Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att ha stenhöns och vaktlar  (läst 8158 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Att ha stenhöns och vaktlar
« skrivet: 24 nov-10 kl 09:13 »
Min kompis man ringde till jordbruksverket ang stenhöns.
Han fick detta svar:
Stenhöns får man ha med tillstånd och att voljären/hägnet är så stort att de kan flyga.
Vaktlar måste man ha tillstånd för att ha ???
Är detta riktigt ??? ngn som kan regler och paragrafer.
Dett gällde hobbyverksamhet inte komersiellt.
Hedemorahöns

peppz

• Västergötland
SV: Att ha stenhöns och vaktlar
« Svar #1 skrivet: 24 nov-10 kl 09:18 »
stenhöns har jag ingen aning om, men tex kinesiska vaktlar kan du ju köpa som burfåglar i fe flesta större zooaffärer utan tillstånd...  har aldrig hört talas om tillstånd för vaktlar över huvud taget.. men jag ska genast ta reda på det.. skulle det va så måste iaf  jag
 genast söka tillstånd för jag har då aldrig haft något...
Men jag är NÄSTAN 110% säker på att din vän fått det hela om bakfoten...
Kennel SweetCaileanz

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 24 nov-10 kl 09:25 »
Detta kom upp då ngn fick böta för att de hade sten/berghöns det är inte samma ras men ser ganska lika ut.
Det var därför han ringde och frågade .
Hedemorahöns

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 nov-10 kl 09:28 »
ingen speciell vaktel vi pratar om nu då? för finns ju många arter när det gäller vaktlar och som du säger även stenhöns.

peppz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 nov-10 kl 09:56 »
Så, nu har jag varit i kontakt med SJV och för en dialog med vet. Kristina Thörn som jobbar med häst vilt och fjäderfä + smittskydd.

Det vi kommit fram till än så länge är att man behöver INGET tillstånd för attt hålla vaktlar som hobbyverksamhet, men att man måste anmäla innehavet till Fjäderfäregistret, oavsett vilken typ av vaktel man har om det är för komersiellt bruk, dvs om man säljer något, (ägg, kött, livdjur).
 ev måste man anmäla sig till registret även för ren hobbyverksamhet.

vad som gäller för hobbyverksamheten, berghönsen och vad som är gränsen i antal innan tillståndet krävs har hon lovat att ta reda på och återkomma om efter lunch idag. jag uppdaterar här när jag vet mer....

Men alla vi som har vaktlar är iaf tvugna att anmäla det till fjäderfäregistret nu då som jag förstod det...

Men jag ställde även frågan om det gäller även för den som köper en ynka kines i en djuraffär och har den hemma i en fågelbur som burfågel och då blev hon osäker...
Får förhoppningsvis klara besked i em...
Kennel SweetCaileanz

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 24 nov-10 kl 12:04 »
Jag tror att det tillstånd som menades för VAKTEL gäller den inhemska EUROPEISKA vakteln eftersom det är en vild art i vår fauna . Den ska iså fall ingå i samma grupp som orre tjäder ,  ripa osv .

Och de mer "exklusiva" arterna som kinesisk , fransk , japansk osv räknas som tamfågel eller för den delen burfågel .

Intricate

« Svar #6 skrivet: 24 nov-10 kl 13:38 »
Ett tips är väl också att inte alltid tro på vad myndighetspersoner eller personer med diverse titlar säger. Det är ju ändå praxis  som i slutänden bestämmer så jag föreslår att det bästa är att titta i aktuella domar istälelt för att fråga diverse okunniga inom ämnet.

peppz

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 nov-10 kl 14:56 »
Nu har fjädrefäansvariga inne på SJV kollat vad som verkligen gäller och svaret är som följer:

NEJ, INGA TILLSTÅND BEHÖVER SÖKAS FÖR ATT MAN SKA FÅ HÅLLA VAKTEL SOM HOBBYVERKSAMHET

OCH NEJ, MAN ÄR INTE SKYLDIG ATT ANMÄLA INNEHAV TILL FJÄDERFÄREGISTRET.

SAMMA GÄLLER FÖR BERGHÖNS.

DETTA GÄLLER ÄVEN OM MAN SÄLJER ENSTAKA DJUR PRIVAT ELLER AVELSÄGG...   FÖRST OM DET HANDLAR OM KONSUMTIONS ÄGG ELLER KÖTT SÅ BLIR KRAVEN FRÅN SJV ANNORLUNDA.
Kennel SweetCaileanz

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 25 nov-10 kl 08:19 »
Har mailat svaret till kompisen svaret du gav här.
De blev ju jätteoroliga att de inte skulle få ha sina vaktlar.
Tack
Hedemorahöns

Intricate

« Svar #9 skrivet: 26 nov-10 kl 09:46 »
Nu har fjädrefäansvariga inne på SJV kollat vad som verkligen gäller och svaret är som följer:

NEJ, INGA TILLSTÅND BEHÖVER SÖKAS FÖR ATT MAN SKA FÅ HÅLLA VAKTEL SOM HOBBYVERKSAMHET

OCH NEJ, MAN ÄR INTE SKYLDIG ATT ANMÄLA INNEHAV TILL FJÄDERFÄREGISTRET.

SAMMA GÄLLER FÖR BERGHÖNS.

DETTA GÄLLER ÄVEN OM MAN SÄLJER ENSTAKA DJUR PRIVAT ELLER AVELSÄGG...   FÖRST OM DET HANDLAR OM KONSUMTIONS ÄGG ELLER KÖTT SÅ BLIR KRAVEN FRÅN SJV ANNORLUNDA.

Konstigt om det du skriver om berghöns skulle stämma i och med tråden om berghöns där det tydligt framgår att man inte alls får hålla berghöns och att man får böter om man blir påkommen.

Men det kanske är sjv som bestämmer både regler och påföljder och inte domstolarna?

Snälla...

peppz

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 nov-10 kl 14:12 »
jag har ingen aning om vad det står i någon annan tråd och vem som går i god för det.. jag ställde frågan till SJV direkt om man behöver tillstånd för att hålla vaktlar eller berghöns för hobbybruk och fick svaret att dom skulle se över saken och återkomma, och sedan meddelade dom mig senare samma dag att inga tillstånd behövs från jordbruksverkets sida.
Min referens är leg vet. kristina Thörn på SJV.  hennes ord duger gott för mig, spec som hon diskuterat igenom det med sina kollegor först och de var eniga.
men hittar du någon annan info som har en trovärdigare referens så tycker jag för all del att du ska lita på det svaret istället. Eller själv kontakta SJV och få ettt svar direkt.

att kontakta SJV är inte svårt och något alla borde göra som är osäkra på om man har en korrekt djurhållning eller om det finns krav man inte uppfyller.
Hemsidan ger svar på de flesta frågor och annars är det bara att ringa 0771-223 223

Vill någon kontakta Kristina Thörn så är hennes direktnummer 036 15 59 25
« Senast ändrad: 26 nov-10 kl 14:17 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 26 nov-10 kl 14:22 »
Här hittar du info från rättegångsprotokoll och annat .

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=68055.0

peppz

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 nov-10 kl 14:25 »
Tidigare domar i olika fall är ovesäntliga, SJV är en myndighet och dom stiftar djurskyddet, som är lagstadgat, dom sätter dessutom upp kraven på tex tillstånd.det är deras direktiv som gäller, det är faktiskt inte upp till var och en att läsa tidigare domar och sätta up sin egen tolkning om vad som är rätt och fel..

Även om jag kan förstå tankesättet eftersom tidigare domar kan bli aktuella i en ev rättssak..
Kennel SweetCaileanz

prydnadsfåglar

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 26 nov-10 kl 17:46 »
Att ha rätt och att få rätt är ofta inte samma sak...
Det är positivt att det finns tjänstemän på SJV som insett att en 20 år gammal EG-dom inte "bara är skit och lögn". DET ÄR INTE TILLÅTET FÖR SVERIGE ATT FÖRBJUDA TRANSPORT OCH FÖRVARING AV DESSA FÅGLAR. Artskyddsförordningen skulle förmodligen aldrig blivit godkänd av EU om det stått klart uttalat att förbuden mot förvaring inkluderar tamfåglar! Reglerna handlar om ARTER, vilket innebär att den tjänsteman som inkluderade ett par Rouen-ankor bland tillståndspliktiga fåglar hade lika rätt/fel som de som gjorde beslaget av de fem berghönsen i Södertälje. Alla raser av tamankor, utom myskankan, är av arten "gräsand".
Ni ska inte bli förvånade om den fjäderfäansvarige på SJV tvingas ta tillbaka vad hon sagt, hon har ju öppnat "pandoras ask". Det finns starka krafter som vill hålla myten levande, så starka att de kan skrämma/dupera en Hovrätt! Ju fler som orkar stå upp och ta sitt orättmätiga straff, desto större chans att vi kan få EU-kommissionen att agera.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 26 nov-10 kl 21:33 »
jaha vad blev det av detta nu.
'Vad ska vi rätta oss efter? Eller rättare mina kompisar ::)
Jag som startade tråden.
Hedemorahöns

peppz

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 27 nov-10 kl 10:06 »
Lycka, eftersom det blev lite kluvet här nu så föreslår jag att du antingen helt enkelt ringer SJV själv, det är busenkelt, tar ett par min och numret har du längre upp här i tråden.. eller att du ber din vän ringa länsstyrelsen där h*n bor och fråga om h*n ska gå på SJV´s direktiv eller sätta sig in i diverse domslut och sen praktisera sin egen uppfattning om vad lagen säger. och se till att få en referens att hänvisa till om det skulle bli något trassel i framtiden.
annars går det lika bra att vända sig till polismyndigheten och fråga dom om hur man ska göra, och likadant där ta en referens att hänvisa till vid ev framtida problem.
Det är ett sätt som garanterar att man har ryggen fri i alla lägen.
Kennel SweetCaileanz

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 28 nov-10 kl 13:51 »
Den handläggare Bosse pratade med sa att det tom kunde bli fängelse om man hade fåglar som inte var tillåtna (stenhöns)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser