Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förprövning hos Länsstyrelsen  (läst 3268 gånger)

Danarp

• Skåne
Förprövning hos Länsstyrelsen
« skrivet: 04 dec-10 kl 21:05 »
Det är ju bra att ha framförhållning och planera. Därför tänkte jag höra lite om era erfarenheter om förprövning av byggnader.

För visst är det så att man måste ansöka om prövning om man bygger nytt eller om man kommer ha fler än 20 får i befintlig byggnad? Om lamning m.m. går planenligt i år kommer vi eventuellt ha fler än 20 st. Behöver vi då ansöka om prövning?
- Vad tittar Länsstyrelsen på?
- Är det hela en papperexceris eller kontrolleras det hela på plats?

Tacksam för era erfarenheter.

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
SV: Förprövning hos Länsstyrelsen
« Svar #1 skrivet: 04 dec-10 kl 21:32 »
Jag förstår inte varför länstyrelsen skulle vilja blanda sig i om du har fler än 20 får i en byggnad, är storleken på byggnaden lämpad för antalet får du har däri, så är väl allting okej, så det är nog inget du behöver fundera på. :)
Om träden kunde tala

Gångtrött

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 dec-10 kl 21:45 »
Läs här:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/forprovninginforbygge.4.6beab0f111fb74e78a780001679.html

De har faktiskt justerat texten lite från förra året, i år går det faktiskt att utläsa ganska tydligt när man ska förpröva. I ett befintligt stall behöver man alltså inte förpröva, oavsett hur mkt djur du har. Bygger du nytt, eller bygger om, måste du förpröva om stallet efter ombyggnaden KAN rymma 20 får..

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 dec-10 kl 22:00 »
denna underbara byråkrati, som gör livet så enkelt för oss som har djur :)
Om träden kunde tala

Lars Pers Maria

• -
« Svar #4 skrivet: 04 dec-10 kl 22:14 »
Jag ska bygga för 50-60 getter. Har läst blanketten men blir alldeles trött av allt de vill ha reda på. Ringde o pratade med den ansvarige på min länsstyrelse och vad jag förstod tittade de mycket på ventilationen. Jag som inte tänkt haft någon utan öppet i nock.
Undrar hur många som stoppas i sina idéer pga alla regler???
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 dec-10 kl 22:20 »
Har du skickat in din ritning då? Det är ju gratis så det är väl bara att skicka in det som du tänkt dig det hela. Sedan får du ju tillbaka ett papper på det de eventuellt har att anmärka på..

Gunhild

« Svar #6 skrivet: 05 dec-10 kl 08:17 »
Det är bra att det kontoleras vilka byggnader som man håller djur i. Det är inte svårt att göra en förprövning. De vill ha en liten skiss med mått över byggnaden och vart vatten koppar ska vara. Sedan kommer de ut och kollar är det något som ser konstigt ut på talar de det och man får åt gärda det.

Jag hade mycket hjälp av att göra förprövning jag kunnde ringa och fråga och fick många bra tips.

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 05 dec-10 kl 22:25 »
Om lamning m.m. går planenligt i år kommer vi eventuellt ha fler än 20 st.

Kommer ni alltså att ha fler än 20 vuxna djur?
Lammen räknas inte in i de "magiska" 20..

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #8 skrivet: 06 dec-10 kl 00:37 »
Jag tycker inte att förprövans excersisen är avskräckande, går man igenom blanketten i lugn och ro punkt för punkt så är det inga konstigheter. Snarare så är det bara en bra "checklista" för vad man måste gå igenom vid ett bygge ändå.
Just ventilationen är ett bra exempel, där jag byggde med luftinsläpp längst upp på långsidorna och öppen nock. Jag behövde räkna ut hur stora luftinsläppen skulle vara för att få godkänd luftgenomströmning, och allt jag behövde göra var att ringa första gubben på listan över de som jobbar med förprövan på Länsstyrelsens hemsida, så hjälpte han mig på telefon.
Ta det inte som ett påhäng, utan som en hjälp.

Dock gäller det ju som sagt bara vid nybyggnad eller ombyggnad.

Är det någon som vill se min förprövan med bilagor som hjälp så PM:a bara!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 dec-10 kl 07:53 »
Nej jag tycker inte heller att förprövningen är nån stor grej. Man fyller i sina blanketter och skickar in dom, efter ett tag kan man ringa handläggaren och gå igenom det på telefon. Sen vill dom ju då besiktiga bygget, så dom ser att det är gjort så som man tänkte.
Hellre detta system, där man talar med någorlunda kompetenta personer på länsstyrelsen, än att det skulle bli bygglovsförfarande hos kommunen, med alla dess mer eller mindre komptenta byråkrater.

Jag upplever också att dom är positiva till att det byggs och satsas. Till skillnad från dom som har hand om investeringsstödet, som mer verkar vilja jävlas så mycket som möjligt.

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 06 dec-10 kl 20:05 »
denna underbara byråkrati, som gör livet så enkelt för oss som har djur :)

Så himla komplicerat är det väl inte? Världen är dessutom full av idioter som inte av sig själva fattar vad som är bra och dålig stallmiljö...

Vi fick mycket bra tips och infallsvinklar när vi förprövade, och ett par idéer förverkligade vi faktiskt och är mycket nöjda med!

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser