Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plan för aquaponics = fiskodling + grönsaksodling  (läst 5201 gånger)

Tuve

• Skåne
Plan för aquaponics = fiskodling + grönsaksodling
« skrivet: 19 dec-10 kl 13:15 »
Jag hade en tråd för ett antal månader sen om aquaponics. Nu skissar jag på en variant att ha hemma.
Här får ni se principskisserna (siffrorna lite svåra att se):

1: gjuten fiskdamm
2: utlopp från dammen till pumpbrunn
3 & 4: odlingsbäddar med t.ex lecakulor som fäste för rötterna, dessa förses med näringsrikt dammvatten, och växterna tar upp näringen
5: vatten återförs till dammen, via kolonn för syresättning.
I dammen finns matfisk - har inte klart för mig vilken art jag ska prova - och längs kanterna trevliga, och gärna ätliga, växter.

Sammankopplat med detta systemet kommer en köksträdgård. B i skissen är en mur åt norr, som bildar en vinkel med uthuset, längst till höger i bild. C är en upphöjd odlingsbädd längs muren.
Uthuset (längst till höger) har hängrännor som får bevattna de upphöjda bäddarna (A).
När jag gräver fundamentet för murarna lägger jag dräneringsslang i makadamet (D), som löper längs hela muren (E) till ett nergrävt cementrör (F). Där kan jag förhoppningsvis få vatten till bevattning sparat.
Om det regnar mycket kanske både dammen och dess pumpbrunn, och brunnen som dräneringen leder till blir överfulla. Därför tänkte jag att mittgången i växthuset (G) får vara som en stenkista, och därunder får vattnet sjunka undan.

Här nedan syns samma skiss ovanifrån.

Ni som kan mer om fiskodling - jag är mycket tacksam för kommentarer, råd och tips!

dahla

• Östergötland
SV: Plan för aquaponics = fiskodling + grönsaksodling
« Svar #1 skrivet: 19 dec-10 kl 16:43 »
Jag har ingen erfarenhet av dammar och bevattning med dammvatten men jag har kört akvarier efter en princip som kallas lowtech där man inte byter vatten utan istället har ett stort antal snabbväxande växter som tar hand om giftiga föreningar som uppstår av ouppäten fiskmat och fiskarnas skit... med väldigt lite ljus växer det ändå så det knakar i karen och vattnet doftar riktigt gott... inte alls som akvarier brukar kunna lukta.

Ibland tar jag ju dock några liter för att använda det vattnet till att vattna krukväxterna inomhus och dessa verkar må riktigt bra av det näringsrika vattnet.

Att använda en damm i trädgården efter samma tänk är ju helrätt enligt min mening... speciellt om man bygger det med ett självbevattnande system samt med en flottör i dammen som automatiskt fyller på vatten vid behov från en slang. Man kanske inte kan räkna med att dammen levererar den rätta mängden näring under det första året eftersom det brukar ta en säsong innan allt stabiliseras men fördelar som att vattna med 20 gradigt vatten istället för att vattna med 8 gradigt vatten från kranen får man ju redan första året.

Nu tänker jag bara fritt och vet inte om mina tankar stämmer men om jag skulle testa att starta en liknande anläggning eller bara en damm för fisk och växter så skulle jag satsa på en stor mängd akvarieväxter första året som blandas med lite mer vanliga dammväxter... akvarieväxterna kommer med stor sannorlikhet att dö under första vintern men det är under den första sommaren dessa växter kommer göra mest nytta med att filtrera bort giftiga ämnen skapade av fiskarna.

Att gjuta en damm i betong med svenska vinterförhållanden ställer ganska stora krav på anläggningen och jag hade nog försökt bygga med en dammduk i gummi för att vara på den säkra sidan och dessutom byggt dammen så pass djup så fiskarna kan övervintra i dammen utan att det blir bottenfruset.

En nackdel med att föra tillbaka överflödigt vatten från bevattningen till dammen är att humuspartiklar kommer gå tillbaka till dammen och att använda mekaniska filer kan bli ett problem... vattnet kommer under lång tid att se ut som nybryggt te vilket kanske inte är negativt för fiskarna men det är ju trevligare med klart vatten. Filtreringen går givetvis att lösa men ju enklare underhållet är ju mer tid över til annat får man.
:)

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 25 dec-10 kl 20:14 »
Hej!
Du kan använda vanlig makadam istället för leca. Det blir billigare. Tänk på att filtrets yta måste vara betydligt större än dammens om du avser att mata fiskarna.
MVH
Jan

ledup

« Svar #3 skrivet: 25 dec-10 kl 20:58 »
Tänker enbart på det estetiska jag...tänk på att inte ha några raka linjer/vinklar, allt i naturen är rundat. Det blir aldrig vackert/naturigt  med raka saker...

Tuve

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 dec-10 kl 15:48 »
Hej!
Du kan använda vanlig makadam istället för leca. Det blir billigare. Tänk på att filtrets yta måste vara betydligt större än dammens om du avser att mata fiskarna.
MVH
Jan

Eftersom jag råkar ha en storsäck lavagrus kommer jag nog att använda det. Poängen är väl stor yta för nitrifikationsbakterierna att sitta på. Och det är ju lavagrus fenomenalt på. När du skriver makadam menar du väl inte de grova, eller?
Men Jan - om du har testat sånt här, vilka fiskarter har du provat att odla?

Vad gäller växtodlingsyta i förhållande till fiskmängd verkar det variera hur folk gör. På youtube, som jag har hittat många intressanta aquaponicsfilmer på, finns allt från typ en balkonglåda + en tunna till ett enormt prunkande 11 kvm växthus med odling på höjden, som försågs av bara en handfull guldfiskar! Den enda siffra jag hört var han på Kattastrands kretsloppsodling, som sa att det blir 10-12 kg grönsaker per kg fisk, årligen. Men hur många kvm odlingsyta det är vet jag inte riktigt. Beror väl på grödan.

Undrar om alla aquaponicssystem är under glas. Regn kan ju översvämma annars, men hade varit kul att kunna utveckla det för att ha öppet med.

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 26 dec-10 kl 16:43 »
Hej!
Jag har inte odlat fisk utomhus utan bara tropiska fiskar inomhus. Vi jobbade med sterila hybrider av oreochromis. Den minsta anläggningen jag använde var en liten damm gjord av formplywood och dammduk. 120 x 120 x60 cm. Som rening använde jag ett gammalt badkar med vattenväxter. Det fungerade mycket bra. Vi slutade eftersom vi skulle behövt investera några miljoner i växthus osv.

Skulle jag intensivodla fisk eller kräftor idag så skulle jag placera filteranläggningen i ett växthus. Långa rännor med makadam 3-5 mm, dräneringsslang i botten av rännorna och slangar med hål på odlingsytan där det förorenade dammvattnet sipprade ut till växterna.

Det finns ett annat system där man använder en odlingsvägg. Vattnet rinner uppifrån och ner i dammen, akvariet. Tom Ericsson på SLU har skrivit om ett sådant sysyem.

En av dem som vet mest om vattenrening med hjälp av växter är björno här på Alternativ. Skicka honom ett pm och ställ lite frågor. Det finns dessutom en gammal tråd om ämnet.
MVH
Jan

Tuve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 dec-10 kl 09:20 »
Jag ska kolla upp SLU-tipset, jättebra tips, Jan! Jo, jag tänkte maila Björno också, om han inte hoppar in i tråden själv.
Tack!

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 27 dec-10 kl 10:08 »
Hej!
Jag har ett vagt minne av att Tom har skrivit om vattenrening i Hemträdgården.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser