Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är det möjligt eller är det bara att glömma drömmen?  (läst 4610 gånger)

fuchsia

• Ångermanland
jag har eb dröm att i framtiden flytta till en gård på landet, ha kor, höns, får, getter, häst, mm. vill lära mig en massa gammla hantverk och metoder och kunna odla egna grönsaker, ha fruktträd och bärbuskar, jaga älg, få allt kött från engen gård och jakt och inte behöva köpa typ grönsaker och den fruk/bär man själv kan odla få från naturen. vill kunna hyra ut tex bo på lantgård, gärna kunna ha fosterbarn och/eller någon form av rekreation för ungdomar/vuxna som av någon anledning behöver komma bort från dagens sammhälle ett tag typ. vill gärna ha så många gamla raser som möjligt när det kommer till djur. sen skulle jag också vilja kunna ha kurser i gammeldags hantverk mm. MEN går det att leva på en sån gård? vill inte ha något storskaligt, några kor så det är möjligt att handmjölka, en flock får mm. min föräldrar har en hobby gård och jag vet att det är mycket pappersarbete med att ha djur och spec om man har eustöd och en massa praktiskt arbete. men för dom är det mer förlust av pengar att ha djuren. kan man i dagens samhälle få det att gå ihop eller tom gå plus utan ett extra jobb vid sidan av? hur stor gård behöver man? hur många hektar? av läggdor och skog? finns det nått sätt att få ihop pengar utan ett lån för att köpa en gård? hur mycket bör man ha sparat innan man ger sig in i ett sånt projekt? är det ens ett alternativ eller är det bara att glömma drömmen?
drömmen är en gård på landet, med djur o så självförsörjande det går, gärna med likasinnade grannar så att man i byn kan hjälpas åt. synd att gammal kunskap bara försvinner en dag kan dom behövas då dagens samhälle är alldeles för sårbart! tror också måendet skulle bli bättre med ett liv på landet

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: är det möjligt eller är det bara att glömma drömmen?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-10 kl 23:44 »
Ska vi bilda kollektiv? :) Låter som en fin tanke. Jag tror att det kan va möjligt men man behöver nog ha ett "vanligt" jobb också om man inte ska vara helt självförsörjande. Jag går själv i liknande tankar. Jag tror på ett steg i taget metoden. Sen får man se hur långt det går.

Man kanske kan ha ett hälsoläger där sönderstressade rikeknösar får komma och jobba och äta sund mat och betala en massa för det? Men då måste man ju umgås med dem....
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-10 kl 00:17 »
Fullt möjligt, det är jag övertygad om! Men jag tror att man behöver vara fler, inte ensam. Det är otroliga mängder med arbete, specielt om du vill både odla och hålla djur.

För att få ihop pengar till köp, är det bara att jobba och spara! Hur mycket som behövs beror ju på var gården ligger. Norrlands inland räcker pengarna långt, runt storstäder ingenstans.
Landsflykting i storstan...

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 05 dec-10 kl 07:42 »
Det finns massor med mark i träda, och stora arealer som skulle kunna utnyttjas för sådant här.

Men de "normala" vägarna kräver mycket stora investeringar och slutar med att det sitter en individ här och en där som har svårt att på egen hand få riktig fart på det hela.

Jag har tidigare lekt med tanken på en form av arbetskollektiv som inte köper marken, utan arrenderar den.

Genom att utnyttja EU-bidragen så skulle man kunna finansiera arrendena. Det borde räcka mer än väl för marker som idag inte brukas till annat än vallodling.

Arbetskollektivet skulle kunna ha fem olika inriktningar/verksamhetsgrenar som samverkar:

1. Arrendera mark och hyra hus. Administration och ekonomi, inklusive maximering av stöd och bidrag.
2. Odling och djurhållning, vedproduktion. Dels för eget behov, dels för avsalu, dels för att maximera bidragen.
3. Marknadsfgöring och avsalu på marknader och torg. Eventuellt hemkörning av närodlade grönsaker, ägg och ved, med mera.
4. Bygg/snickeri-verksamhet för att producera eget boende i form av vagnar, men även för att göra underhåll och renoveringar åt andra. Skötsel och tillsyn av sommarstugor för uthyrning i andra hand.
5. Kursverksamhet i olika former. Ridturer, matlagning, timring med mera. Även hushållsnära tjänster som hemvård, matlagning/café-verksamhet.

Inledningsvis skulle detta handla om ett litet vagnkollektiv som bygger nya vagnar för att växa. Skaffar utrustning och maskiner. Genom att arrendera mark och bruka den så att bidrag maximeras kan man dels odla, dels få lite intäkter. Man kan även arrendera hela hus och gårdar och fixa upp dem för uthyrning sommartid, utan att ägaren man hyr av behöver göra så mycket. Vintertid hyrs bostäderna ut internt inom kollektivet.

Det handlar alltså inte om att bo tillsammans i ett kollektiv, utan att arbeta och äga ihop. Men exakt hur något sådant här skulle fungera vet jag inte riktigt. Det skulle krävas en bra blandning av folk, men inte särskilt mycket pengar inledningsvis. Lönen skulle nog inte vara särskilt hög, men å andra sidan skulle kollektivet i hög utsträckning vara självförsörjande. Inbetalning till pensionsförsäkring kan vara lämpligt för att kompensera för bortfall av pensionsgrundande inkomst.

Vore kul om något sådant här kunde gå att göra.

(Jag har mark att arrendera ut (mycket billigt), skog att upplåta till vedproduktion och produktion av byggnadsmaterial och utrymme för vagnar på gården.)
« Senast ändrad: 05 dec-10 kl 07:44 av sɹǝpuɐ »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 05 dec-10 kl 12:28 »
Helt klart att det går att förverkliga din dröm.
Är ni bara medvetna att om att det kommer att kosta blod, svett och tårar.
Då tror jag nog att ni kan få en underbar framtid
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #5 skrivet: 05 dec-10 kl 13:01 »
Jag tror faktiskt inte att det är absolut nödvändigt med så mycket blod, svett och tårar.

Inte om man kan ta det steg för steg, utan stora lån, och kan göra det ihop med ett gäng kompisar. Och om man inte har för stora krav på en "normal" konsumtionsnivå, utan prioriterar annat högre.

Misse

• nr 9424
« Svar #6 skrivet: 05 dec-10 kl 13:10 »
Det stora problemet som jag ser det är kommunikationen och respekten mellan varandra. Det är nästan alltid så att Människan är det som är det stora problemet.

Ironi: Jag kan ju se hur lätt och smidig jag är att ha å göra med när jag upplever att det de andra gör är absolut galet :P

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #7 skrivet: 05 dec-10 kl 13:26 »
Det stora problemet som jag ser det är kommunikationen och respekten mellan varandra. Det är nästan alltid så att Människan är det som är det stora problemet.

Man kanske skall utgå från det rent affärsmässiga. Och sedan får respekten komma, om den känns befogad ...

Misse

• nr 9424
« Svar #8 skrivet: 05 dec-10 kl 13:55 »
Man kanske skall utgå från det rent affärsmässiga. Och sedan får respekten komma, om den känns befogad ...
Ja, det är nog tvunget. Ett strikt regelverk, som ändå är formbart.

Säger MisseMannen, efter ett ganska långt liv/väg med ständiga försök att bygga något som funkar.
Vi funkar ungefär likadant som nord och sydkorea.
Eller som en hönsflock. Eller för den delen som får.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 06 dec-10 kl 08:17 »
Det går ! MEN jag skulle nog vilja lägga in en sak i blod svett o tårar delen o det är att man måste vara kall i bland oxå.

Det finns massa bortskänkes djur därute som faktiskt lätt skulle kunna se till att man har kött för flera år i frysen om man bara tog emot dom därav vad jag menar med kall.
Sen kan man ju sälja i väg en del av det köttet o få ett startkapital snabbt .

Men då bör man inte ha några skrupler.

Så hade iaf jag gått tillväga om jag skulle ge mej in på en helförsörjande gård som sidoinkomst o mat i början . Och sett till att flytta ut på gården på våren .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 20 dec-10 kl 03:19 »
Intressant diskussion. Man behover ju dock inte vara agare alla ganger. Det finns nog massor av bonder runt om i Sverige som inte skulle klaga om dom fick en inneboende som jobbade for mat och husrum. Med dagens timpenningar behover man nog inte jobba manga timmar i veckan for att fortjana sitt levebrod. Kanske kan man da deala med bonden sa att man far utnyttja outnyttjade mark till annat pa sin fritid. Kan man klara sig pa det i nagra och kanske till och med samla ihop lite pengar gar det kanske att kopa in sig pa garden eller expandera darifran till nagot eget.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #11 skrivet: 28 dec-10 kl 12:14 »
Det intressanta är att man ofta ser konflikter, kommunikation och relationer med andra människor som något jobbigt - ett problem. Allt vi har är ju relationer. Det är ju verkligen värt att lägga tid på att bli bättre på att kommunicera med varandra och lösa konflikter.

För att svara på frågan; ja!

Kolla på Ekobyar i forumet, det finns en särskild tavla för det. Där hittar du likasinnade :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

tench

• -
    • Solrot
« Svar #12 skrivet: 28 dec-10 kl 14:27 »
Jag har precis läst en kurs i ledarskap där man pratar mycket om gruppsykologi. Att konflikter uppstår i relationer (särskilt i mindre grupper) är nödvändigt för att man ska komma vidare.

Så det kan definitivt vara nödvändigt att gå in i konflikt, snarare än att stå och vara ängslig och tro att den nyfunna relation som man trodde var så bra helt plötsligt har förändrats. Konflikt-/rollsökarfasen som den heter, är nödvändig för att man ska hitta sin plats i en grupp.

I princip så ser skedet ut så här:
1. Lära-känna-varandra-fasen - alla är försiktiga mot varandra, mycket kallprat och de flesta är trevliga. Man är passiv och vill se ifall man blir accepterad i en grupp
2. Idyllfasen - någon slags nyförälskelse där man inbillar sig att tro att man hittat sin(a) absoluta likasinnade
3. Konflikt-/rollsökarfasen - man börjar ifrågasätta varandra, börjar argumentera. Här uppstår konflikter och man inser varandras olikheter.
4. Harmonifasen - man vet vart man har varandra, vart folk står i sina åsikter. Man kan samarbeta och lösa konflikter och problem tillsammans.

Detta är förvisso bara en schablonbild av gruppdynamiken. Men det sägs att man kan hitta de här faserna i alla relationer. Sen vävs förstås mer saker in i de olika faserna än vad jag nämnt ovan.
Det är också vanligt att grupper fastnar i konflikt/rollsökarfasen och inte kommer vidare i sin relation.

Angående trådens ämne:
Jag tror nog att det går. Räds lite kostnaden och arbetet med djur. Jag tror att man som visionär dessutom gärna glömmer bort hur otroligt tidskrävande det kan bli och att tid faktiskt är den största bristvaran.

Rekommenderar denna mycket varmt:

"Konsten att försörja sig på ett småskaligt
ekologiskt lantbruk - En kvalitativ intervjustudie
med fokus på en uthållig livsmedelsproduktion och
bevarande av ekosystemtjänster"

http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/sjalvst_arb_ltj-fak/SAL10-04/SAL10-04.PDF
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

pyromanen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 dec-10 kl 15:34 »
Självklar ska man försöka uppfylla sina drömmar, man lever bara én gång!
Sen är det klart att allt det du skulle vilja göra är mycket saker det!  som kräver inte bara mycket jobb men också kunskaper, både teoretiska och praktiska, och en del av det kräver praktik/erfarenhet innan det funkar och blir bra. 
Om din utgångspunkt är att du alldrig odlat, alldrig jagat, alldrig slaktat, alldrig haft fosterbarn, alldrig pysslat med hantverk, allrig lagat en krånglande traktor, alldrig plogat snö, alldrig hållit på med uthyrning typ bed and breakfast.  Så funkar det inte att börja med allt på en gång. Och du behöver troligen någon sorts inkomst ungefär från dag 1 om inte du har mycket pengar sparade som du kan knapra på dom första åren.

Men om du kan tänka dig börja lite långsamt.... med att hitta platsen, gården, i närheten av ett jobb där du får en inkomst.  Sen kan du börja och är det drömmen så får man ju en fantastiskt massa energi att hugga i med  :D

LasseDalom

• -
« Svar #14 skrivet: 28 dec-10 kl 15:57 »
Det där med småskaligt odlande och djuruppfödning är nog oerhört svårt att få avkastning på. Det blir helt enkelt på hobbybasis.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #15 skrivet: 28 dec-10 kl 16:27 »
Det där med småskaligt odlande och djuruppfödning är nog oerhört svårt att få avkastning på. Det blir helt enkelt på hobbybasis.
Svårt, visst. Men vissa får det att fungera. Ingen har väl sagt att det ska vara enkelt?
Sen är det väl sällan frågan om någon större avkastning i dessa sammanhang. Snarare att kunna överleva på det och i allra bäst fall kunna klara av oförutsedda utgifter.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #16 skrivet: 28 dec-10 kl 17:02 »
Det finns en del intressanta möjligheter, utöver odling och djur, som vädret påminner oss om nu. Att producera ved kan vara en bra inkomstkälla, inte minst om man kan leverera till slutkund på smidigt sätt i storsäck eller liknande.

Men skall man tjäna pengar på det så skall man nog se till att bara sälja torr och fin ved av hög kvalitet. Och ta betalt för det.

Fast det gäller ju att inte för många andra börjar på med samma sak i trakten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser