Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spruckengrund  (läst 5567 gånger)

esspee_gbg

• Bohuslän
Spruckengrund
« skrivet: 03 dec-10 kl 13:26 »
Hej. Ett hus sedan 1935, det e byggt med en grund av skiffer. Det kanske verkar konstigt men det va tydligen vanligt i områden där det fanns mycke skiffer.Stenen är lagd på varann, som tegel sten men inte murat utan bara putsat, vad skall man kalla det, putsad på djupet kanske   :)  putsen går ganska långt in mellan stenen på vissa ställen. Problemet e att grunden på några ställen börjat spricka. Det jag funderar ´på att göra e, att bila bort putsen , kanske en halv meter åt båda håll från sprickan och lägga i puts å sen trycka dit armeringsjärn. Låtra det bränna och sedan putsa upp igen. Eller har nån annan en bra ide. Hadè EssPee

Joah

• Gäst
SV: Spruckengrund
« Svar #1 skrivet: 03 dec-10 kl 19:20 »
Är det stora sprickor? Har sprickorna uppstått på väldigt kort tid? En bild hade inte skadat~
Det där med armeringsjärn låter inte alls som en bra idé, du kan nog inte få in armeringsjärnet kommer i bästa fall bara hålla ihop på just det stället och sen kommer det spricka i ändarna på armeringsjärnet (då har du 2 sprickor istället för en). Det där med att slå bort så mycket puts är samma sak, vet inte vad grunden är putsad med men om du trycker dit cement eller något annat starkt bruk så kommer det spricka mitt i av spänningar eller där cementen tar slut och ansluter mot det gamla bruket. Gamla hus sätter sig, det kan vara pga tjäle, vi har ju haft en ganska hård vinter och vi verkar få en kall vinter till (förutsatt att sprickorna kommit i år), det kan vara att det har blivit för blött runt och under huset, kanske dränera runt huset för att det inte ska vara så mjukt? Det kan bero på väldigt många saker men det är väldigt svårt att göra något åt det.

En liten idé jag just kom på att om man hade ett hus där grunden har satt sig så skulle man kunna slå in kilar mellan syllen och grunden och på det viset rätta till huset igen, kanske inte funkar och kanske inte är relevant för just din del men...

Slutsats: Ta reda på om det är väldigt blött runt om huset (ev. dränera), knacka upp sprickan så den blir lite större och putsa igen med ett passande bruk, kanske inte fel med ett kalkbruk som inte spricker så lätt~ Att grunden får sprickor är ofta inte så farligt men sprickorna kan ju bli större av frost som klyver upp det.
« Senast ändrad: 03 dec-10 kl 19:24 av Joah »

jose12

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 04 dec-10 kl 15:18 »
Precis. En bild hade varit kanon. Vad är det för husgrund. Består husgrunden av grundelement eller är det en krypgrund. Lite olika tillvägagångssätt beroende hur man vill fixa till det.

esspee_gbg

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 07 dec-10 kl 15:08 »
Tackar. Fösökte skicka en billd men får inte till det  bra så jag får in den som en fill när jag svarar. Ja huset har satt sig, grunden e ju från mustocken räcknat som ett kors under huset så när man tittar på det så har det satt sig i hörnen. Det har ju inte kommit "över natten" om man säger så det är väl ingen panik men jag ser det väl mer som ett projekt att rätta till huset så gott det går. Kila det å lägga under har jag funderat på men har väl inte börjat tänka ut hur jag skall börja. Jag skall nog kolla upp ordentligt hur det ser ut runt huset, det ligger ju i en sluttning ett par hundra meter från en en skog som ägaren har tagit lite på, det gör väl sitt till oxå kanske, att det kommer mer fukt från höjden. Hade...Ess Pee

Joah

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 dec-10 kl 17:04 »
Om sättningen har skett på kort tid så är det lättare att åtgärda! De viktigaste ställena att trycka in en kil är i hörnor och i syll-skarvar, sen är det bra om man har en kil/bärande punkt under varje bärande stolpe som står på syllen. gissar att huset är byggt av gamla dimensioner och inte "45*nånting" reglar och att det är ca 120 cm mellan stolparna i huset (mätt från mitten av stolen till mitten av nästa stolpe, cc mått)
Vet inte hur du har det med vädret just nu men om du har mycket snö så kan det vara svårt att göra en bedömning på grundens tillstånd. Känner du någon som kan något om gamla hus så kan du ju se vad de har att säga.
Om det går att gräva i marken så skulle du kunna ta reda på vilken nivå grundvattnet ligger på, är det för grunt så är det absolut nödvändigt att dränera.

Hagmarken

• Södermanland
    • Mitt Universum
« Svar #5 skrivet: 07 dec-10 kl 17:58 »
Fantastisk med en så spännande lokal teknik för husgrunden, kallmurade och därefter putsad. Den  ska du vara rädd om! Är det kalkputs eller kalkcementputs? Låter hårt om du ska bila bort den - kanske ärdet cementputs?

Vet du omsprickan är fortgående? Pågår den är gräva ner dräneringsrör några dm under markytan en första åtgärd. För det verkar inte vara akut. Har sättningen stabiliserat sig? Armeringsjärn blir för stor och hårdhänt åtgärd tror jag. Om huset satt sig klart och du vill snygga upp putsen räcker det att handknacka ur sprickan 45 grader från båda håll med en mejsel, vattna och lägga i nyblandat bruk av samma sort som är putsat med tidigare.
Lever nu, blickar bakåt, tänker framåt!
http://mittuniversum.wordpress.com

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 07 dec-10 kl 20:00 »
Och vänta tills det inte längre är minusgrader.  :)

Kan behöva några veckor att torka ur för att vara på den säkra sidan om man inte vill hålla på med isoleringsmattor.

esspee_gbg

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 08 dec-10 kl 13:32 »
Vet inte hur det ser ut med grund vatten, är novis på hus så jag e glad för alla tips å ideer. Det finns en brunn där det går vatten till huset, den ligger "mitt " i slyttningen på tomten, kan man säga nånting om grund vatten nivån från den, jaja jag va ju nybörjare  :) så skratta inte  :). Dränera hade jag nog tänkt göra så småningom iallafall men det kan ju  vara bra att börja med det kanske, men ett par dm hjälper det eller är det " så djupt som möjligt hjälper mest" som gäller? Kanske kan dränera grunt för att se om det blir bättre med fukten, kanske plantera ett par björk ovan för huset?
Hade EssPee

Joah

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 dec-10 kl 19:15 »
Är inte helt säker på vad som gäller angående din brunn, skulle vara bra att kolla i brunnen för att kolla så allt rinner friskt (inte som satt igen etc) men jag vet inte om man kan vara säker på grundvattennivån genom att kolla i brunnen, vet ju inte vad den gör.
Svårt att säga hur djupt du ska lägga dräneringen, ju längre ner ju bättre egentligen. Du måste i alla fall lägga rören under grundvattennivån! Annars gör de igen nytta :) Sen behöver du någon brunn eller annan lämplig plats att leda dräneringsvattnet till. Visar det sig att grundvattnet inte är så grunt utan ganska djupt, till exempel 50-60cm ner (nära lägsta punkten på huset) så kanske det inte är värt besväret att dränera och sättningen kan bero på något annat, elak tjäle kanske.

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 08 dec-10 kl 20:20 »
Använd inte träd som ersättning för dränering. Hur mycket dricker en björk under vinterhalvåret?  :)

Joah

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 dec-10 kl 23:45 »
Att använda träd istället blir nog inte helt lyckat men om du bor i en sluttning så borde du plantera björkarna så långt ner på sluttningen som möjligt för att suga upp så mycket vatten som möjligt. (men dränering ska inte uteslutas)

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #11 skrivet: 09 dec-10 kl 23:10 »
Det här låter som ett problem med dräneringen! Kolla om det är någon "åverkan" från grannarna! det finns fixare som gör något dom har hört eller sett. <<<<<<men om det inte är detta kolla efter gamla lagningar på ditt hus! Tips kolla vid bryt punkter på ditt hus eventuellt fönster och dörr hål. Detta kan vara ett gammalt fel. MVH DeadMan
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

esspee_gbg

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 11 dec-10 kl 02:38 »
Det här låter som ett problem med dräneringen! Kolla om det är någon "åverkan" från grannarna! det finns fixare som gör något dom har hört eller sett. <<<<<<men om det inte är detta kolla efter gamla lagningar på ditt hus! Tips kolla vid bryt punkter på ditt hus eventuellt fönster och dörr hål. Detta kan vara ett gammalt fel. MVH DeadMan
Hörde med förre ägaren, sprickona har kommit under en längre tid och enligt honom så skall det vara mycke morän i backen runt och ovan för huset. Får väl leva med dom ett tag och göra iårdning efter hand, det finns väl inget som inte går att fixa, divisen får väl råda runt huset och göra förbättringar under åren är väl en del av det roliga att ha ett hus som man kan gör upp efter hand.
Hade

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 11 dec-10 kl 11:22 »
Bra inställning! Ta det lugnt så löser det mesta sig eftersom. Blanda inte in nya material och se till att det inte är direkt utsatt för vatten så brukar dom flesta grejerna gå att fixa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser