Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klöver hö andra skörden?  (läst 1674 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
Klöver hö andra skörden?
« skrivet: 27 dec-10 kl 09:10 »
Jag har i år fått tag på ett klöver hö, andra skörden, ogödslat, tunt och kort och mina hästar gillar det. Nu funderar jag på nästa år då jag troligen också kommer ha några får av allmoge typ.

• Kommer dom att rata mitt hö så jag får leta något annat till dom?
    Är det för starkt, jag bedömer att det inte är fångrisk på min ponny hästar på grund av mitt hö är får känsligare.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

ulfg

SV: Klöver hö andra skörden?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-10 kl 09:56 »
Låter spntant som ett bra hö för får. Det är finbladigt, får ratar alltför grovt hö. Får får inte fång av näringsrikt hö som tydligen hästar kan få, jag har inte hört talas om det i allafall.   
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-10 kl 10:50 »
Rödklöver är inte bra för får under betäckningssäsongen och i högdräktigheten. Det kan vara bra att veta. Dessutom är det för grova stjälkar i rödklöver för att får ska kunna äta dom.
Vitklöver går jättebra.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 27 dec-10 kl 12:06 »
Det är socker man är rädd för när det gäller hästar också.

Jag får 8-12 egna ufoägg om året på gammal vall, då kanske jag får ha olika ufoägg beroende på djurtyp då  :-\ det känns bara lite mycket att öppna en bal för, 3-5 får där finns en del grovt blandat med fint, men grova det kan få bli strö.

Det känns som om man får tänka igenom en hel del innan fåren kommer. Hur många ufoägg (torrt som hö, det är bara det att jag plastar för förvaring) tror ni går åt med 5 får?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare
Anders Flix, Susanna Ramirez

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser