Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om bakugn och murstock  (läst 3909 gånger)

johanfilip

• Västergötland
Frågor om bakugn och murstock
« skrivet: 15 dec-10 kl 20:47 »
Hej alla

Vi har köpt ett hus där det fanns en bakugn bakom en lönnvägg (lycka). Jag skulle behöva ha lite hjälp med rekonstruktionen av den.

På bilden ser man att luckorna sitter kvar men det ser ut som att det saknas en liten lucka under den högra. Eller ska det kanske vara öppet? Innanför den lilla luckan finns ett roster och askan faller väl antagligen ner där det saknas lucka.

Fråga nummer två är hur underdelen har sett ut. Det verkar ha varit något slags valv eller liknande. Kan den ha varit putsad?

Som synes är den vänstra delen mjukt rundad och målad med gul färg. Var detta vanligt och var isåfall även kåpan målad?

På bild nummer två syns murstocken på andra våning där det ser ut som något suttit i murstocken. Vad betyder de stenar som sticker ut på låg  nivå?

Murstocken har blivit ommurad på senare (50-talet?) år och saknar således erforderliga rökkanaler. Man anar att de i alla fall putsat halva murstocken på övervåningen. Är det någon som har erfarenhet av hur långt man kan tänkas ha knackat ner murstocken. Känns som lite overkill att ta bort ca 2 meter om skorsten ovan yttertak vittrat bort.

Många frågor och få svar från min sida. Jag hoppas stenhårt på kollektivets styrka.
« Senast ändrad: 15 dec-10 kl 20:55 av johanfilip »

Eleganten

• Västmanland
SV: Frågor om bakugn och murstock
« Svar #1 skrivet: 16 dec-10 kl 06:14 »
Vad Kul.

Jag har aldrig sett en liknande konstruktion med ett hål under luckan. Men det ser ju inte ut som om det har suttit ngn lucka där så det kanske är en lokal patentlösning.

Underdelen har förmodligen varit putsad.

Ja även kåpan var målad. Menar du om färgen gult var vanlig?

Förr "hängde" man upp bärande delar på murstocken t.ex bärlag eller takåsar. Kan det vara spår efter ngt sådant?

Det kan vara så att man murat om skorstenen från "storstig" då det bara funnits en stor kanal. Till modern med flera kanaler. Eller så har man byggt till en våning och då förlängt skorstenen.
Estetiken framför allt

davidB

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 dec-10 kl 10:00 »
Hejsan.
Fint fynd du har.
Hålet under skulle det inte kunna ha stått en asklåda där.

Det som syns på vinden är inte det fortsättningen på spiskupan som smalnar av och avslutas först uppe på vinden.

Det igensatta hålet skulle någon kunnat ha gjort vid en skorstensrenovering för att komma åt en eller flera pipor innanför, Det kan ju vara lite lurigt att komma åt då skorsten svänger sig och då är det lättast att knacka ett hål där man inte ser det så ofta.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

johanfilip

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 dec-10 kl 14:25 »
Jag har aldrig sett en liknande konstruktion med ett hål under luckan. Men det ser ju inte ut som om det har suttit ngn lucka där så det kanske är en lokal patentlösning.
Nä det ser inte ut som att det suttit nån lucka där. Man får väl ha bra drag i skorsten helt enkelt.

Ja även kåpan var målad. Menar du om färgen gult var vanlig?
Jag trodde faktiskt att de oftast var vitputsade. Den rundade gula ytan är lite för slät eller vad man ska säga. Som att den målats med täckande färg. Inundet fanns någon lite mörkare spännande färg (nyansförslag?).

Det kan vara så att man murat om skorstenen från "storstig" då det bara funnits en stor kanal. Till modern med flera kanaler. Eller så har man byggt till en våning och då förlängt skorstenen.

Jag tror ju själv inte på någon stor gemensam pipa från början eftersom bakugnen har så många fina rökgångar. Men man ska aldrig säga aldrig. Vi tror inte huset är påbyggt. Det ska vara uppfört 1901. Vinden är sannorlikt inredd senare. Vid inredningen av vinden så tog man antagligen bort rökgångarna till vår fina kakelugn som står en bit från murstocken (elände). Jag misstänkte att märket på murstocken i vindsplanet skulle kunna ha att göra med kakelugnen. Vem vet?

Eleganten

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 16 dec-10 kl 15:13 »
Den gula färgen är förmodligen en oljefärg som tillkommit senare. under är det säkert kalk eller limfärg som brutits i  ngn mörkare kulör. Svårt att säga vilket pigment som använts.

Det som kioskdavid refererar till på vinden är en helt vanlig dragning av en pipa från bv in i skorstenen. Var det den du menade med de utstickande stenarna?
Var står kakelugnen?
skorstenarna förr hade separata pipor upp till bjälklaget ungefär. Det varierar lite, för att därefter ha en gemensam pipa. Fast 1901 låter lite sent för det.
Estetiken framför allt

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser