Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  745 som bara startar med starthjälp  (läst 5956 gånger)

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
745 som bara startar med starthjälp
« skrivet: 20 dec-10 kl 21:50 »
Hej

Har en 745a som alltid varit lite svårstartad när det blöir kallt, men nu är det så illa att den inte startar utan starthjälp oavsett temperatur. Batteriet är helt nytt och laddat och när man använder starthjälp så startar den snällt men dör efter ett par minuter om man inte är med och gasar när den börjar ge upp. Någon som har några förslag på vad det skulle kunna vara? Gärna med instruktioner om hur jag tar reda på saken också, jag är relativt ny på det här med att meka ;)
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Jorlan

  • Inlägg: 230
    • Skåne
SV: 745 som bara startar med starthjälp
« Svar #1 skrivet: 20 dec-10 kl 21:55 »
Hej

Har en 745a som alltid varit lite svårstartad när det blöir kallt, men nu är det så illa att den inte startar utan starthjälp oavsett temperatur. Batteriet är helt nytt och laddat och när man använder starthjälp så startar den snällt men dör efter ett par minuter om man inte är med och gasar när den börjar ge upp. Någon som har några förslag på vad det skulle kunna vara? Gärna med instruktioner om hur jag tar reda på saken också, jag är relativt ny på det här med att meka ;)

Den laddar kanske inte? Lyser laddningslampan i instrumentet när du slår på tändningen?
Släcks den när motorn startat?

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: 745 som bara startar med starthjälp
« Svar #2 skrivet: 20 dec-10 kl 22:06 »
Har du provat med K-sprit eller att tanka lite E 85. Har själv haft bilar som varit helt hopplösa när det har gått ner mot nollan men där K-sprit gjort att alla problem försvunnit. Dessutom kan det vara ide att kolla förgasaren. Tror det sitter en Strombergare i den Volvon. När membranet blir gammalt och spricker kan det ställa till med difusa problem. Lycka till
Min bästa ägodel är min vedspis!

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: 745 som bara startar med starthjälp
« Svar #3 skrivet: 20 dec-10 kl 22:13 »
Laddningslampan lyser när tändningen är på men slocknar när bilen går igång. Har inte provat med k-sprit eller E85, hur mycket ska man ha i? En skvätt? Eller lite mer?
Kollar upp om det är Strombergare.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: 745 som bara startar med starthjälp
« Svar #4 skrivet: 20 dec-10 kl 22:24 »
Vilken årsmodell är det? Förgasare eller insprutning? Katalysator eller inte?

Vad händer när du har bra batteri men ingen starthjälp och ska starta? Händer ingenting? Går startmotorn normalt? Går startmotorn onormalt sakta?

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: 745 som bara startar med starthjälp
« Svar #5 skrivet: 21 dec-10 kl 13:44 »
Årsmodellen är 1990, den har insprutning (LH-jetronic) och katalysator.
När jag provar att starta låter startmotorn som vanligt, inte saktare...
Ska köra in till byn och köpa k-sprit om en stund och prova.
Någon som har fler idéer jag kan prova ifall k-spriten inte hjälper?
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: 745 som bara startar med starthjälp
« Svar #6 skrivet: 21 dec-10 kl 18:52 »
Då vet vi lite mer om bilen!

I så fall skulle jag i första hand gissa på att startproblemet beror på dålig kontakt vid plusmatningen till insprutningssystemet, den tas ut via en egen röd kabel från batteriets pluspol. Kabeln försvinner in i den kabelstam som går in genom torpedväggen på höger sida. Så kolla först hur det ser ut med alla kablar som är anslutna på batterikabelskorna. Ta också en titt på jordledningarna, dels mellan batteri och chassi och dels mellan chassi och motor.
Andra vanliga orsaker till startproblem - fast de borde inte påverkas av starthjälp - är glapp i tändningslåset respektive i relät för insprutningssystemet (dubbelrelä som sitter bland alla andra relän innanför säkringarna, oftast är felet kallödningar på kretskortet i relät så det är lätt att laga bara man lyckas pilla isär det).

Beträffande tomgången så är ett mycket vanligt fel på Volvo med LH-jetronic att tomgångsventilen (kallas även tomgångsmotorn) blir full med smuts och klibbar ihop. Den sitter under insugningsröret och är ansluten med två gummislangar. Lösningen på detta är att ta loss den, ställa den stående med slangänden nedåt i en pyts med bensin (bara några cm högt så det når upp över den slangnippel som går ut åt sidan) så att smutsen får lösas, borsta ur med en gammal tandborste och blås rent med tryckluft. Kolla att ventilsliden går lätt att vrida för hand (med lämplig pinne som man sticker in genom någon slangnippel) och att den fjädrar tillbaks hela vägen till ändläget utan att vilja haka fast. Om du har tillgång till ett reglerbart spänningsaggregat kan du prova att koppla in likspänning till de två flatstiften, den ska börja röra sig vid 1-2 V och gå till ändläget vid 10 V. Även där ska den följa med snällt och fint vid ökande eller minskande spänning utan att vilja haka fast någonstans.

Ett annat fel som kan förekomma emellanåt är att gasspjällkontakten krånglar eller att hylsorna i elanslutningen har lossnat ur kontakthuset (kablarna blir styva när de blir gamla och ibland sitter kabelstammen så hårt sträckt att den rycker loss hylsorna). Kräng av gummiskyddet på kontakthuset och se efter att allt är i ordning. Med tändningen på och motorn stillastående, mät spänning på de tre anslutningarna. Den i mitten ska alltid ligga på 0 V, den ena av ytteranslutningarna ska ha 0 V vid tomgång men gå upp till 5 eller 12 V vid minsta lilla gaspådrag, den andra ska bete sig tvärt om, dvs ligga på 5 eller 12 V hela tiden utom vid fullgas.

Existens?

  • Gäst
SV: 745 som bara startar med starthjälp
« Svar #7 skrivet: 21 dec-10 kl 19:00 »
Det sitter väl också förmodligen en ventil som ger extra bensin vid start? När dom lägger av är det ju hopplöst att få igång en bil med gammal insprutning.
Tändsystemet kan vi ju mer eller mindre bortse ifrån eftersom den startar med startgas.

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: 745 som bara startar med starthjälp
« Svar #8 skrivet: 21 dec-10 kl 19:04 »
Hej

Idag gick det inte ens med starthjälpen så grannen kom över och provade att få igång den, med startgas och starthjälp gick den till slut igång och sen slog jag i k-sprit och lät det stå och dra runt det i systemet ett tag. Nu startar den, men jag har haft problem med tomgången sedan innan så jag ska prova ditt råd och göra rent ventilen, kanske kan lösa det problemet också :D

Har du någon aning och hur man felsöker elen bakom hastighetsmätaren? Lampan slocknar emellanåt vilket är lite småfarligt när man är ute och kör i mörker, har fått använda en ficklampa... Sen tycker alla smålampor på instrumentpanelen om att lysa till emellanåt, slocknar dock nästa gång man använder blinkers så något elfel borde det nog finnas där bakom...
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: 745 som bara startar med starthjälp
« Svar #9 skrivet: 21 dec-10 kl 19:05 »
Det sitter väl också förmodligen en ventil som ger extra bensin vid start? När dom lägger av är det ju hopplöst att få igång en bil med gammal insprutning.
Tändsystemet kan vi ju mer eller mindre bortse ifrån eftersom den startar med startgas.

De flesta Volvo med LH 2.2 eller LH 2.4 sköter kallstartanrikningen med de vanliga spridarna, men bilarna är förberedda för montering av kallstartventil. Utgång för att styra den finns i styrdonet och ett kontaktdon hänger ut ur kabelstammen men det brukar vara inlindat i tejp och fastbuntat vid kabelstammen någonstans vid spridarna. Det finns också en byglingskontakt någonstans där man kan sätta i eller ta ur en bygel för att tala om för styrdonet om det finns kallstartventil eller inte. Platsen där kallstartventilen kan monteras på insugningsröret brukar oftast inte vara uppborrad, det är bara en slät gjuten aluminiumyta där. Dock har jag sett någon enstaka bil där det satt en täckplåt över hålet.
Titta på en lite äldre Volvo med K-jetronic (mekanisk insprutning), där finns kallstartventil alltid monterad på motsvarande ställe.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: 745 som bara startar med starthjälp
« Svar #10 skrivet: 21 dec-10 kl 19:10 »

Har du någon aning och hur man felsöker elen bakom hastighetsmätaren? Lampan slocknar emellanåt vilket är lite småfarligt när man är ute och kör i mörker, har fått använda en ficklampa... Sen tycker alla smålampor på instrumentpanelen om att lysa till emellanåt, slocknar dock nästa gång man använder blinkers så något elfel borde det nog finnas där bakom...

De flesta fel i instrumentblocket på en 740 brukar bero på lödningar som har spruckit upp med tiden. Bakom vredet för instrumentbelysningen sitter ett kretskort med en del elektronik som ska styra den (det ger mindre värmeutveckling än den gamla lösningen med ett stort trådlindat motstånd som Volvo inte heller fick att hålla bra). Granska det noga och bättra på eventuella spruckna lödningar. Ta en titt på de övriga kretskorten (framför allt bakom tank- och tempmätare) när du ändå har instrumentblocket urplockat, det är bara en tidsfråga innan det blir problem på något av de ställena också. Kretskortet vid hastighetsmätaren, som man ska skylla på om den eller vägmätaren krånglar, är svårt att komma åt eftersom man måste få loss nålen från instrumentets axel och peta bort den självhäftande instrumenttavlan från plasten bakom för att komma åt att lossa ett par skruvar. Så det rör man inte i onödan!
Allt ovanstående gäller instrumentblock av märke VDO på 740/940 från ca 1987 och framåt. Hur det ser ut på äldre exemplar eller instrumentblock av andra märken har jag ingen erfarenhet av.

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: 745 som bara startar med starthjälp
« Svar #11 skrivet: 21 dec-10 kl 19:22 »
Tack för hjälpen, ni är väldigt snälla allesammans :D
På volvo-forumet får jag inga svar alls :( dom är inte hälften så trevliga :P
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: 745 som bara startar med starthjälp
« Svar #12 skrivet: 15 jan-11 kl 15:19 »
Tänkte uppdatera hur det är med bilen i nuläget :)
Dagen efter att jag slog på k-spriten och den startade snällt så var det återigen runt -20 och då ville den inte igen så ringde en kompis som provade att koppla ur kallstartsventilen (tror jag det heter, är en svart platsfyrkant som sitter invid motorblocket) och satte fast ett par längre kablar som jag skulle prova att lägga emot batteriet vid start när bilen var kall.
Bilen fick stå och bli kall över natten och dagen efter startade bilen utan problem innan jag lagt på kablarna på batteriet...

Efter att kompisen kliat sig i huvudet ett tag så kom han fram till att bilen nog fått för mycket bensin vid start istället så nu väntar jag på en "ny" kallstartsventil (eller vad det kan heta :)) och så hoppas jag på att det inte är tempmätaren i vattnet som är sönder i stället. Under tiden kör vi bilen utan (kallstartsventil?) och den går jättesnällt :)

Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: 745 som bara startar med starthjälp
« Svar #13 skrivet: 15 jan-11 kl 17:18 »
Tyckte det lät mysko med "svart plastfyrkant",är ett blått kontaktstycke till kallstartsinsprutaren som sitter under insugningsgrenröret,aktiveras när tempen är under minus 16.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 7 användare (3 dolda)
Marit Hichens, alternaiv, Stengrim, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser