Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  extra fönster mot kylan  (läst 7344 gånger)

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
extra fönster mot kylan
« skrivet: 27 nov-10 kl 00:28 »
Nu har kylan kommit.
Hyr en stuga, så jag kan/vill ej göra allt.
Fast, om jag får tag i extra fönster, skulle det väl hjälpa en del.
Det är 2-glasfönster nu.
Letar på nätet. Inte nöjd med vad jag hittat.
Vad måste jag tänka på?
Annars; vad är bäst att täta med?
Det är ej bra isolerat, 12 grader på morgonen.
De morgnar jag måste iväg direkt är tuffa att komma hem om jag kommer sent.
Annars har jag elvärme, fast de har jag bara på 10-15 grader. + att jag eldar med ved.
Stugan är dåligt isolerad.

Varma hälsningar
Leif





pålle

  • Gäst
SV: extra fönster mot kylan
« Svar #1 skrivet: 27 nov-10 kl 00:37 »
Akut hjälp sätt upp bygg plast med lister så hjälper det en del  för hoppnings vis  så du hinner söka i lugne och ron .

anders.

  • Gäst
SV: extra fönster mot kylan
« Svar #2 skrivet: 27 nov-10 kl 01:14 »
skotta snö runt huset.

Evvelina

  • Inlägg: 38
    • Uppland
SV: extra fönster mot kylan
« Svar #3 skrivet: 27 nov-10 kl 07:11 »
Så här gjorde jag, inte så snyggt kanske men det hjälper. Jag köpte dom på Bauhaus lätta att sätta upp och ta ner om man vill.

Ett tvåglasfönster med persienn neddragen isolerar nästan lika bra som ett treglasfönster. Sedan har jag satt upp ett tjock draperi innanför dörren. Den idén fick jag av en som säljer fönster.
Flyttade från Stockholm och bor nu på landet med 2 hundar och särbo i ett hus från 1720 en gammal smedsbostad som är k-märt i ett vallonbruk. Vill gärna ha höns.
Älskar att odla allt från blommor till ätbart. Njuter varenda minut!
Att ha en odlingsmark är en lisa för själen.

Lojs

  • Inlägg: 26
  • Drömmen är självhushåll så långt det går
    • Norrbotten
SV: extra fönster mot kylan
« Svar #4 skrivet: 27 nov-10 kl 08:18 »
Vi har ett fönster som det fullkomligen drar in all luft genom, (KALLT) vi akut tejpade hela fönstret med maskeringtejp, sen har jag lagt stoppade fönster kuddar längst ner.
Det får funka till sommaren  ;D
Nyinflyttad med familj två hästar och två katter. Hoppas på Får och höns i framtiden här på gården.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: extra fönster mot kylan
« Svar #5 skrivet: 27 nov-10 kl 10:42 »
Jag instämmer, om det är en dåligt isolerad stuga så vinner man inget på att få dit moderna isolerglasfönster jämfört med vanliga tvåglas.
Se istället till att det är tätt runt fönsterbågarna så det inte drar kallt där, sätt dit lämpliga självhäftande gummitätningslister.
Om det drar kallt mellan vägg och fönsterkarm så måste man lossa fönsterfodren och dreva noggrannt. Man får ta ställning till för varje gång om det är bäst att lossa fodren på ut- eller insidan.

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: extra fönster mot kylan
« Svar #6 skrivet: 27 nov-10 kl 11:41 »
Dra för gardiner/rullgardiner, minskar värmeutstrålningen radikalt.

Ger K-värde likvärdigt med 3-glas isoler/ 2-energi.

Dragigheten måste naturligtvis fixas. Tejpa listerna, har du tur hittar den kalla luften inte in nån annanstans.
« Senast ändrad: 27 nov-10 kl 11:47 av lj »

Tommy Alm

  • Inlägg: 30
  • Som naturen - kompromisslös.
    • Värmland
SV: extra fönster mot kylan
« Svar #7 skrivet: 27 nov-10 kl 12:01 »
Låter som om du har det som jag har det. Det hjälper föga att täta fönstren i ett längre perspektiv om kylan håller i sig i en för övrigt dåligt isolerat hus. Marginellt bara. Långvarig kyla sänker temperaturen sakta i huset´s väggar oavsett om du isolerar fönstren. Du får nog bara en tidvis förbättring den vägen. Mitt enda alternativ efter långvarig kyla är att elda mer i spisen och kaminen. Stundtals även gå upp på nätterna och stoppa i mer ved. Men som sagt - det beror på var du bor och hur klimatet är. Som det är nu så sjunker innetemperaturen på morgnarna med ca 1 grad i veckan - tills botten är nådd vid ca 6 plusgrader. Det är det värsta hitills efter långvarig kyla. Då har jag elradiatorer som stöd på nätter.
Arbetar och lever för en Vision - lever Min dröm som om den vore sann. Söker efter människor att dela detta med. Långsamt - tålmodigt och med stor iver kommer jag allt närmare ... mitt slutliga mål.

Neiklot

  • Gäst
SV: extra fönster mot kylan
« Svar #8 skrivet: 27 nov-10 kl 14:06 »
Alltså, det spelar ingen roll om du har 2glas eller 2glas.
För sålänge dom inte är täta så är det skitsamma..

Då är det bätte att ha enkelglas som är täta...

Känn efter var det drar någonstans, är det runt fönsterkarmen så får du peta in lite mineralull eller något (plocka bort listen)

Fogskum funkar också men var försiktig så det inte blir förmycket -hela fönstret kan vrida sig.

Vi har enkelglas med innan fönster, funkar bra, täta är dom också.  ;) :)

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: extra fönster mot kylan
« Svar #9 skrivet: 27 nov-10 kl 15:12 »
Precis var försiktig så du inte använder för mycket eller för tjockt isolermaterial .
Min pappa skulle hjälpa mig med mina , som han tyckte dragiga fönster och tog för tjock tätningslist .
Det blev så mycket spänningar i rutan att den sprack under naten .
Pappa fick åka till glasmästaren och fixa nytt fönster .

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: extra fönster mot kylan
« Svar #10 skrivet: 27 nov-10 kl 15:20 »
Ernst (ni vet vem :P) sydde en gång som långa sandkorvar och lada dem nere mot fönstren, sägs funka riktigt bra och blev samtidigt snyggt. Går att köra med blästersand som är torr och fin om man inte är så hitta egen sand såhär års.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: extra fönster mot kylan
« Svar #11 skrivet: 30 nov-10 kl 13:43 »
Vi hyr också. Huset är tilläggsisolerat i väggarna samt under golvet i vardagsrummet. I köket är det iskallt på golvet. Men jag är samtidigt glad för det, stoppar man allt drag i gamla hus och bara kör element får man säkerligen andra, otrevliga problem.

Vi har också enkelglas med innerfönster som jag fäster med skruv samt tejpar täta med pappersremsor. Nu när det varit -13 på nätterna har vi ca + 12 i sovrummet på morgonen. I vardagsrummet där kaminen står ligger det kanske på +14 (det verkar inte vara någon skillnad om det är -10 eller -20, det låg ändå på +12 förra vintern) . Huset är gammalt med små dörröppningar, höga trösklar och låga dörrkarmar, vilket gör att värmen har svårt att förflytta sig. Vi har elvärme men använder den bara till nöds i badrummet för att torka upp. För tillfället är vi hemma mycket och kan elda under dagarna, vilket såklart hjälper mycket. Det är svårt att få upp värmen om man bara kan elda några timmar på kvällen.

Riktigt kallt i huset blir det när det blåser, då verkar inte isoleringen hjälpa.

Prova att tejpa fönstren, men inte alla. Det är inte bra om det blir för tätt. Kanske kan en fläkt från kaminen hjälpa till att sprida värmen till andra rum?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser