Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knölar under kaninpälsen....  (läst 5003 gånger)

Diana73

• Katt och kaninägare
    • Uppland
Knölar under kaninpälsen....
« skrivet: 11 dec-10 kl 19:17 »
Jag kände en ärtliknande knöl på min kanin för en vecka sen.
Igår kände jag igenom honom och där lilla knölen  va är det nu som ett sår och hårlöst  och hittade lite fler mindre små torra ställen som gör så pälsen lossnar.
Det är jättesmå ställen inga tussar som lossnar men ändå
vad kan detta vara? han äter och dricker och är precis som vanligt  :-\

Alba

• Södermanland
SV: Knölar under kaninpälsen....
« Svar #1 skrivet: 11 dec-10 kl 23:08 »
Var på kroppen är det? Spritt eller samlat?
Kliar kaninen sig?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Diana73

• Katt och kaninägare
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 12 dec-10 kl 08:02 »
På höger sida av ryggen sitter småsåren.
Han kliar sig inte som jag har sett.
Småsmå tussar sticker upp ur pälsen och tar man bort dom så ser man att det är som en skorpa och där blir ett litet sår.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 12 dec-10 kl 09:05 »
Går den ihop med någon annan kanin?

Alba

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 dec-10 kl 09:51 »
Min ena hona fick hårlösa, mjälliga områden på axlarna i somras. De utvecklades till sår. Jag såg henne aldrig klia sig, och undrade om såren kom sig av att hennes hane var ganska pilsk under en period (han är kastrerad sedan länge). Vi gick till veterinär som trodde att det var mjällkvalster.

Det är en lite parasit som lever i det yttersta hudlagret. Googlar man på det kan man läsa ganska varierade saker, som att det är oerhört smittsamt och att det inte smittar. Min veterinär tog prov för att utesluta svamp, men inget för att konstatera kvalster. Jag behandlade alla fyra kaniner med Ivomec, skrubbade alla burar, bytte allt löst material. Efter det har jag gett henne vitaminer. Hon har fått väldigt fin päls, och jag kan inte se några nya mjällbildningar.

Vet inte om det är detta din kanin har. Jag såg aldrig min kanin klia sig, trots såren. De andra tre visade aldrig några symtom.

http://www.djurklinikenroslagstull.se/page702.htm

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Diana73

• Katt och kaninägare
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 12 dec-10 kl 19:21 »
Kaninen bor själv i sitt hus och har inga andra kaniner i sin närhet.
Jag får nog också ta kontakt med vetrinären.
Lite svårt att frakta honom till en vetrinär då han hatar att bli buren men nån vetrinär kanske kan komma hem och kolla på honom.
Jag tackar för de goda råden och är tacksam för mer tips om vad det kan vara.

Dillen

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 13 dec-10 kl 10:30 »
Kan det vara ringorm?

Om kaninen inte vill bli buren kan du väll fösa in honom i en transportbur istället?  :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 13 dec-10 kl 11:12 »
Glömde tillägga att min kanin inte hade några knölar, utan hårlösa mjälliga fläckar som blev sår.

Vissa veterinärer gör hembesök, men det är nog lättare att få hjälp om du tar djuret med dig. Stoppa kaninen i en transportbur (jag föredrar kattburar med galleröppning i taket så att man kan lyfta ut kaninen och inte behöver trilskas) eller låda. Lägg en handduk i botten så den inte halkar, så blir det mindre skrämmande. Om resan inte är jättekort är det bra att ta med nåt ätbart, som en morotsbit.

/ Alba

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare (1 dolda)
Susanna Ramirez

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser