Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cykelburna jordbruksredskap?  (läst 2685 gånger)

Anders Plogen

• -
Cykelburna jordbruksredskap?
« skrivet: 02 dec-10 kl 16:28 »
Söker info om cykelburna redskap eller specialcyklar för radodling i lite större skala. Vet att jag sett foton på såna maskiner, men kan inte hitta någon som säljer.
« Senast ändrad: 02 dec-10 kl 16:38 av Anders Plogen »

pålle

• Gäst
SV: Cykelburna jordbruksredskap?
« Svar #1 skrivet: 02 dec-10 kl 16:52 »
Oj blev nyfiken ska följa denna tråd  kul med nya saker.

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 02 dec-10 kl 17:02 »
Torfolksgård tog fram en hel rad olika typer , men om man kom längre än till prototyper som användes i den egna odlingen vet jag inte .

By smidesverkstad i Råda häöll också på med lite olika redskapsbärare där man kunde byte redskap , men vet inte om de håller på längre .

tench

• -
    • Solrot
« Svar #3 skrivet: 02 dec-10 kl 22:56 »
Låter spännande. Har svårt att tänka mig att man orkar cykla på lite kuperad jord med ett redskap i backen bakom sig dock :)
Men kanske det finns någon lösning på detta svettiga problem?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Anders Plogen

• -
« Svar #4 skrivet: 02 dec-10 kl 23:07 »
Tench: Utväxling?

Esten: Tack för tipsen, ska kollas upp!

Jag tänkte prova att bygga en "cykeltraktor" till våren: Första målet är att kunna rensa ogräs i radodlade grödor. Helst tre rader, men blir det för tungt får jag väl ta färre. Om det verkar funka så vill jag prova att montera en enradig såmaskin för grönsaker i framändan.

Jag tänker mig en trehjulig standardcykel som bas. Strippa bort allt onödigt. Byta växlarna till MTB-växlar eller liknande med riktigt hög utväxling. Breda däck. Svetsa på någon form av trepunktsfäste med lyft via handtag eller wire. Löstagbart redskap (kultivator eller liknande) i lyften. Borde väl kunna funka?! Vore kul att hitta bilder på liknande byggen för inspiration! 

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser