Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kladdig...  (läst 4195 gånger)

Dagg

Kladdig...
« skrivet: 12 dec-10 kl 14:37 »
Hej! Jag har en kastrerad kaninhanne (ca 1,5 år). Jag uppmärksammade för ett tag sedan att han var kladdig i aktern. Trodde han var dålig i magen, men lortarna ser fina ut. Jag satte honom trots det på hödiet (inget gottgott förutom någon liten bit torrt bröd). Trots att jag haft honom inne (det var när det var varmare i luften), duschat och torkat av honom blir han kladdig så fort jag sätter ut honom. Jag förstår inte...Han är inte mager, äter och dricker som vanligt. Han är visserligen förtjust i att ha sin bajshörna där det är som kladdigast i den stora buren och jag rengör varje dag. Brukar de inte kunna hålla sig rena ändå???? Mina andra kaniner gör ju det. Hjälp!
//Dagg

Dillen

• Östergötland
SV: Kladdig...
« Svar #1 skrivet: 13 dec-10 kl 10:24 »
Är det avföring eller urin som utgör kladdet?
Är han överviktig? Kommer han åt att tvätta sig där bak och äta blindtarmsavföringen som kan ska?
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Dagg

« Svar #2 skrivet: 13 dec-10 kl 11:25 »
Hej! Det tycks vara både och...men plupparna är inte kladdiga utan torra och fina. Han går i en stor utebur med två fina hus att hoppa in i. Men han sitter gärna i bajshörnan. Han är inte överviktig! Pigg och alert, äter bra-mycket hö och pinnar./Dagg

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 13 dec-10 kl 11:34 »
Kaniner kan få urinvägsinektion, men då är det helt blöta av kiss och luktar illa. De kan också få inflammation i körtlarna som sitter vid könsorganet. Det har jag aldrig sett själv, men borde vara lätt att skilja från avföring eller urin. Båda tillstånden behöver behandlas av veterinär.

Är det avföring har du gjort helt rätt som satt kaninen på hödiet. Skippa brödet också så länge, och var noga med hygienen.

Bor han inne eller ute? Det är inte bra att flytta kaniner in och ut när temperaturskillnaden är så stor, och definitivt inte om kaninen är halvblöt i pälsen.

Om kaninen är överviktig kan det vara svårt för den att äta sin "nattavföring", som är lösare. Då kan det hända att det fastnar i pälsen.

Om problemet är att han fått för mycket av det goda i matväg, så tar det ändå ett tag innan problemen lägger sig. Åtminstone några dagar skulle jag tro.

Vad veterinär skriver om nattavföring och kost: http://www.veterinaren.nu/artiklar/kanin/matsmaltningsapparaten/mag-och-tarmrubbningar-kanin/190

Vad veterinär skriver om bajs: http://www.djurklinikenroslagstull.se/page707.htm

/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dagg

« Svar #4 skrivet: 13 dec-10 kl 11:46 »
Han bor ute så jag tar inte in honom nu när det är så kallt. Kanske kan det vara urininfektion då...? Men hur vet man det? Och som sagt- ingen övervikt! Var ute och tittade till honom alldeles nyss och han satt och mumsade hö och tuggade pinnar.

Han har ju haft detta ett tag nu, men ska ringa vet. imorgon för råd.
Tack för hjälpen!
/Dagg

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 13 dec-10 kl 12:29 »
När min Laban fick urinvägsinfektion luktade det illa i hela rummet, som stark kiss fast sjukt. Om du förstår vad jag menar. När jag lyfte upp honom var hela rumpan och magen blöt av kiss. Jag badade och några timmar senare var det dags igen... (en kur Bactrim gjorde susen) Han är äldre, 12+, så har problem med inkontinens pga ledvärk och att avföring trycks fast i pälsen för att det är svårt att sitta bra när han gör sina behov. Han får behandling för detta och är glad för övrigt.

Hör med veterinären vad de tror. Det är ju ofta lite knepigt när kaniner får rubbningar med avföringen. Inte så lätt att veta orsaken om den inte är uppenbar. Är din kanin ren och torr för övrigt och det "bara" är bajskladd är det inte troligt att det skulle vara urinvägsinfektion.

Hö och pinnar är ju jättebra mat för en kaninmage. Det är konstigt att han får bajs i pälsen. Han är ju ung och pigg också...
Skumt!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dagg

« Svar #6 skrivet: 13 dec-10 kl 14:08 »
Ja, precis! Jag tycker också det är konstigt! Han går i en bur på ca 10kvm ute- en del är täckt med tak + hus. Men snön far ju in i kaningården (inte i husen) från sidan, så att hålla torrt i hela buren är inte möjligt.
/Dagg

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser