Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är grankvistar bra tidsfördriv/mat?  (läst 5096 gånger)

MiaPia99

  • Inlägg: 143
  • Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
Är grankvistar bra tidsfördriv/mat?
« skrivet: 06 dec-10 kl 21:23 »
Undrar om man kan ge hönorna några grankvistar att pyssla med nu när de inte är ute och risken är stor
att de får tråkigt?
Med pyssla menar jag inte att de ska göra kransar  ;D utan picka och sprätta runt med.

Vad har ni andra för erfarenhet eller är det rentav farligt att ge det?

Tacksam för svar.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

edithsdotter

  • Gäst
SV: Är grankvistar bra tidsfördriv/mat?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-10 kl 21:28 »
Sätt in en hel liten minigran i ett hörn, vetja. Massor av godsaker och småkryp att ägna sig åt i en sådan. Vet väl alla som haft gran inne på jul!

MiaPia99

  • Inlägg: 143
  • Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
SV: Är grankvistar bra tidsfördriv/mat?
« Svar #2 skrivet: 07 dec-10 kl 06:53 »
Tack för ditt svar.

Då blir det att pulsa ut i skogen och hitta en liten fin julgran.

Ska nog klä den med äppelbitar, då blir man nog extra populär  :)
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Är grankvistar bra tidsfördriv/mat?
« Svar #3 skrivet: 07 dec-10 kl 07:41 »
Tänk bara på att surra den ordentligt med exempelvis ett snöre i toppen som sitter i taket. Det vore ju synd om den fina äpplegranen välte när hönsen försökte plundra den  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: Är grankvistar bra tidsfördriv/mat?
« Svar #4 skrivet: 07 dec-10 kl 08:52 »
 ;D Nu får jag ju ge mig ut och plundra i granskogen  får väl ta med bilen behöver ju få hem 7 granar till mina om alla ska myspysa... och de ska ju alla få naturligtvis vad smart detta med granen...de har ju lite tråkigt nu tror jag  ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Lövbacken

  • Inlägg: 480
    • Västmanland
SV: Är grankvistar bra tidsfördriv/mat?
« Svar #5 skrivet: 07 dec-10 kl 15:31 »
Jag lägger grankvistar ute i gården, mina hönor är ute hela året så länge de slipper få snö på fötterna, då funkar granris och halm mkt bra. De älskar att käka småkryp och små granbarr också!
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Är grankvistar bra tidsfördriv/mat?
« Svar #6 skrivet: 07 dec-10 kl 15:49 »
Undrar om man kan ge hönorna några grankvistar att pyssla med nu när de inte är ute och risken är stor
att de får tråkigt?
Med pyssla menar jag inte att de ska göra kransar  ;D utan picka och sprätta runt med.

Vad har ni andra för erfarenhet eller är det rentav farligt att ge det?

Tacksam för svar.

Det hade väl varit himla trevligt om de gjorde kransar annars...  :D Det hade blivit fina julkort om inte annat!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

MiaPia99

  • Inlägg: 143
  • Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
SV: Är grankvistar bra tidsfördriv/mat?
« Svar #7 skrivet: 07 dec-10 kl 16:48 »
Ja visst hade det varit kul med hönsbundna kransar ;D då skulle de ju ha nåt att göra i alla fall.

Det blev bra med granris med jag hoppade över äpplena, istället blev det gula majskolvskulor som också blev uppskattade.

Tror jag ska börja att hänga upp mera mat istället för att ge på golvet, de trampar ju så gärna omkring på allt och sen kan det ju vara svårt att se vad det är när grönsakerna är fulla av spån.

Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

edithsdotter

  • Gäst
SV: Är grankvistar bra tidsfördriv/mat?
« Svar #8 skrivet: 07 dec-10 kl 19:18 »
Som tidsfördriv fick mina hönor, i morse, en kålrot att sysselsätta sig med och nu ikväll återstod bara ett tunt hölje, ungefär tjockt som skalet, så nog hade de haft att göra. Har ingen egen barrskog så granarna får vänta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser