Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ingefära  (läst 22207 gånger)

Wisteria

SV: ingefära
« Svar #20 skrivet: 21 apr-11 kl 07:33 »
Nån gång har jag gjort godis på ingefära. Koka ingefäran, skalad och skuren i stavar i sockerlag, ganska länge tills den blivit mjuk. Lägg sedan upp den på ett galler för att rinna av och torka. Doppa den sedan i smält blockchoklad, lägg upp igen på galler för att torka.. mmm gott...

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 22 apr-11 kl 18:42 »
Jaaa - precis sådana har jag också gjort. Min far som är över 80 älskar dom!  :P
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Nescio

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 28 apr-11 kl 11:27 »
Nån gång har jag gjort godis på ingefära. Koka ingefäran, skalad och skuren i stavar i sockerlag, ganska länge tills den blivit mjuk. Lägg sedan upp den på ett galler för att rinna av och torka. Doppa den sedan i smält blockchoklad, lägg upp igen på galler för att torka.. mmm gott...
Ja Ingerfära köper man ju  bland naturgodiset ,dock ej doppat i choklad ,ska jag pröva någon dag

jus

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 07 maj-11 kl 13:54 »
ingefära dämpar inflammationer i kroppen.
jag brukar göra en jättegod dryck, riv ca en cm ingefära o mixa med honungsmelon o lite vatten- mums.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 07 maj-11 kl 22:33 »
Det där lät intressant, det skall jag prova. Själv brukar jag riva litet färsk ingefära och ha i teet när jag brygger. Inkokta päron med ingefära och russin är också gott (man kanske skulle byta ut russina mot tranbär nästa gång?).

Skogstant

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 15 maj-11 kl 09:02 »
Ge inte ingefära till gravida bara. Har hört att ingefära kan verka sammandragande på livmodern.

vinden

• Dalarna
« Svar #26 skrivet: 25 maj-11 kl 14:42 »
Jag gillar fet yoghurt (minst 10%) med riven ingefära och honung i som enkel, god efterrätt.. eller så gör man en mindre söt yoghurt-sås att äta till maten, då kan man ha lite salt och chili i också.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #27 skrivet: 26 maj-11 kl 01:41 »
Jag provade ingefära i matbröd, det blev väl "sådär". Kanske mera lyckat som del i kryddblandningar eller i småkakor.

Nina W

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 26 maj-11 kl 01:49 »
Ren ingefära, eller som godis-snacks svider i magen. Även i kapselform tillsammans med omega 3-olja, testat det en gång, eller som te om man dricker mycket. Ändå har jag inte speciellt känslig mage. Kan till ex äta rå lök. Men i försiktiga mängder i sås eller currygryta så går det bra.  :P

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #29 skrivet: 26 maj-11 kl 08:15 »
Jag kan smäla i mig ett hekto ingefärsgodis utan några som helst problem, så det är nog olika hur man funkar. Däremot är jag allergisk mot att få färsk ingefära på händerna, då känns det som om jag brinner. Så just när jag skär eller river den måste jag vara försiktig.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #30 skrivet: 27 maj-11 kl 01:15 »
Tips till Pip: Behöver du bara små mängder kan du skära litet skivor/ bitar och ha i vitlökspressen! Då får du ut den kryddiga vätskan, du behöver inte ens skala ingefäran. Väldigt litet hantering.

Och blir det sen trist att rengöra om du glömt diska på en gång, så kan du använda knepet att ha pressen i frysen ett tag, så smular det bort lättare.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #31 skrivet: 27 maj-11 kl 11:42 »
Tips till Pip: Behöver du bara små mängder kan du skära litet skivor/ bitar och ha i vitlökspressen! Då får du ut den kryddiga vätskan, du behöver inte ens skala ingefäran. Väldigt litet hantering.

Och blir det sen trist att rengöra om du glömt diska på en gång, så kan du använda knepet att ha pressen i frysen ett tag, så smular det bort lättare.

Smart, tack för det tipset!

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser