Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utökning till hönsen (och andra djur)  (läst 1651 gånger)

fauve

• Gäst
Utökning till hönsen (och andra djur)
« skrivet: 20 dec-10 kl 16:09 »
Jag har ju lyckan av att ha en hel lagård att breda ut mitt fjäderfäintresse i  ;D

Har i år gjort delvis i ordning ena rummet där höns i olika grupper samsas med 2 vädurskaniner.

Just nu har jag 4 separata hönsboxar och en kaninbox. Är rätt händig i grunden, men har fuskat lite och spikat istället för att skruva, använt mig av tidigare boxdörrar som jag kapat i 2 delar för att göra dörrar in till hönsen osv  :-[

Nu i vår ska jag göra i ordning det inre rummet som är lika brett, men lite smalare och där hade jag då tänkt att det dels skulle rymmas en grupp grönvärpare, en grupp ankor och en mindre grupp kalkoner. Hönsen kommer ju att vara flest i antal, så de får ena halvan och den andra halvan delas då upp på ankor och kalkoner är det tänkt.

Kvar i den andra delen blir då isbar, dv.kochin, indiska stridshöns (ska kläckas fram under våren) och de djur som ska slaktas + kaninerna.

Lagårn är ju inte den modernaste = endast små "dynggluggar" och det är ju de som ställer till det lite när man ska planera utrymmet så att det blir bästa tänkbara för djuren, eftersom den sitter mitt på väggen  :-\

Funderade därför på att ha alla korsnings, lohman, grönvärparhöns i det mindre rummet över vintern och sedan ha dem i egna avelsgrupper med "rätt tupp" för just den gruppen över våren/sommaren. På så vis får jag 2 fria utrymmen i den delen som är färdig och kan då ha kalkoner i en och ankor i den andra. Samtidigt som jag kan ha isbar och dv.kochingrupperna separata året om.

Varför kan det aldrig vara enkelt att besluta sig för hur man ska göra??  ::)

Hur skulle ni ha tänkt?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Utökning till hönsen (och andra djur)
« Svar #1 skrivet: 20 dec-10 kl 18:15 »
Jag har lite svårt att överblicka hur du menar  :-[ men tänk på att Kalkoner är stora och behöver mycket plats.  Även om du inte har så många så blir dom stora. Min kalkon box uppfyller regler med god marginal. Jag får ha tre gånger så många kalkoner som ej få gå ut på den ytan och mina har normalt tillgång till utevistelse.

Boxen är knappt 4m2 och där har jag en trio. Men när dom flaxar upp på pinnen eller bara går runt på golvet så känns det lite trångt....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fauve

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 dec-10 kl 18:44 »
Minsta boxen är på 11 kvm här och jag tänkte bara ha 2-3 honor och en hane där inne i så fall över vintern  :)

Ska göra en ritning över utrymmena i morgon så kanske jag kan få mer tips och infallsvinklar.

fauve

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 dec-10 kl 19:04 »
Gjorde en snabbritning direkt. Den är inte skalenlig, men ger ett hum om vad jag har för utrymmen att leka med  ;D

Det är alltså i det vänstra rummet som jag har djuren nu i vinter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 2 användare
skogaliten, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser