Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Hur tar ni reda på vad ni utfodrar era djur med..??

Utfodrar med eget foder och tar analys på det.
5 (22.7%)
Utfodrar med eget foder utan att ta analys på det.
9 (40.9%)
Köper analyserat foder.
3 (13.6%)
Köper foder utan analys och fodrar på måfå.
5 (22.7%)
Analy....vad..?
0 (0%)

Antal personer som röstat: 18

Författare Ämne:  Analyserar ni fodret..?  (läst 2354 gånger)

Källtorparn

• Västmanland
Analyserar ni fodret..?
« skrivet: 15 dec-10 kl 12:44 »
efter att ha läst om utfodring av får här och kommit fram till att det finns lika många utfodringsmetoder som fårägare så är jag lite nyfiken på hur ni tänker när det kommer till grovfodret..
Är det här med att analysera fodret överskattat..?
Ni som köper foder, tar ni reda på vad det är för foder ni köper, skördetidpunkt, näringsvärde m m..?

vallhunden

• Västergötland
SV: Analyserar ni fodret..?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-10 kl 18:34 »
Jag tillhör dom som köper foder, som inte är analyserat.
Jag har bra koll på min foderleverantör och vet när fodret är skördat. Jag tittar mycket på att det inte är grovt och blir en massa rator, sådant foder vill jag inte ha!
Jag gör en okulär bedömning av mitt grovfoder , luktar på det och tittar/känner på tackorna!
Det brukar gå hur bra som helst, eftersom jag ger färdigblandat kraftfoder vid senare delen av dräktigheten!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 17 dec-10 kl 09:26 »
Jag har köpt hö av samma bonde i alla år, utan analys. Han har tagit hö från gamla vallar, som innehåller mycket örter och sådant som fåren gillar. Tyvärr har han sålt det mesta till hästägare och därför låtit det stå väl länge och blivit grovt. Det har inneburit att fåren ratat mycket och det har blivit hög ströbädd. Jag har ändå tyckt att det fungerat bra, tackorna har haft bra hull och jag har aldrig haft problem vid lamning. Fåren har fått fri tillgång på hö förstås, annars hade det nog blivit svårt att ge rätt mängd. Nu har bonden dessvärre gått i pension och slutat med höproduktion. Han har överlåtit sina vallar till en granne, som ska plöja och gödsla. Fåren äter sådant hö också men inte med samma förtjusning, Det behöver man nog analysera, det kan ju t o m bli för kraftigt för fåren.
Åsenfår, hundar och katter

Putte E

« Svar #3 skrivet: 17 dec-10 kl 18:26 »
hej att de skulle bli för kraftigt finns inget risk att de kan bli..
är bara bra att de ska plöjas och gödslas annars blir det inte mkt till näring i gräset och bra energi och protein är de viktigaste om man ska lyckas med en bra produktion
Han har överlåtit sina vallar till en granne, som ska plöja och gödsla. Fåren äter sådant hö också men inte med samma förtjusning, Det behöver man nog analysera, det kan ju t o m bli för kraftigt för fåren.
[/quote

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 17 dec-10 kl 19:26 »
hej att de skulle bli för kraftigt finns inget risk att de kan bli..
är bara bra att de ska plöjas och gödslas annars blir det inte mkt till näring i gräset och bra energi och protein är de viktigaste om man ska lyckas med en bra produktion

Jag vet inte, man lyssnar på många, men en fårägare här i byn, har ett trettiotal gotlandsfår. En vinter fick nästan alla fåren diarré. Hon tog träckprov och skickade in, inga parasiter. Hon tog nya träckprov ifall att det var något fel, avmaskade trots negativt prov för säkerhets skull, men fåren fortsatte ha diarré. Vet. på Fårhälsovården sade då att göslat hö kan bli för kraftigt för får och föranleda diarré. Hon gick över till annat hö och diarrén upphörde. Som sagt, jag vet inte men på Fårhälsovården menade man att det inte var helt ovanligt.

Jag tror ju inte att mitt hö under alla år varit protein- och näringsfattigt. Jag ger inget, eller mycket lite, kraftfoder. Tackorna har bra hull och lamningarna har alltid fungerat mycket bra. Vid slakt har gotlandslammen legat på omkring 20 kg slaktvikt och åsenfåren ca 17 kg när de varit ca 6 månader.
Åsenfår, hundar och katter

samaka

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 20 dec-10 kl 08:42 »
Jag tror ju inte att mitt hö under alla år varit protein- och näringsfattigt. Jag ger inget, eller mycket lite, kraftfoder. Tackorna har bra hull och lamningarna har alltid fungerat mycket bra. Vid slakt har gotlandslammen legat på omkring 20 kg slaktvikt och åsenfåren ca 17 kg när de varit ca 6 månader.

Detta med ängshö är ju lite spännande... man är så rädd för ogräs i vallen, men det hade varit intressant att se en analys på rent ängshö/silage. Vi slår mestadels lindor i produktion, men vi tar även hösilage på en plätt som ej blivit plöjd de senaste 30 åren. Fåren älskar detta silage och när man öppnar balen möts man av en kryddig doft helt olik den vanliga ensilagedoften. Hur näringsrikt det sen är hade varit väldigt intressant att kika på. Även om det skulle ge sämre siffror kan det ju hända att fåren ändå tillgodogör sig den näringen bättre eftersom de äter det mesta i denna bal eftersom det blir ett foder med låg NDF (fiberhalt).

Wisteria

« Svar #6 skrivet: 20 dec-10 kl 08:53 »
Jag har eget ensilage och det man har, har man.. Men jag sår i mycket örter, kummin, svartkämpar. Absolut inget rödklöver. Jag ger det finaste och starkaste ensilaget, det som är taget först på säsongen när dom behöver det som mest, dvs under digivning och i slutet av dräktighetstiden. Andra skörden kan man ge när tackorna ska sina och i början av installningen. Det allra allra grovaste ensilaget ger jag hästarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser