Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninfälla  (läst 10185 gånger)

Chandra

• Södermanland
Kaninfälla
« skrivet: 09 dec-10 kl 15:58 »
En av våra kaniner har lekt Houdini o på något sätt lyckats smita ur buren. Vi har försökt fånga den lille rackaren utan resultat. Har hört att man kan bygga någon slags fälla, är det någon som kan tipsa hur man gör?  ???
Bor i lantliga Ekeby i Nynäshamns kommun med sambo, dotter, 4 katter (sphynx, cornish rex), blandisen Sally, staffordshire bullterriern Samson o 2 hästar (basjkir, kallblodstravare). Har 2 stora köksland o Gotlandskaniner. Hoppas på höns så småningom!

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Kaninfälla
« Svar #1 skrivet: 09 dec-10 kl 16:10 »
De är vanedjur, så kolla hur den springer när ni försöker fånga in den. Rigga sedan upp kompostgaller eller liknande längs med "flyktvägen" så den springer rakt in.

Om det är en vuxen könsmogen kanin så sätter du en kanin av motsatt kön utomhus på lämpligt ställe. Rymlingen kommer antagligen att gladeligen sitta och tråna utanför nätet  ;)

En fjärilshåv är också bra att fånga kaniner med...
Landsflykting i storstan...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 09 dec-10 kl 16:28 »
Om jag har en kanin på rymmen, sätter jag en stor låda uppochner. Denna låda hålls uppe med en pinne med långt snöre på.
Längst in under läggs lite kraftfoder.
Kaninen går in och äter, jag rycker i snöret, lådan ramlar ner och fångar kaninen.
Kan ta en tid innan kaninen är i lådan samtidigt som du är där och allt klaffar.

Edit; trälåda eller metall
« Senast ändrad: 10 dec-10 kl 16:25 av Edgar »

Miia

« Svar #3 skrivet: 09 dec-10 kl 22:11 »
Man kan väl kanske använda en mink fälla eller av något annat slag som jägare använder.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #4 skrivet: 09 dec-10 kl 22:21 »
Jag använder grävlingfälla, en öppen sådan (galler). Beta med lite pellets eller morot/äpple, lägg även några bitar under trampplattan så sitter kaninen snart där.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Chandra

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 10 dec-10 kl 14:23 »
Tack snälla för tipsen! Ska försöka få tag på den lille rymlingen. Den brukar smita upp på vår altan och äta av fågelfröna, men så fort man kommer för nära så skuttar den iväg  >:(
Bor i lantliga Ekeby i Nynäshamns kommun med sambo, dotter, 4 katter (sphynx, cornish rex), blandisen Sally, staffordshire bullterriern Samson o 2 hästar (basjkir, kallblodstravare). Har 2 stora köksland o Gotlandskaniner. Hoppas på höns så småningom!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 10 dec-10 kl 14:54 »
Köp en katt/rävfälla.  Via nätet t.ex.

Har vi gjord och den funkar perfekt för kaniner. Lite mat i den och bara väntar. Är den gjord av trä kan kaninen även sitter torr i den och skyddat... :-)

Andra methoden är att närmar sig med en överdel av innebur i händerna.. sedan 'bara ställer över kanien. Funkar bra med nyfikna individer när de inte har varit ute länge - kaniner verkar inte ta gallret i dina händer pa allvar eftersom de ser igenom. Kartong gör att de springer bort tidigare.
Rör dig sakta när du testa gallermetoden och ser inte kaninen i ögonen.

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #7 skrivet: 11 dec-10 kl 02:08 »
Jag har fångat i en del rymlingar med en fiskehåv med långt skaft. Det har fungerat bra, ingen har fått panik och trasslat in sig.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

LasseDalom

• -
« Svar #8 skrivet: 11 dec-10 kl 10:53 »
Vi brukar göra en "hage" av kompostgaller. Sen endera lockar man dit kaninen, med mat, eller föser dit den, och sen tar man tag i gallern och drar ihop öppningen, och vips är den lille rymmaren fast.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 dec-10 kl 15:44 »
jag fångar in rymmare med karphåven(megastor fiskhåv)... annars bygger du lätt en fälla för ändamålet..kråkbåset fångar kanin och de flesta minkfällor och kattfällor och grävlingfällor..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser