Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Peak economy  (läst 7478 gånger)

Tacitus

• Ångermanland
Peak economy
« skrivet: 20 nov-10 kl 17:29 »
Just det, Peak Economy och inte Peak Oil (även om de två i allra högsta grad är besläktade).

Idag räcker inte jordens förnybara resurser längre än halva året och om alla på jorden skulle leva som feta jänkare så skulle det krävas minst 4,5 jordklot för mänsklighetens hushållning  :'(

Denna brist på råvaror menar vissa kommer att leda till Peak Economy - istället för att som de senaste 150-200 åren när ekonomin, med undantag av återkommande depressioner vilket är utmärkande för marknadsekonomi, på det hela har ökat stadigt så kan vi nu framöver förvänta oss en krympande världsekonomi.

Vad är era tankar kring detta ?

Är det månne dags att flytta ut i "skogen" på allvar och köpa med sig ett storpack med hagelpatroner  :-X

Tapio

• Västergötland
SV: Peak economy
« Svar #1 skrivet: 20 nov-10 kl 19:41 »
Halaj!

Min tanke är att om saker och ting får förändras i sakta mak, så kommer det att bli finemang.
Oljan blir i sakta mak dyrare och dyrare =>folk kör mindre och mindre bil, i mindre och mindre bilar.
Maten blir i sakta mak dyrare och dyrare(pga oljepriset)=> det kommer att handlas mer närproducerad mat, och priset kommer att bli utefter det som är moget för årstiden på den givna platsen.

Folk kommer att se lite mer till hur länge skor och kläder håller, istället för slit och släng.
Ett kvalitetstänkande kommer att infinna sig.

Allt som allt kommer vi att gå en ljus framtid till mötes!

Jag delar inte alls din dystopiska uppfattning.

//T

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 20 nov-10 kl 20:03 »
Vad är troligast - Sakta mak eller någonting oförutsett som tippar de ekonomiska systemen i chock?  Vetepriset som nu med torkan i Sovjet kanske vi klarar men blir det kännbar nedgång  i mat, bomull, mineraler osv på flera ställen samtidigt så hur balanseras det.  Och hur många länder i underskott klarar EU?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 20 nov-10 kl 21:03 »
Ja människan är det största hotet mot världsfreden!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #4 skrivet: 21 nov-10 kl 23:03 »
Återkommande depressioner är inte ett signum för marknadsekonomier... däremot för centralbanksstyrda ekonomier med monopoliserad valuta.

I övrigt delar jag din oro. Det finns många tecken på en peak economy. Att börja tänka lite allvarligare på självhushållning är nog ingen dum idé. Det finns absolut ingen anledning till att vara optimistisk just nu det är ett som är säkert. Om ekonomin faller i år eller om några år framåt kan man sia om men att det händer kan man sannolikt vara ganska säker på. Redan nu pågår den värsta recessionen sedan 30-talet i USA.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/hoga-insatser-nar-eus-bluff-synas_5708845.svd

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1330254/50MILLION-Americans-starve-Wall-Street-executive-pay-rockets.html

Köpa silver/guld, ordna med alternativt bytesmedel, skaffa ett par hushållskaniner och odla upp en lott till husbehov är iaf. mina närmsta planer. Önskar jag kunde tillägga att bli skuldfri.

Kolla gärna www.maxkeiser.com och/eller googla på Gerald Celente för senaste nytt om världsekonomins nuvarande sjukdomstillstånd.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 21 nov-10 kl 23:17 »
Önskar jag kunde tillägga att bli skuldfri.
Apropå det. Vad händer med ens skulder om det hela kantrar totalt? Vi som har relativt låga huslån då vi bor i obygden kommer ju att ha råd att betala räntan även om den går upp till 25%. Annat är det ju med många i Tjockhult, det förstår man ju...

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 23 nov-10 kl 00:57 »
Vargalyster, det kanske rentav skulle vara smartare att hamstra sällsynta jordartsmetaller istället för guld och silver, även om den civiliserade världen som helhet kraschar så kommer det ju överleva öar med avancerad teknik som då kan tänka sig att betala väldigt dyrt för såna saker som är nödvändiga för att framställa tekniska underverk.

Det känns som att de nästföljande 30 åren kan komma att bjuda på en del händelser som var otänkbara för bara 10 år sen - däribland brist på nästan alla handelsvaror inklusive mat och en kraschad världsmarknad vilket riskerar att bli förödande för livet som vi känner det.

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 23 nov-10 kl 02:08 »
Om vi betraktar den finansiella aspekten av ekonomikrönet tror jag att det kommer att bli allt vanligare att större varuproducerande företagskoncerner ger upp de skuldbaserade fiat-valutorna och väljer egna betalningsmedel och transfereringssystem för interna affärer.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 23 nov-10 kl 06:40 »
Apropå det. Vad händer med ens skulder om det hela kantrar totalt? Vi som har relativt låga huslån då vi bor i obygden kommer ju att ha råd att betala räntan även om den går upp till 25%. Annat är det ju med många i Tjockhult, det förstår man ju...

Det är avsevärt högre sannolikhet att dina skulder finns kvar, än att dina tillgångar finns kvar. Värdet på huset, bilen, lönen, pensionen, aktier, fonder och banktillgodohavanden kommer att vara borta  i god tid INNAN din skuld är borta. Orsaken är att du annars inte kan bli av med den säkerhet du lämnat för dina lån.  (:)

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 23 nov-10 kl 08:50 »
Det är avsevärt högre sannolikhet att dina skulder finns kvar, än att dina tillgångar finns kvar. Värdet på huset, bilen, lönen, pensionen, aktier, fonder och banktillgodohavanden kommer att vara borta  i god tid INNAN din skuld är borta. Orsaken är att du annars inte kan bli av med den säkerhet du lämnat för dina lån.  (:)
Varför skulle huset vara borta? Menar du att bankernas räddare kommer att gå in och kräva att det jag har i säkerhet för lånet ska återlämnas om inte lånet kan betalas tillbaka omedelbums?

Georgisten

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 23 nov-10 kl 08:52 »
Om vi betraktar den finansiella aspekten av ekonomikrönet tror jag att det kommer att bli allt vanligare att större varuproducerande företagskoncerner ger upp de skuldbaserade fiat-valutorna och väljer egna betalningsmedel och transfereringssystem för interna affärer.

Absolut!

Detsamma borde småfolket anamma. Köp silvermynt att direkthandla med. Starta Lets-ringar och handla med krediter uppbackade av varor och tjänster (din egen tid)  istället för bankkredit.

Satt och pratade om att dra igång en Lets-ring med en smålänning igår. Han var mycket intresserad. Just detta koncept verkar tilltala många.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 23 nov-10 kl 08:54 »
Varför skulle huset vara borta? Menar du att bankernas räddare kommer att gå in och kräva att det jag har i säkerhet för lånet ska återlämnas om inte lånet kan betalas tillbaka omedelbums?

I USA kräver storbankerna in hus just nu där lånen t o m är betalda. Totalt bedrägeri naturligtvis men rättsväsendet gör inte mycket åt det. Det är alltid husse som bestämmer och husse, det är banksektorn.

LasseDalom

• -
« Svar #12 skrivet: 23 nov-10 kl 09:27 »
Minskande naturresurser innebär inte nödvädigtvis minskande ekonomi. Priser ökar, hanteringen blir mer resurssnål och även tjänster räknas ju in i ekonomin.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #13 skrivet: 23 nov-10 kl 09:36 »

Huset är inte borta. Bara marknadsvärdet på det. Ingen vill köpa hus och ta dyra lån när ekonomin håller på att kantra. Det finns då massor med hus till salu, men ingen vågar köpa. Priserna rasar och varje månad blir husen billigare. Alla köpare väntar på ännu lägre priser och försöker samtidigt desperat sälja sina egna hus.

Jag menar att strax innan det kantrat riktigt kommer du att vara i en situation där du inte kan lösa in hela ditt lån. Något som banken kräver eftersom värdet på huset, som också är säkerhet på lånet, inte längre täcker lånet. Detta eftersom marknadspriserna på hus gått ner rejält.

Därför har banken sagt upp lånet. Du kan naturligtvis få teckna om lånet om du kan visa att du klarar av den aktuella räntan och amorteringsplanen. Och kan ge full säkerhet på lånet.
« Senast ändrad: 23 nov-10 kl 09:43 av sɹǝpuɐ »

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 23 nov-10 kl 09:50 »
Hm, prio ett då jag pluggat klart och fått ett jobb blir alltså inte att rusta upp huset, utan snarare att amortera av lånen så snart det bara går. Leva fattigt några år till med andra ord.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 23 nov-10 kl 09:52 »
Hm, prio ett då jag pluggat klart och fått ett jobb blir alltså inte att rusta upp huset, utan snarare att amortera av lånen så snart det bara går. Leva fattigt några år till med andra ord.

Husmarknaden är i en bubbla just nu.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 nov-10 kl 09:53 »
Å andra sidan ger ju en upprustning av huset ett ökat marknadsvärde också.. :)

Tycker ni tänker för mkt.. :) Det som sker det sker.

Fordson

« Svar #17 skrivet: 23 nov-10 kl 11:21 »
Jag har funderat på det där med vad som händer med bostadslånen vid en "riktig" ekonomiskt kollaps. Förhoppningsvis blir inflationen så enorm att det äter ur skulden. Med scenariot där varor börjar tryta torde en gård som vår på ca 25 ha snarast rusa i pris eftersom det helt plötsligt skulle bli lönsamt att odla mat på en sån liten gård. I "Min stund på jorden" av W Moberg köpte föräldrarna ett litet hemman som dom hade ett elände att betala hypoteket på. Sen kom första världskriget och priset på naturavaror sköt i höjden så dom kunde amortera av lånet på bara några år. Inte omöjligt scenario vid peak economy.
 Det vore inte fel att ge fingret åt en hungrig överbeläst 08 jävel vid gårdsgrinden.... >:D

Fordson

« Svar #18 skrivet: 23 nov-10 kl 11:29 »
En del luras att inte amortera för med dagens priser ger det väldigt lite i månadskostnad att amortera (..om man inte amorterar typ 8 papp i månaden). MEN belåningsgraden sjunker sakta men säkert och det kommer att vara helt avgörande om/när bubblan brister. Med för hög belåningsgrad kommer banken att tvinga in stora engångs amorteringar i 100.000 tals klassen, Och kan man inte häva upp dom slantarna så ska det säljas och då troligtvis med förlust = skuld för livet. Amortera även om summan känns försumbar nu.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 nov-10 kl 11:46 »
Jag har funderat på det där med vad som händer med bostadslånen vid en "riktig" ekonomiskt kollaps. Förhoppningsvis blir inflationen så enorm att det äter ur skulden. Med scenariot där varor börjar tryta torde en gård som vår på ca 25 ha snarast rusa i pris eftersom det helt plötsligt skulle bli lönsamt att odla mat på en sån liten gård. I "Min stund på jorden" av W Moberg köpte föräldrarna ett litet hemman som dom hade ett elände att betala hypoteket på. Sen kom första världskriget och priset på naturavaror sköt i höjden så dom kunde amortera av lånet på bara några år. Inte omöjligt scenario vid peak economy.
 Det vore inte fel att ge fingret åt en hungrig överbeläst 08 jävel vid gårdsgrinden.... >:D
Låter bra.. Det får bli det scenariot jag ställer in mig på då.. :) För lånefri kommer jag aldrig att bli hur faan jag än bär mig åt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser