 16:23 »
Hej!
Nematoder finns överallt. En del är parasiter på växter och djur och en del är nerbrytare. Det är sannolikt nerbrytare du fått. Nematoderna kan dock ta över komposten så att du får sämre förökning av mask.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser