Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svettig klibbig??  (läst 3929 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Svettig klibbig??
« skrivet: 06 dec-10 kl 08:35 »
Min ena tinker köpte jag i aug förra året .
Han gör mej konfunderad .
Problemet är delvis att han har väldigt tjock och lång päls .
Han svettas otroligt mkt även vid bara en skrittrunda så därför tror jag inte att pälsen enbart är boven i dramat .
Han päls blir super snuskig av detta svettandes.
Men i somras hade jag liknande problem märkte jag .
Hans mankam blev aldeles klibbiga fast han inte reds eller ansträngdes alls.
Det blev som en gul sörja o jag tvättade hela hästen 1gång i veckan under sommaren med shampoi för att hålla honom ren o klibbfri.'Han kliar sej o är känslig mot knott framför allt men även solen .
MEN han kliar sej i manen o snansen u oxå o det gör han när han är svettig så manen ser hemsk ut .
Har ni några tipps hur jag ska göra med hästen som har överproduktion på talg o svettköttlar ??? Dom går ute dygnet om föressten .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Svettig klibbig??
« Svar #1 skrivet: 06 dec-10 kl 09:38 »
Använder du SWITCH nån gång?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 dec-10 kl 10:14 »
Nej aldrig ..
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 dec-10 kl 10:53 »
Dåså, prova det då.

Min shettis-sto kliar sig på vintern, men inte på sommaren. Vi kom på att enda skillnaden var att på sommaren fick hon switch men inte på vintern.
Hällde på henne switch o hon slutade omedelbart att klia sig!

Hon har också fet o klibbig hud som du beskriver.Och det blir bara värre när hon skrubbar sig.

Tydligen finns det en sorts parasit som vill bo i sån hud, därför drabbar det inte våra andra hästar som är oklibbiga.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 06 dec-10 kl 11:06 »
Hmm intressant har du nåt namn på parasiten
Jag har eprinex hemma som borde ge samma resultat . Ska prova med det på en gång .

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 dec-10 kl 11:07 »
Nej, det har jag inte namn alltså, vet bekräftade att det fanns nåt sånt, men hon mindes inte heller  :-[

Men vi har bara haft switch o det ger resultat iallafall.

slo

• Halland
« Svar #6 skrivet: 02 jan-11 kl 11:47 »
Hmm intressant har du nåt namn på parasiten
Jag har eprinex hemma som borde ge samma resultat . Ska prova med det på en gång .

Chorioptes equi heter den, kallas även fotskabb... Om det nu är det! Finns en hel del på google om detta, tror Svenska Tinkerföreningen har en artikel på sin hemsida, www.svenskatinker.se också.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 02 jan-11 kl 16:25 »
Men snälla jag känner igen fotskabb .
Jag har import tinkerhästar o har stor erfarenhet av skabb, detta är nåt annat .
Fast eprinex funkar det är solklart .

slo

• Halland
« Svar #8 skrivet: 03 jan-11 kl 20:45 »
Jösses vilket ofantligt trevligt bemötande det var här då, ursäkta för att jag inte råkar veta allt om dig och ditt liv utan bara försökte hjälpa till!!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 04 jan-11 kl 18:32 »
Fotskabb ger helt andra symtom .

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 04 jan-11 kl 18:36 »
Citera
Fast eprinex funkar det är solklart

Va bra att hästen fick hjälp, måste ta reda på vad denna lilla lus heter..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 04 jan-11 kl 18:39 »
Ja vi får hjälpas åt . Det blev jätte skillnad så tom min medryttare frågade vad jag hade gjort med honom .

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 04 jan-11 kl 18:42 »
Det är samma med min shettis  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser