Jag hade en tråd för ett antal månader sen om aquaponics. Nu skissar jag på en variant att ha hemma.
Här får ni se principskisserna (siffrorna lite svåra att se):

1: gjuten fiskdamm
2: utlopp från dammen till pumpbrunn
3 & 4: odlingsbäddar med t.ex lecakulor som fäste för rötterna, dessa förses med näringsrikt dammvatten, och växterna tar upp näringen
5: vatten återförs till dammen, via kolonn för syresättning.
I dammen finns matfisk - har inte klart för mig vilken art jag ska prova - och längs kanterna trevliga, och gärna ätliga, växter.
Sammankopplat med detta systemet kommer en köksträdgård. B i skissen är en mur åt norr, som bildar en vinkel med uthuset, längst till höger i bild. C är en upphöjd odlingsbädd längs muren.
Uthuset (längst till höger) har hängrännor som får bevattna de upphöjda bäddarna (A).
När jag gräver fundamentet för murarna lägger jag dräneringsslang i makadamet (D), som löper längs hela muren (E) till ett nergrävt cementrör (F). Där kan jag förhoppningsvis få vatten till bevattning sparat.
Om det regnar mycket kanske både dammen och dess pumpbrunn, och brunnen som dräneringen leder till blir överfulla. Därför tänkte jag att mittgången i växthuset (G) får vara som en stenkista, och därunder får vattnet sjunka undan.
Här nedan syns samma skiss ovanifrån.

Ni som kan mer om fiskodling - jag är mycket tacksam för kommentarer, råd och tips!