Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  extra pengar på råttuppfödning?  (läst 3400 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
extra pengar på råttuppfödning?
« skrivet: 21 nov-10 kl 16:19 »
föda upp tamråttor till försäljning som ormmat borde vara en lönande idé.. de flesta har väl ett uthus eller en ladugård där ett gäng burar ryms... när jag hade ormar som husdjur så var det ett väldans jobb att hitta foder..det blev zoo-affären och köpa råttor och möss till fullpris.. 50-100kr st.. en råtthona får lätt 10-15ungar per kull... ungarna kan nackas efter några veckor och stoppas i frysen... de flesta ormar äter dött..  vet folk som fött upp råttor på billigaste tänkbara hundfoder..finns 18kilo för ca 150kr dogman dinner om jag minns rätt..

utomlands äter folk råttor...värt att prova? delikatess kanske?
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: extra pengar på råttuppfödning?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-10 kl 16:28 »
Föder du upp för försäljning så behöver du ansöka om tillstånd, registrera näringsverksamhet och hela tjofräset.

Föder du upp för utställning eller till din egen orm (dvs en hobby) men säljer pinkisar vid sidan av så slipper du allt krångel.

//Lina

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 nov-10 kl 16:30 »
tillstånd är gratis...  näringsverksamhet? en viss summa får man väl tjäna innan det ska beskattas?
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 21 nov-10 kl 16:36 »
Ja om det är en hobby... Man får tjäna en hel del på sin hobby innan det ska beskattas, men inte om ditt huvudsyfte är att sälja. Man får tjäna pengar på överskottet på sin hobby. Att föda upp råttbebisar för att tjäna pengar på det kan ju inte betraktas som en hobby hur man än ser på det.
//Lina

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 nov-10 kl 16:37 »
Ja om det är en hobby... Man får tjäna en hel del på sin hobby innan det ska beskattas, men inte om ditt huvudsyfte är att sälja. Man får tjäna pengar på överskottet på sin hobby. Att föda upp råttbebisar för att tjäna pengar på det kan ju inte betraktas som en hobby hur man än ser på det.
ok...
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 21 nov-10 kl 16:42 »
"min hobby är att tjäna pengar", det går ju inte ^^.
//Lina

Jan lindgren

« Svar #6 skrivet: 21 nov-10 kl 17:58 »
Hej!
Förökar sig inte hamstrar snabbare?
MVH
Jan

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 22 nov-10 kl 09:45 »

Det finns en gräns på total inkomst. Överstiger man den gränsen ska inkomst beskattas oavsett om den kommer från jobb eller hobby. Jag tror att gränsen är på 18000:- 2011.

Har man en hobby man tjänar pengar på och den totala inkomst överstiger minimigränsen ska man deklarera sin hobby på en separat blankett som heter inkomstbringande hobby eller något liknande.

Du tror väl inte att man kan tjäna några pengar i Sverige utan att skatta för det  ::)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 22 nov-10 kl 15:29 »
?
Jag förstår inte citeringen, du motsäger mig inte, bara upprepar det jag sa? Att man får tjäna en hel del innan det ska beskattas (jag tycker att 18000kr är en hel del på sin hobby).
//Lina

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 22 nov-10 kl 23:04 »
?
Jag förstår inte citeringen, du motsäger mig inte, bara upprepar det jag sa? Att man får tjäna en hel del innan det ska beskattas (jag tycker att 18000kr är en hel del på sin hobby).
Jo, men om du har arbete, a-kassa, sjukpenning eller annan beskattningsbar inkomst passerar du ju 18000 i ett nafs. Det är inte 18000 på din hobby utan 18000 totalt under året.  Dvs om du har en beskattningsbar inkomst som överstiger 1500:-/månad så måste du skatta.

Dom flesta människor tjänar ju mer än 1500:-/månad även om man har en usel lön eller är arbetslös.

Att det sedan många gånger är svårt för skattmasen att kontrollera om man tjänar något på sin hobby och hur mycket det i så fall är, är ju en annan historia  ;)

Säljer man något kan det dock vara bra att deklarera sin hobby. Man får dra av kostnader så länge man har sparade kvitto och underskott i hobbyverksamheten får kvittas mot överskott 5 år framåt.  Deklarerar man är ju risken att man åker dit på en anmälan betydligt mindre. och som sagt det är svårt att kolla hur mycket man egentligen säljer ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Katharina K

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 nov-10 kl 20:26 »
Äsch, det är inte så krångligt, starta en enskild firma "Grimbarts Rått- och mus" . Sedan är det bara att köra.
Jag kan ge dej bidrag med ett litet startpaket avelsdjur om du sätter en burfälla i min foderkammare, katten har lite väl mkt att göra nu så han blir nog inte ledsen för lite hjälp. Vi har fina friska djur uppfödda på allt från hönsmat, Krafft hästpellets av olika varianter, hal havre, korn, lusernpellets mm alltså en mkt varierad kost.
Intresserad?

Jan lindgren

« Svar #11 skrivet: 25 nov-10 kl 16:50 »
Hej!
Vore det inte effektivare att föda upp fjäderfä till reptilfoder. Dvärgvaktlar och vanliga vaktlar i olika åldrar borde tillfredställa de flesta små reptiler. Hur stor skillnad är det på en nykläckt dvärgvaktel och en muspinkie?
MVH
Jan

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 25 nov-10 kl 17:08 »
Menar du som levande foder eller som dött? Personligen anser jag att matning med levandefoder till reptiler är helt förkastligt - gissa om jag blev glad när Jordbruksverket i sommar släppte denna skrivelse.. Jordbruksverket menar att matning med levande foderdjur till tex reptil inte är förenligt med djurskyddslagen som säger att djur inte ska utsättas för onödig stress eller lidande.

Läs skrivelsen här: http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2010/reptilerskaintematasmedlevandefoda.5.32b12c7f12940112a7c80006648.html
« Senast ändrad: 25 nov-10 kl 17:12 av djurskydd »
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 25 nov-10 kl 21:30 »
Menar du som levande foder eller som dött? Personligen anser jag att matning med levandefoder till reptiler är helt förkastligt - gissa om jag blev glad när Jordbruksverket i sommar släppte denna skrivelse.. Jordbruksverket menar att matning med levande foderdjur till tex reptil inte är förenligt med djurskyddslagen som säger att djur inte ska utsättas för onödig stress eller lidande.

Läs skrivelsen här: http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2010/reptilerskaintematasmedlevandefoda.5.32b12c7f12940112a7c80006648.html
tillåt mig små-le... .. jag hade tänkt det som dött foder....
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser