Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta kamrem, var hitta handbok?  (läst 11565 gånger)

Naturliv

• Södermanland
Byta kamrem, var hitta handbok?
« skrivet: 28 nov-10 kl 06:56 »
Min bil havererade häromdagen och jag blev stående på motorvägen. Jag fick hjälp med felsökning och det kan vara kamremmen. Den är slapp och borde kanske bytas. En av mina barn kan hjälpa mig att göra det, men då behöver vi en handbok.

Jag har sökt på nätet och hittar ingen som passar min bilmodell. Haynes reparationshandbok hittar jag bara för en annan motortyp än den jag har. Kanske söker jag på fel ställen.

Har ni några tips på var jag kan hitta en reparationshandbok till Seat Ibiza 1.8 1994 års modell? Något annat tips när det gäller byte av kamrem eller annat som borde göras samtidigt?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Byta kamrem, var hitta handbok?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-10 kl 11:10 »
I och med att det är frågan om en Seat så finns samma motortyp säkert i många andra VAG-bilar (Audi, Skoda, VW) av liknande årsmodell. Det avgörande är inte bilmodellen utan motorns typbeteckning (brukar kallas motorkod eller märkbokstäver), den brukar stå dels på en stor skylt på kamremskåpan, dels instansad före motornumret och dels på bilens utrustningsskylt som vanligtvis finns under bagagerumsmattan.
Edit: motorkoden brukar vara två eller tre tecken, oftast bokstäver men ibland även siffror.

Om jag får gissa, så gissar jag att det är samma 1,8 litersmotor som sitter i t ex många VW Golf III. Det kan vara lite lömskt med märkningar på kamremshjulen som ser olika ut på olika årsmodeller, så om man hittar en handbok eller andra anvisningar på nätet bör man kolla noga att märkningarna stämmer med verkligheten innan man sätter igång med arbetet.

Det är nog lämpligt att byta remmarna för generator, vattenpump mm samtidigt eftersom de ändå är i vägen och måste tas bort (undantaget om någon av dem är nästan ny). Spännrullarna för kamrem och eventuellt även generatorrem bör man kolla noga och byta om lagret är glappt eller rasslar, kamremmens spännrulle ska man också byta om det är gropar och slitagemärken utanpå den. Kolla noga att du får spännrullar av rätt utförande, de varierar beroende på årsmodell. När jag bytte på en Golf III för några år sedan så fanns inte rätt sort på Biltema. Mekonomen hade men var dyrare än att köpa originaldelar.
Passa också på att byta vattenpump om lagret glappar eller verkar tvivelaktigt när man drar runt den för hand.

Tänk på att kamremmen är mycket känslig för olja och fett. Gör ren och avfetta alla kamremshjul, spännrullen och allting omkring noga. Ibland kan mellanrummen mellan kuggarna i kamremshjulen vara igengrodda med fastbakad smuts som är svår att skrapa bort, man kan få tälja till en hård träpinne så den passar i kuggluckorna och skrapa med den. Hantera inte delarna med oljiga händer. Om det finns tecken på oljeläckage i närheten (t ex från ventilkåpan eller från vevaxeltätningen) så åtgärda det innan den nya remmen monteras.

Körven

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 nov-10 kl 11:33 »
Är det kamremmen som pajat så är det nog inte frågan om vad som borde bytas,utan vad som måste bytas.Har du otur så kan kolv och ventiler slagits sönder,och skall det jävlas ordentligt så kan toppen och cylinderna blivit skadade.Det är nog inga andra reperationshandböcker än Hayns som är tillgängliga,det fanns Svenska handböcker från Thorsells AB i Lyrestad,men har inte sett några på flera år.Annars så är det att snält fråga någon bilverkstad om dom kan kopiera ut en beskrivning på inställningen.Det är viktigt att remmen ligger exakt med markeringarna på motorn så alla data stämmer.När du ändå håller på så byt ut spännrullarna också.Tror du kan köpa en sats med allt på Biltema för en 500 hundring.Är ventilerna mm trasiga så vete katten om det lönar sig att laga en så gammal bil,det blir dyrt även om du får jobbet utfört gratis.Annars så är en motor från skroten ett alternativ.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Amouricas

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 nov-10 kl 11:47 »
Det finns reparationshandböcker på www.skruvat.se

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 28 nov-10 kl 13:41 »
De flesta utföranden av VAG:s 1,8 l -motorer från den där tiden har tillräcklig frigång för att det inte ska bli totalhaveri om det händer något med kamremmen. Undantagen är dieslar och en del utföranden med hög kompression och stora ventiler (t ex Golf II GTI).

Rent allmänt ska man inte lita alltför mycket på gördetsjälvhandböcker som t ex Haynes. Ofta beskriver de bara de motoralternativ som förekommer på den engelska marknaden, och det är inte säkert att de motorer som är vanliga på svensksålda bilar överhuvudtaget har förekommit där borta. Det är också mycket vanligt med tryckfel eller att Haynes redaktörer har fått saker om bakfoten.
Det är bättre om man kan komma över biltillverkarens egen dokumentation, den ligger ofta ute på diverse skumma ryska siter alternativt kan man komma över den genom fildelning. VAG:s eget system för elektroniska verkstadshandböcker heter Elsawin.
En annan möjlighet är att - även genom fildelning - plocka hem t ex Alldata eller Autodata, det är så att säga verkstadshandböcker i elektronisk form avsedda för småverkstäder.

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 28 nov-10 kl 18:06 »
Det du skrev om Haynes böcker kan jag skriva under på.Det som jag läst i dom böckerna kunde jag innan,det som är knepigt finns inte med eller beskrivs väldigt svepande ordalag.Det beror nog på vad det är för bilmärke som beskrivs,en kommpis tycker dom är toppen han har en Golf.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 28 nov-10 kl 18:36 »
Det du skrev om Haynes böcker kan jag skriva under på.Det som jag läst i dom böckerna kunde jag innan,det som är knepigt finns inte med eller beskrivs väldigt svepande ordalag.Det beror nog på vad det är för bilmärke som beskrivs,en kommpis tycker dom är toppen han har en Golf.

En del svenskspråkiga Haynesböcker från början av 90-talet är riktigt bra, men det är sådana som egentligen är framtagna av ett svenskt förlag som sedan blev uppköpt av Haynes.
Exempelvis finns det både en äldre och en nyare upplaga av Haynesboken för VW Golf II, där är den äldre definitivt att föredra. Haynesboken för Volvo 740 är också bra. Riktiga bottennapp hittar man däremot när det gäller en del Haynesböcker för Ford och BMW. Sida upp och sida ner med långrandiga säkerhetsvarningar och detaljerade anvisningar hur man tar loss och sätter dit enstaka detaljer, men ingen så att säga mer övergripande text som kan ge sammanhang eller förklara för en ovetande hur saker hänger ihop och är tänkta att fungera.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 29 nov-10 kl 07:23 »
Att kolla vad Volkswagen golf har för handböcker kan vara rätt. Jag har märkt när jag tidigare beställt bildelar från Mekonomen att de kollat på vad golfen har. Fast jag ska nog försöka få reda på motorkoden först. Hittade inget jag tror är en kod i papperen så det blir att kolla i bilen.

Det lät ingenting speciellt, ingen smäll eller så, när bilen slutade fungera, så jag hoppas att inga kolvar eller annat gick sönder. Det där med att byta vattenpump och generatorrem samtidigt verkar smart, de behövs nog ändå bytas.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 29 nov-10 kl 22:20 »
Jag brukar be om utskrift från autodata på märkningen när jag handlar kamrem från Mekonomen.
Men jag skulle nog felsöka innan jag handlar ny rem.
Hur låter den när du kör den på startmotorn?snurrar rotorn?Finns det komp på alla cylindrar?
Mvh anders

Naturliv

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 30 nov-10 kl 05:32 »
Jag brukar be om utskrift från autodata på märkningen när jag handlar kamrem från Mekonomen.
Men jag skulle nog felsöka innan jag handlar ny rem.
Hur låter den när du kör den på startmotorn?snurrar rotorn?Finns det komp på alla cylindrar?
Mvh anders

Bra tips det där med att be om autodata från Mekonomen.
Motorn snurrar när jag kör på startmotorn, låter ungefär som vanligt förutom att bilen inte kommer någonstart. Läste på nätet att kamrem behöver bytas efter 12 000 mil eller fem år. Bilen har gått 13 000 i 16 år ... så helt ologiskt verkar det inte vara att kamremmen behöver bytas. Men faktiskt så är jag ju inte säker.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 nov-10 kl 06:51 »
Jag tycker nog att det finns rätt mycket annat som kan krångla, och funderar på varför du just kommit in på kamremmen?
Även om de ska bytas vid 12 000 mil så går dom lätt 20 000.
 Och du skrev att den kändes slapp? Hur slapp?
Den ska inte vara spänd som en fiolsträng, remmen ska kunna vridas ett kvarts varv, man ska alltså kunna vrida fram taggarna på insidan av remmen, så man ser dom. 
För även om den är lite slak så är det i sig ingen anledning till att bilen skulle stanna, så länge den inte är så slak så den kuggat över, men det ska rätt mycket till för det.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 11 dec-10 kl 20:33 »
Jag tycker nog att det finns rätt mycket annat som kan krångla, och funderar på varför du just kommit in på kamremmen?

Helt klart mycket som kan krångla. Tre av fyra tändstift bytta, det fjärde har ärgat fast så det krävs nya krafttag för att få loss. Huset dit de fyra sladdarna från tändstiften går är bytt. Kamremmen är slapp och behöver antagligen bytas, men är inte det som stoppat motorn nu.

Till slut hittade mina hjälpredor boven i det här dramat. En lös sladd som går från bensinpumpen. Det kom alltså ingen soppa till motorn. Med den fastsatt funkar bilen!!! Så nu kan jag boka garage för att fixa allmänservice, byta kamrem och annat smått och gott.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 11 dec-10 kl 20:42 »
Ta det mycket försiktigt med det fastnade tändstiftet, alltför mycket våld kan leda till att gängorna i toppen följer med tändstiftet ut när du väl får loss det, och då blir man tvungen att borra ur hålet och montera en gänginsats (Helicoil).

Spruta på rostolja vid det flera gånger, t ex före och efter varje körning med bilen. Känn efter med både kall och varm motor om det vill börja röra på sig. Om det börjar gå att få loss, så lossa bara litegrann, spruta på mer rostolja, skruva tillbaks och vrid fram och tillbaka tills det börjar bli medgörligt.  Om gängorna ser fula ut så prova att rensa dem med en gängtapp (kan i nödfall göras av ett gammalt tändstift där man sågar upp ett jack i gängan och slipar det till en vass egg). Om du ska göra något som innebär risk att spån rasar ner i cylindern, så ställ först kolven i övre dödpunkt och blås sedan ur med tryckluft genom tändstiftshålet när den spånande verksamheten är klar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser