Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten i hagen.  (läst 20412 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vatten i hagen.
« Svar #20 skrivet: 07 dec-10 kl 11:53 »
Dom har skabb sk fotskabb som är vanligt hos hästar med benbehåring .
Ska behandlas omedelbart .
Det ända som hjälpte hos oss var eprinex .
Det är mot skabb på kor men det funkar . Be att få det utskrivet av vet .
Och hästar ska inte gå ensamna enl den nya lagen !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

calle336

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 07 dec-10 kl 13:49 »
Dom har skabb sk fotskabb som är vanligt hos hästar med benbehåring .
Ska behandlas omedelbart .
Det ända som hjälpte hos oss var eprinex .
Det är mot skabb på kor men det funkar . Be att få det utskrivet av vet .
Och hästar ska inte gå ensamna enl den nya lagen !

Fast tror det skulle märkas mer än att han bara vickar ur vattenbaljan ibland. Han verkar inte kli benen eller vara känslig för beröring.
Nja om jag minns rätt så är det en bör sats i lagen och inte en skall sats. men visst Vi ska hitta sällskap till honom så fort vi hittar nått bra sällskap.

Så det är inte säkert att en kossa och en häst passar ihop?

pålle

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 07 dec-10 kl 14:08 »
Vicka ur baljan brukar dom ju göra när vattnet är slut dom talar het sonika om att du inta har vattna dom  så det behöver inte ha något med skabb att göra.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 07 dec-10 kl 14:10 »
Eller när dom har långtråkigt, har inte bättre för sig än stå o bråka med vattnet. Släng in nån tom hink och nån gammal trasa kanske?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 07 dec-10 kl 14:13 »
Nu på vintern är det utmärkt att släpa in hela aspar som man fällt så dom har terapi .

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #25 skrivet: 07 dec-10 kl 14:46 »
Så det är inte säkert att en kossa och en häst passar ihop?

Det kan fungera men det händer också att det inte fungerar. Och då blir det synd om kon!
På vår förra lösdrift fungerade getter ihop med vissa hästar (getterna var rätt laglösa och rymde in i hagen), min häst visade sig dock vara en potentiell getdödare och jagade de dem skoningslöst ur hagen så hästhagen slutade vara intressant.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 07 dec-10 kl 14:53 »
Riktlinjen är denna:
Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

calle336

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 07 dec-10 kl 15:29 »
ja det där med en asp va ju ett bra förslag. har tänkt på de för hästar gillar ju å mumsa på aspar. Kan ev f'älla nån som redan står i hagen :)

pålle

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 dec-10 kl 15:41 »
ja det där med en asp va ju ett bra förslag. har tänkt på de för hästar gillar ju å mumsa på aspar. Kan ev f'älla nån som redan står i hagen :)

nä det är ett bra kli träd och skugga på sommaren så ta nån annan stans helst .

calle336

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 07 dec-10 kl 15:58 »
Träd finns de i massor i hagarna så de e ingen fara. Men han kan ju få dra in den i gahen sjöälv så får han lite motion också :)

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 07 dec-10 kl 16:06 »
Träd finns de i massor i hagarna så de e ingen fara. Men han kan ju få dra in den i gahen sjöälv så får han lite motion också :)

jupp det var lite så ja tänkte också  :)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 09 dec-10 kl 02:25 »
Förra vintern gick våran fjordning med våra fjällnärakvigor. Anledning var att hon e ranglåg och våran ardennerdam jagade henne emellanåt. Då hon var dräktig ville vi inte ha den stora damen jagandes den lilla. Funkade alldeles utmärkt.

Ska kolla i stallet vad vi använder på benkvalster. Inte d travelhorse angav, men d fungerar utmärkt iallafall.  :)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 09 dec-10 kl 22:05 »
Sebacil heter medlet. Blandas med vatten och tas på, ej av, 1 gång i veckan i 3 veckor.
Håller på med en kur nu då hon tydligen fick d när hon var hos hingsten i somras.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #33 skrivet: 09 dec-10 kl 22:15 »
Så här står det om hästars vatten på jordbruksverkets hemsida:

"Ge din häst fri tillgång på vatten
Din häst bör ha fri tillgång till dricksvatten av god kvalitet. Om din häst inte har fri tillgång till vatten ska den ha möjlighet att dricka sig otörstig minst två gånger om dagen."

Mina får morgon o kväll på vintern, inget i hagen. Men då får de dricka så mycket de vill. Går ut o kollar en gång till på kvällen.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 09 dec-10 kl 23:53 »
Jag använde sebacil i 5år utan att få bort skiten men med eprinex så funkade det direkt.

calle336

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 10 dec-10 kl 09:27 »
Jo vatten får han så han klarar sig redan nu men Det är ju inte bra för en häst att dricka kallt vatten.

Sebacisl får vi inskaffa så det finns hemma. Tror dock inte det är det som är problemet. Han vickar bara ur när de är vettenfat han dricker ur. Hinkarna låter han alltid stå så fint så.
Men snart har han en fin vatten låda att dricka ur :)

caka

• Tegen Gård & IT
« Svar #36 skrivet: 13 dec-10 kl 09:37 »
Här ytterligare ett inlägg i denna tråd. Jag har nordsvenskar och shetland (18 st). Thermobar på 130 liter köptes för två år sedan och visst den var dyr men fungerar förträffligt! Den står stabilt med en hemgjord ram gjord på fyrtumms stockar och klarar galant -28 rader!

Sen så kan jag inte hålla mej ... En häst SKA inte gå ensam. Hos mej går ibland äldre hingstar själv då de gärna vill slåss under betäckningssäsongen men har då de övriga i sikte hela tiden. Vintertid går tom alla hingstarna ihop.

Hälsningar Camilla

Föder upp Nordsvensk brukshäst och Shetlandsponnier. Har även genbank med Gotlandskaniner. Orientalisk katt samt vanliga musfångande katter på liten gård med höga ambitioner.

teufel

« Svar #37 skrivet: 25 dec-10 kl 20:20 »
Ang. 12V-lösning:

Om du matar stängsel och balja med 12V blybatteri, så tänk på att kyla gör att tomma batterier lättare fryser sönder.
Det kan ibland räcka med att spänningen sjunker under 9V för att batteriet ska sjunka.
Bäst i dessa lägen är att använda fritidsbatterier och inte bilbatterier, de klarar djupurladdning bättre.

Men allra bäst är förstås att mata med fast spänning, och behöver du 12V så använd en central transformator.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #38 skrivet: 25 dec-10 kl 20:51 »
Hos min förra medryttarhäst så gav vi en hink vatten per häst vid varje högiva. Vi hade dubbla uppsättningar hinkar, så när det var dags att ge vatten tog man den hink som stod på smältning, tömde, rengjorde, fyllde med nytt vatten, bar ut till vattenplatsen och tog in den frysta hinken som sen fick stå och smälta till nästa giva.

Dom fick vatten 3-4 gånger per dag.

Förresten är det en myt att varmt vatten fryser snabbare. Varmt vatten tar längre tid att nå fryspunkten än kallt vatten, oavsett om det ångar mer om det varma. Men ta inte varmvatten ur kranen, vill man ge vatten ska man koka upp lite och spä ut det kalla i hinken istället.
//Lina

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #39 skrivet: 27 dec-10 kl 11:28 »
Ett tips! Molekylerna i varmt vatten rör sig snabbare än i kallt vilket gör att varma vattnet fryser/kyls av fortare än kallt. Molekylerna i kallvattnet står nästan still medan i varma vattnet blir det som en vispeffekt. Jag har slutat ge mina varmt vatten, fick bära ut mycket oftare.

Jag har oxå thermobar 130 l till mina som står på lastpall med en träsarg runt själva plasttunnan. Plasten är giftfri och mycket slittålig! Jag lägger lock över när hästarna går in för natten för att spara energi.

Om du inte har möjlighet till tempererat vatten, ställ hinken/bajan på frigolit/halm som du gräver ner i snön. Bygg sedan upp snövall runt bajan. Snön isolerar hyffsat bra, bättre än utan.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser