Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstruktiva tråden om att blanda eget kraftfoder till kaninerna!  (läst 14405 gånger)

Qiz

• Västergötland
Jaaaa!  :D Orkar du så väntar jag!  :D
Mvh Zandra

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
Gillar att läsa vad andra ger till kaninerna, det är bra med tips om lätta egna blandningar. Håller just nu på att försöka hitta det ultimata fodret men det är inte lätt. Har provat massor. Det sista jag använt var mästers men det passade bara till de små kaninerna. Hos Rexarna ökade dödligheten och honornas kropparna blev inte bra , flera ungdjur fick dåliga magar.
Nu har jag börjat leta efter den "rätta" mixen :)..
Just nu blandar jag Galant och Renfor Bas men det fattas fortfarande endel inan jag är nöjd men vet bara inte vad  ::). Kommer att tillsätta vetegroddsolja eller solrosfrön och har även funderat på lucern pellets men har inte räknat på hur mycket än..

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=35&

Är det hittills bästa jag hittat.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
Ursäkta OT  :-[:

Hur kan man se om foderet innehåller for mye kalsium?
(Om foderet innehåller for mye protein ser man nattbajsane..)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Jag har alltid get lucern och betfor torrt men med mycket färskt rent vatten in till. När det blir kallt blir det många byten av vattenskålar! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
"Väcker" tråden för att om möjligt se om någon har nya infallsvinklar.
Utvecklingen bör ju ha gått framåt sedan sist.
Undrar om färsk lusern kan ersätta en del av rabbfor på sommaren? Är det värt besväret?
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Zabbe

Nu ska jag väl vara fröken motströms och djurplågare och slarver... :P

Jag räknar inte så noga, de äter mest hö, och jag vet att höet har vettiga värden, men kommer inte exakt ihåg hela analysen. Sen får de lucern-strå + havre, då havren balanserar upp kalcium/fosfor (är det väl som ska balanseras upp i lucern?) i lucernhacket, samt är ganska bra för kaninmagar i almänhet. I USA tex ger man havregryn till ungar som får problem vid avvänjningen eller vuxna med magproblem - hade väl iofs varit bättre om de haft fri tillgång på hö, men det funkar tydligen.
Blandat i havren och lucernet finns en liten mängd fårpellets för mineraler osv. Även om får och kaniner har olika matsmältningssystem, så kunde jag inte se något i fårpelletsen som inte fanns i kaninpelletsen när jag kollade i affären... lite andra värden, främst någon % mer protein till fåren (de hade inte rabbfor men nån annan kaninpellets i stor säck). Dremot kostade det hälften så mycket.
De tre ingredienserna blir själva mixen, men sen groddar jag även korn i byttor. Groddningen gör att enzymer i kornen väcks till liv och näringen i själva kornet ändras och blir mer lätt-upptaglig. Vad vi än vill tro är kaninerna gjorda att äta levande växter, och groddningen ''sätter liv'' i fröet, rent bokstavligt. A-vitamin frigörs/bildas bl.a. Groddaena utgör ungefär hälften av ''kraftfodret''. De får även färska grenar vars bark säkerligen innehåller  näringsämnen.
De har även mineralsten med salt och selen som de kan slicka på om de önskar. Hittils har jag ingen kanin som varit överdrivet förtjust i den, men de har smakat.
Saltsten har de haft hela tiden, fodret och ffa groddarna är relativt nytt.
De får några solrosfrön ibland också, för E-vitamin.

Sen så är det ju att kolla allmäntillstånd, klämma och känna osv.. men de har återhämtat sig snabbt efter dräktighet och varit pigga och fina med gott hull och inte så mycket invändigt fett vid slakt.

Hilde

• Dalarna
Jag groddar också till mina kaniner.
Ärtorna kan en dessutom skörda flera gånger.
Supernyttigt och uppskattat. :)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Gille

• -
De tre ingredienserna blir själva mixen, men sen groddar jag även korn i byttor. Groddningen gör att enzymer i kornen väcks till liv och näringen i själva kornet ändras och blir mer lätt-upptaglig. Vad vi än vill tro är kaninerna gjorda att äta levande växter, och groddningen ''sätter liv'' i fröet, rent bokstavligt. A-vitamin frigörs/bildas bl.a. Groddaena utgör ungefär hälften av ''kraftfodret''. De får även färska grenar vars bark säkerligen innehåller  näringsämnen.
Berätta gärna hur man gör det enkelt o praktiskt (något som intresserar mig, särskilt vintertid).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Zabbe

Man kan grodda korn i hinkar :)
Första natten får kornen stå i blöt, efter det häller man av vattnet och sköljer dem 2-3ggr per dag tills de har rotsystem och börjar få ett litet ''skott'' i andra änden, tar 3-4 dagar. Man kan låta dem växa 7 dagar och bli gräs, men då bör de spridas ut lite.

Jag ha staplat plastbackar på varandra med hål i ena kortändan, och som lutar lite. (pallat upp med klossar i sick-sack så att vattnet rinner igenom alla) sen häller jag bara på vatten i den översta och det vattnar övriga på vägen ner. Underst har jag en balja som töms nån gång i veckan.

Just denna är lite ostabil, och om jag bara groddar tills de börjar få skott så behöver jag bara 3 backar. Men det visar principen :)

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
Imponerande Zabbe. Smart lösning.
Får man vara fräck och fråga hur många kaniner du har och hur mycket groddar du ger per dag?
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser