Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, min livbuske dör!  (läst 4144 gånger)

lurventuss

• Gäst
Hjälp, min livbuske dör!
« skrivet: 13 dec-10 kl 15:07 »
Hej...
Jag fick en olivbuske i kruka som present för ungefär en vecka sedan. Den står i en stor kruka med dräneringshål, och såg ut att må bra när den kom hit. Men under den gångna veckan har den bara blivit sämre och sämre! Den står vid ett fönster, så ljus kan ju inte vara ngt problem. Och jag har vattnat igenom den en gång. Jorden verkar väldigt... Kompakt, är nog rätt beskrivning. Så funderar på om den måste planteras om i annan jord? Men vad för sorts jord gillar en olivbuske? Jag har googlat lite, men verkar inte finnas så mycket information om just olivbuskar...

Den tappar sina blad, de bara faller av och känns väldig torra...
Nästan hälften har försvunnit på en vecka. Och det finns oliver på den också, fast de flesta har blivit skrumpna under veckan..

Något förslag? Vill ha den kvar  :'(

edithsdotter

• Gäst
SV: Hjälp, min livbuske dör!
« Svar #1 skrivet: 13 dec-10 kl 15:27 »
Olivträd kan stå ute ett bra tag till där de växer naturligt har de ganska kallt på vintern och vill även ha det så här i Sverige på vintern ex. på inglasad altan som är kall men frostfri under vintern. De kan ofta klara ett par minusgrader någon enstaka natt. Har man inte perfekta övervintringsplatsen, men har gott om bostadsrum kan man testa att övervintra i ett svalt rum där man stängt av elementet. Oliven har blad hela året och vill ha mycket ljus även på vintern. Den tappar lätt mycket blad på vintern om klimatet inte är det optimala. Oliv vindpollineras och ofta behövs 2 olika plantor för att man ska få bär, vissa sorter sägs dock vara självfertila. Ofta behöver oliv sval vintervila för att man ska få en bra blombildning.

Hur ofta Du ska vattna beror på hur svalt det står. Men känn efter: när jorden börjar kännas torr på ytan kan Du ge den en slurk vatten. Gödsla med citrusnäring ca. varannan vecka.

Det kan stå ute nu under sommaren, vindskyddat och varmt men inte i direkt solgass hela dagen. Ta in det i ett svalt, ljust rum när det börjar bli fara för nattfrost.

Lycka till med ditt olivträd!

lurventuss

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 dec-10 kl 15:38 »
Men är olivträd och olivbuske samma sak? Tänkte att olivbuske kanske är ngn förädlad variant... Kan inget alls om det här. Saken är den att jag bor i en liten tvåa, och kan inte (okej, vill inte) stänga av värmen i ngt av rummen. Jag har en liten balkong, men den är inte inglasad. Överlever den inte om den inte får stå svalt över vintern?

Jag har som standard att vattna mina krukväxter riktigt ordentligt var 14:e dag, om det har hunnit bli torra då, men det brukar de.

Citrusnärnig, okej det får jag ta och skaffa då.  :) Och tack för all information! Fast just nu är det mest akuta att få den att överleva.. Vet du ngt om vilken jord den behöver? Den som är nu känns väldigt kompakt som sagt...

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #3 skrivet: 13 dec-10 kl 17:57 »
Om jag var du skulle jag testa med lite extrabelysning. Ett lysrör eller en 20w lågenergilampa 15-20cm över växten så att den har ljus i alla fall 12 timmar om dagen kan nog hjälpa.

lurventuss

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 dec-10 kl 08:48 »
Hm, okej det får jag ta och skaffa då... Och fixa ngn bra anordning :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser