Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka slakterier betalar vad lamm och får är värda?  (läst 29001 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
SV: Vilka slakterier betalar vad lamm och får är värda?
« Svar #20 skrivet: 07 jan-11 kl 16:16 »
Tjalve: Fast.... jag lejde några som slog och rullade, jag hade inte kunnat göra det billigare själv.... Fick betala ca 300 kr/bal med allt. Bara för att man "ändå" har havre, hö, bete etc så kommer ju inte det som fallet från himlen, man kan ju inte räkna så. Och jo, jag har betes-stöd men de tog jag inte med i den här beräkningen, för de är ju oavhängigt om jag har hästar, kor, får eller vad. Däremot får man väl några kronor per djur i EU-stöd men det är väl inte mycket när det gäller får.... En djurenhet är 6 får = några hundralappar eller? Betesstöden betalas ju ut för att jag sköter marken, inte för att jag har si eller så många djur av nåt slag. Det jag mest grunnar på är om får är bättre/sämre att satsa på än nöt....

Lars-Göran: Tack för svar, fast det var inte det jag ville höra  :(
Hur många får har du, var du tvungen att bygga så mycket så det blev så stort minus? Jag har tillgång till mycket bete (ca 20 ha) en hel del byggnader och maskiner. Tycker ändå att jag har det bra förspänt....

ulfg

« Svar #21 skrivet: 07 jan-11 kl 17:58 »
Tjalve skriver att "många är nog glada om slaktintäkt minus grovfoder ger ett nollresultat och så får man ta förtjänsten i de stöd och miljöersättningar man har". Jag förstår resonemanget helt, kritiserar det inte, men blir ändå ganska deprimerad. Med den här kalkylen skänker man köttet i princip gratis till slakterierna och får sin lön från bidrag som förändras och kan dras in från det ena året till det andra. Jag tror inte det är hållbart på sikt. Den enda lösningen jag ser är att behöva sköta allt själv och sälja köttet/skinnen direkt till egna kunder. Dvs mer än halva ens tid får gå till helt annat än lantbruk. Alternativt ha minst 1000 får och göra det till en storindustri. Eller så gör alla bönder revolution och vägrar leverera i välplanerade punktstrejker till slakterierna?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 07 jan-11 kl 18:45 »
Eller så gör alla bönder revolution och vägrar leverera i välplanerade punktstrejker till slakterierna?
Jag förstår resonemanget och sympatiserar verkligen. Men slakterierna (läs: Scan) hävdar att kunderna (läs: stora matvarukedjor) vill ha pålitliga leverenser året om, i samma mängd/storlek. Om de inte får det köper de köttet utomlands istället (läs: Nya Zeelänskt fruset lammkött).
Risken blir att vi biter oss själva i baken... :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Existens?

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 07 jan-11 kl 18:58 »
Det ni är inne på nu, är ju 10 000-kronorsfrågan inom lantbruket. Och har så varit i alla tider. Produktionen har alltid betalats bara såpass så det precis går runt, och bönderna har låtit sig nöjas med det.

Det finns en ständig hänvisning till att om vi vill ha mer betalt, så går det att importera istället.  Så är det ju inom annan industri också, men där flyttar man fabriken istället, vilket ju inte går med en gård. Därför kan priserna hela tiden hållas på samma nivå.
En stor bov enligt mig är föreningsrörelsen, som tvärtemot intentionerna bara hållit nere priserna. Se på slakten, privatslakterierna går som tåget och betalar skyhögt mer än Scan.

Vad vi behöver är fler inköpare, inte färre. Fler slakterier, fler mejerier, mindre företag där vinsten går till att betala högre priser, istället för till en massa direktörer.
Drt finns ett stående skämt om Scan i Skara, där var det fler människor på kontoret än i slakten. Det ligger nog nåt i det.

Att själv förädla och sälja kött kommer aldrig att bli mer än en nischproduktion för de som endast ha ett fåtal djur. Det ÄR effektivare att hämta in 100 lamm och slakta på ett ställe, än att slakta dom på 50 olika ställen. Det gäller bara att effektiviseringsvinsten kommer till producenten.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 08 jan-11 kl 01:22 »
Se på slakten, privatslakterierna går som tåget och betalar skyhögt mer än Scan.
Mitt privatslakteri betala exakt samma som Scan, dom följer Scans prislista..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #25 skrivet: 10 jan-11 kl 16:52 »
JaHa,nu har slaktdatan från scan kommit .För andra gången har det slunkit in 3 st  3+ lamm.
Va kul  ca 210 kr mindre per lamm.
Hur fan kollas lammen egentligen på slakteriet .
Jag tyckte att en renrasig texelbagglamm kanske låg i riskzonen han var 3-.
Ett tacklamm var 3+ och visst tacklammen blir väl lättare feta.
Fan vad jag grämer mig förlora 10-12 per kg pga ett jävla plustecken.
Min privat slaktare har aldrig klagat på något fett.
Finns det någon fettsnål bagge på alternativ jag kan ha till avel.

Contentan är väl antagligen ingen pellets för jag ger väldigt lite idag ,enbart grovfoder sälj till påsk då är ju 3+ ok.
Fettet har en oerhört stor inverkan på priset. 

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #26 skrivet: 12 jan-11 kl 20:06 »
Varför inte ta bort problemet?
Om slakterierna betalar för dåligt så sälj direkt till kund och legoslakta.
Vi har ca 15 tackor och har aldrig sålt våra lamm till dom underpriserna som erbjuds av slakterierna.
Mina tankar kring lönsamhet: vi har lantraser och får in en slant för bevarandet av rasen. Vi hyr ut fåren som betesdjur under sommaren. Säljer livdjur om det finns intresse och dom största lammen legoslaktas och säljs för 100-110 kr kg för att räkna lågt väger ett lamm 15 kg slaktat=1575 kr  med en slaktkostnad på 200-300 kr. Återtag av skinn 50 kr garvning 300 kr försäljning 800-1500 kr. Underviktiga lamm och utslagstackor blir mat till familjen och praktikanter.
Ull och ullprodukter från fåren blir bra komplement vid våran marknadsförsäljning.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #27 skrivet: 13 jan-11 kl 07:20 »
Intressant! Här talar vi ju lönsamhet! Men hur/var slaktas de? Kör ni dem till ett närbeläget slakteri? Alla har ju inte den möjligheten. Eller hämtas de med slaktbil? Hämtar ni i lådor sen eller? 50:- är det kostnaden slakteriet tar ut för att skicka tillbaka skinnen till er? Du får gärna berätta mer!

Tycker absolut att vi inte ska skänka bort våra fina lamm till såna jättar som SCAN för att de ska sko sig, lammkött i affären är inte billigt! (Även om vi får 0:-............)    :'(

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #28 skrivet: 13 jan-11 kl 07:57 »
Som tur är finns det en mängd små slakterier att välja på här nere i Skåne och vi har både kört djuren själva och låtit en djurtransportör köra dom, allt kött säljs i låda och är besiktigat av vet levande och slaktat. Vi hämtar skinnen samma dag som djuren slaktas och saltar själv, när jag har vägarna förbi levererar jag dom till Donnia i Tranås.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

träsleven

• -
« Svar #29 skrivet: 13 jan-11 kl 10:26 »
Har du en som slaktar ett lamm åt dig för 100 kr ,det var billigt.Jag betalar 350 kr när jag skall ha ett själv.
Du tycker det ser svårt ut att få det att gå ihop.
Det är det också.
Jag har 56 tackor ,iår är mitt femte "företagsår" med får  minus 80000 kr .
De fyra förra åren har minuset legat runt 50-60000 kr.
Men visst jag har byggt ett antal byggnader, köpt maskiner (en del maskiner hade jag köpt även utan får,nu skall ju fåren betala dem)
Byggnader höjer ju alltid fastighetens värde oavsett får eller inte.
Men det krävs kapital i början mycket skall till.
Timlön är nog svårt att få,EU stöden är viktiga ,men tar mycket tid framförallt miljöersättningar.
Lars

Ps  halmen glömde du  Ds
En liten fråga, Varför fortsätta när det bara är arbete o kostnader utan inkomster?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 13 jan-11 kl 11:49 »
En liten fråga, Varför fortsätta när det bara är arbete o kostnader utan inkomster?

För att det är roligt! :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #31 skrivet: 13 jan-11 kl 12:09 »
Varför inte ta bort problemet?
Om slakterierna betalar för dåligt så sälj direkt till kund och legoslakta.
Vi har ca 15 tackor och har aldrig sålt våra lamm till dom underpriserna som erbjuds av slakterierna.
Mina tankar kring lönsamhet: vi har lantraser och får in en slant för bevarandet av rasen. Vi hyr ut fåren som betesdjur under sommaren. Säljer livdjur om det finns intresse och dom största lammen legoslaktas och säljs för 100-110 kr kg för att räkna lågt väger ett lamm 15 kg slaktat=1575 kr  med en slaktkostnad på 200-300 kr. Återtag av skinn 50 kr garvning 300 kr försäljning 800-1500 kr. Underviktiga lamm och utslagstackor blir mat till familjen och praktikanter.
Ull och ullprodukter från fåren blir bra komplement vid våran marknadsförsäljning.
Jag är väl lat för jag har inte hittat någon som betalar 110 kr per kg,jag brukar få 50kr per kg,vildsvinskött säljs för 35 kr per kg så jag tyckte 50 var hyfsat.
Vad jag har sett när jag har tittat så brukar slakterierna ta mer än 200-300 kr för att slakta och stycka ett lamm ?.
Lars

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #32 skrivet: 13 jan-11 kl 12:14 »
Helt rätt fråga.
När jag startade fanns ingenting jag ville ha näring dvs kunna kvitta underskott mot vanlig inkomst under 5 år ,då kan man inte ha 10 tackor.Sedan ville jag köpa en del prylar och bygga en del byggnader som är bra att ha oavsett man har får eller inte.
Nu har 6 år gått jag har gjort detta ,FÖRDELEN med näringsverksamheten är istort sett borta så nu skall jag minska ner rejält .
Men visst att ha lite djur är kul men inte bra för ekonomin.
Lars

Charlotte

• -
« Svar #33 skrivet: 13 jan-11 kl 12:20 »
Jag är väl lat för jag har inte hittat någon som betalar 110 kr per kg,jag brukar få 50kr per kg,vildsvinskött säljs för 35 kr per kg så jag tyckte 50 var hyfsat.
Vad jag har sett när jag har tittat så brukar slakterierna ta mer än 200-300 kr för att slakta och stycka ett lamm ?.
Lars
Japp, hittar man ett slakteri som tar 2-300 för besiktat, styckat och packat kött på återtag så har man det bra förspänt :)
Det måste bero på att det finns många i Skåne så det blir konkurrens?
Mitt närmaste slakteri tar 550+moms för samma tjänst.
Jag hoppas också på att hitta kunder som betalar för köttet när jag börjar med återtag här har jag hört priser runt 75-85 kr kg för besiktat kött, men tror inte någon vill betala 110 kr, det skulle jag inte göra själv om jag ville köpa kött :-[ Även om jag älskar lamm så blev det nog nötkött istället. Men var i landet man bor spelar säkert också roll hur mycket man kan ta? Här jagar många och har tillgång på älgkött så 110 för lamm skulle nog inte många betala.
                                                      Mvh
                                                   Charlotte
« Senast ändrad: 13 jan-11 kl 12:51 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens?

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 jan-11 kl 12:58 »
Det är inte så helt enkelt att få lönsamhet i att sälja själv, som man kan tro. Enstaka djur går bra, men om det är nåt man tänker sig leva på, då får man fundera över det hela noga. Det är mängder med kostnader som man inte räknar med..ett evinnerligt körande hit och dit, säljandet, ringa..få betalt. Folk som backar ut, inte har pengar osv osv..

Den veckan jag har slakt på grisar, den går åt hela veckan i stort sett.
Måndag-köra upp dom till slakteriet. Onsdag-hämta, dom och köra till styckaren. Torsdag-stycka. Fredag-leverera. Skulle jag få nåt att leva på så är det minst 10 grisar i månaden som gäller, en månad som då plötsligt bara har 3 veckor, som resten av gården ska skötas på.
Och skulle jag försöka sälja 10 grisar i månaden, då är det också en rätt stor administration, att stämma möten med folk,styckare, slaktare. Jag får helt enkelt inte ihop köttlådesäljandet.  När jag höjde priserna till en nivå som skulle ge nåt över, försvann dessutom 70% av kunderna. Så det äventyret får vara för mig.
Många säger att det går så bra att sälja köttlådor. Jag skulle bra gärna syna lönsamheten lite närmare.

Och det är ju så många olika definitioner å vad som är bra och lönsamt.  Att sälja 10 lamm med förtjänst är säkert inga problem, men det är ju inget man kan leva på. Är det lönsamt då?

träsleven

• -
« Svar #35 skrivet: 13 jan-11 kl 16:00 »
Japp, hittar man ett slakteri som tar 2-300 för besiktat, styckat och packat kött på återtag så har man det bra förspänt :)
Det måste bero på att det finns många i Skåne så det blir konkurrens?
Mitt närmaste slakteri tar 550+moms för samma tjänst.
Jag hoppas också på att hitta kunder som betalar för köttet när jag börjar med återtag här har jag hört priser runt 75-85 kr kg för besiktat kött, men tror inte någon vill betala 110 kr, det skulle jag inte göra själv om jag ville köpa kött :-[ Även om jag älskar lamm så blev det nog nötkött istället. Men var i landet man bor spelar säkert också roll hur mycket man kan ta? Här jagar många och har tillgång på älgkött så 110 för lamm skulle nog inte många betala.
                                                      Mvh
                                                   Charlotte
Jag har sålt lammkött direkt till kund i många år. Det är slaktat o styckat på slakteri, kostnad ca 5-600:- per lamm.
Pris till kund drygt 100:- per kilo mina kunder betalar utan att knota! De som gnäller behöver inte köpa de kan istället köpa anonymt fryst nyseeländskt eller nåt istället. Har bara ett fåtal tackor av gammal ras och därmed bara et begränsat antal lamm varje år.( De som är för små blir mat i min egen frys o slaktas hemma.)
Trots priset har jag kunder som har handlat av mig i flera år.
Det är lite mer jobb med att sälja direkt till kunder men jag tycker det ger mig mycket tillbaka genom kontakten med kunden. Det är trots allt inte bara pengar det handlar om eller hur? Det svaret fick jag ju på min förra fråga.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #36 skrivet: 13 jan-11 kl 16:14 »
Har någon varit och tittat vad lamm kostar ut i butik, inte frysta grytbitar utan ätbart.........100 kr är billigt och rena fyndet om man har en frys  ;)
Jag köpte mitt första fribetande i år och kommer köpa två nästa höst, sen hoppas jag på egna lamm för husbehov.
« Senast ändrad: 13 jan-11 kl 19:41 av Lorita »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #37 skrivet: 13 jan-11 kl 17:27 »
Har någon varit och tittat vad lamm kostar ut i butik, inte frysta grytbitar utan ätbart.........100 kr är billigt och rena fyndet om man har en frys  ;)
Jag köpte mitt första fribetande i år och kommer köpa två nästa höst, sen hoppas jag på gena lamm för husbehov.
Ja,lammkotletter på Coop i Halmstad  218 kr per kg.
Lars

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #38 skrivet: 13 jan-11 kl 20:56 »
Jag vägrar sälja mina produkter till underpris, varför skall jag slumpa bort kött?
Vi har aldrig haft några problem att sälja vårat lammkött, 100 kr för lammkött är inte dyrt! men det är svårt att konkurrera med dom som säljer till underpris, då gäller det att kunna marknadsföra sin produkt, berätta varför ditt kött är så mycket bättre.

Ang priset för att legoslakta lamm så varierar det kraftigt, men det är bara att sätta sig ner och ringa runt till dom alternativen som man har att tillgå och sen väga slaktpriset mot ev längre transport.

Detta är ett forum för självhushållning då kan man slakta sina djur hemma på gården, men så fort man börjar få ett överskott av lamm gäller det att börja arbeta på sin kundkrets. Om man har som plan att försäljningen av överskotsslamm skall hjälpa till att finansiera driften av verksamheten tror jag att man i bland måste jobba med kvalite i stället för kvantitet.
Det gäller att hitta den gyllene mellanvägen mellan att få ut ett bra pris och antalet djur man har om man säljer själv.
Det kan börja med att man säljer köttlådor och sluta med att man har en egen gårdsbutik, mycket tror jag handlar om fallenhet och intresse.

Din fråga Existens om det verkligen är lönsamt med köttlåda, för oss är det det. Men det är en del pyssel med att samordna köpare och slakt och det är A och O med tydlighet mot kunden. Det är därför det är viktigt att växa långsamt så man hinner bygga upp sin kundkrets samtidigt som man bygger upp sin hjord. En nöjd kund hittar fler kunder till dig.
Vi hade tex en kund som köpte 60 kg nötkött, efter att man berättade om gården och djuren köpte dom ytterligare en  5 ankor och en getlåda.
Att sälja sitt egna kött är inte för alla men det är flera som borde betrakta det som en möjlighet.

Jag hade en chef som tänade pengar på sina får genom Lammsafari, fårklippning och vallning för busslaster av PROare.

samaka

• Dalarna
« Svar #39 skrivet: 14 jan-11 kl 13:42 »
Det är inte så helt enkelt att få lönsamhet i att sälja själv, som man kan tro. Enstaka djur går bra, men om det är nåt man tänker sig leva på, då får man fundera över det hela noga. Det är mängder med kostnader som man inte räknar med..ett evinnerligt körande hit och dit, säljandet, ringa..få betalt. Folk som backar ut, inte har pengar osv osv..

Amen!!! Slaktperioden är lika påfrestande som slåttern och lammningen.... det kräver mycket tid och engagemang för att sälja köttet direkt till kund. Men det är ju utan tvivel det mest lönsamma. Men vet att iaf jag inte skulle orka med någon större produktion ut till kund. Bättre med ex grisar som föds och slaktas året runt. lammslakten är ju i regel koncentrerad till hösten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 4 användare (1 dolda)
mohammad.mas, Berberis, Spruce Recin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser