Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fantastiska djur..  (läst 3665 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
fantastiska djur..
« skrivet: 01 dec-10 kl 16:43 »
visst är duvor fantastiska på att föröka sig...just nu har jag 4duvbebisar i utevoljären... massa minusgrader.... häftigt..
Fjäderfän och kaniner

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: fantastiska djur..
« Svar #1 skrivet: 01 dec-10 kl 16:46 »
visst är duvor fantastiska på att föröka sig...just nu har jag 4duvbebisar i utevoljären... massa minusgrader.... häftigt..
Haha...jag tar väck äggen nu då det inte är många som överlever 15 minus av ungarna....dock så har påfågelduvan och den ena brevduvan lyckas lägga ägg i ett hörn som jag upptäckte igår. Jag plockar nästan ägg varje dag nere hos duvorna >.< har dom inget vett i huvet!!?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #2 skrivet: 01 dec-10 kl 22:09 »
ja, duvor är riktiga överlevare, det är delvis därför jag älskar de!  :)

det här med att plocka ägg hela tiden.... medför inte det att de fortsätter lägga ägg vilket är påfrestande för de, plus kan medföra kalkbrist? jag brukar aldrig plocka bort äggen, lägger de får de ruva på det. naturens gång helt enkelt...
observera att det jag skrev ovan är endast mina funderingar och är inte menade som kritik!
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #3 skrivet: 01 dec-10 kl 22:14 »
mina lägger sina 2 ägg.... jag plockar.....går ca 3 v...då kommer två nya ägg :) så, så himla påfrestning tror jag inte att det är....+ att mina kan äta så mycket av vaktlarnas snäckskal som helst :). Jag anser att jag heldre tar äggen från duvorna än att plocka döda ungar 4v senare. duvorna behöver även vintern på sig att förbereda sig inför våren.
MEN detta är min tanke och jag anklagar inte heller  ;D
(vilken snäll tråd)  ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #4 skrivet: 08 dec-10 kl 17:51 »
MEN detta är min tanke och jag anklagar inte heller  ;D
(vilken snäll tråd)  ;D

visst är det en snäll tråd?  ;D
mina började lägga ägg i januari  i år, 2 ägg blev det, ungarna kläcktes och växte upp. tror våra vackra duvor klarar mer än vi tror. jag låter mina häcka när de vill, eftersom de började redan i januari slutade de häcka vid slutet av sommaren, allting självreglerat.  :)
smarta duvor jag har!  :-*
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 dec-10 kl 18:14 »
ungarna har klarat sig bra... fullfjädrade snart :D
Fjäderfän och kaniner

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #6 skrivet: 09 dec-10 kl 12:01 »
ungarna har klarat sig bra... fullfjädrade snart :D

som sagt, både vackra, smarta och bra föräldrar.  ;D

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-10 kl 14:10 »
Jag har i dagsläget ca. 40 par duvor och ingen lägger ägg, mina får inget extra ljuse från någon lampa/ytterlampa alls. Jag dämpar parningslusten med att ge dom mestadelen korn i foderblandningen. Se Hönstråden och foder "Vintertiden=viloperioden"

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 dec-10 kl 14:55 »
mina bor ute och följer dygnet och årstiden..inget extra ljus... mina får duvfoder och helt korn...
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 dec-10 kl 21:04 »
idag blev det några nya ungar till... förökar sig bra gör de :D
bara 15minus ute nu...
Fjäderfän och kaniner

duvan

• -
    • Enebacka
« Svar #10 skrivet: 21 dec-10 kl 22:29 »
Många minusgrader är inga problem för duvorna! Den enda risken är att det första ägget de lägger kan frysa då föräldrarna värmer det lite risigt då dom vill att båda ungarna ska kläckas samtidigt.
Förra året parade jag de första paren i mitten av januari och  alla ungarna utvecklades finfint!

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #11 skrivet: 24 dec-10 kl 08:15 »
bara 15minus ute nu...

grattis till småttingarna!  så härligt med småknatar... :) önskar mina kunde sätta igång med häckning snart, köpte nyligen ett indisk påfågelpar, de sattes ihop för ca en vecka sedan, det kanske tar lite tid. så nykära de ser ut, hoppas miljöombytet gör att de kommer igång med häckningen. har dock inte vågat sätta ut de ännu, de är inte riktigt vana vi - 15 grader.  :-\  jädra minusgrader, ställer till en hel del!  >:(

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 dec-10 kl 21:53 »
bara 15minus ute nu...
skit oxå..de två senaste frös ihjäl..synd. :'(.
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 5 användare
svarvarsson, karsan, Lilla i, Frida Lomi, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser