Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna fårglädjetråden!  (läst 22693 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #40 skrivet: 15 jul-11 kl 09:50 »
Helt plötsligt låg det ett nyfött lamm i hagen??? Min gutetacka som inte blev dräktig har nu fått en liten gosse :D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

vallhunden

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 15 jul-11 kl 17:21 »
Helt plötsligt låg det ett nyfött lamm i hagen??? Min gutetacka som inte blev dräktig har nu fått en liten gosse :D
Ska du döpa honom till Julle eller Julius?? ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #42 skrivet: 15 jul-11 kl 18:36 »
Ska du döpa honom till Julle eller Julius?? ;D ;D
Nu hänger jag inte med riktigt, varför då ??? :-[
« Senast ändrad: 15 jul-11 kl 18:46 av Anette »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #43 skrivet: 15 jul-11 kl 20:25 »
så söt  :D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hustran

« Svar #44 skrivet: 15 jul-11 kl 21:31 »
Nu hänger jag inte med riktigt, varför då ??? :-[
Namnen passar väl bättre än Julia på en bagge.    ;D

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #45 skrivet: 15 jul-11 kl 23:18 »
Aha, nu trillade polletten ner :-[  ...Född i Juli så klart, jaha, jag hade tänkt Folke efter namnsdagen fast jag vet att det är dumt att döpa dem när de ändå ska gå till slakt :-\

William Beebe

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #46 skrivet: 12 aug-11 kl 22:25 »
De är ju så fina våra får! Nu i september ska vi köpa en bagge åt dem som ska göra "sitt jobb" och sen bli mat och varmt att sitta på åt oss. Dotra har redan sett ut honom, för nån vecka var han kolsvart - får se om han också har bleknat lite nu.

70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

vårlängtan

• Småland
« Svar #47 skrivet: 13 aug-11 kl 07:41 »
Grattis till dina tackor! Fina är de och en härlig bild! Får är så mysiga och dina verkar lika sugna på att sitta i knät som mina!  :)
Njuter av värme och allt det gröna!

taccotad

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 16 aug-11 kl 20:53 »
ÄNTLIGEN, ÄNTLIGEN, ÄNTLIGEN har vi bestämt oss för att skaffa får!!!!
Jag har velat detta i många år men sambon har velat avvakta... Men nu har tydligen han också insett att jag kommer med bra idéer (för hönsen tycker han jättemkt om trots att det var lite halvkinkigt från hans sida från början).

Jag är så himla glad!!! Sitter och läser och försöker hitta så mkt fakta jag bara kan.

Sen ska staketen förhoppningsvis "fårsäkras" också och bara det är ju ett kapitel för sig...

Charlotte

• -
« Svar #49 skrivet: 25 aug-11 kl 22:56 »
Är så glad för att mina tre "Gammelbaggar" är såna bra barnvakter.
Speciellt Halvmerinon Åskarl är en riktig lekfarbror som tar sig an bagglammen och dom dras alltid till honom.
Det är så skönt att kunna flytta lammen till en annan by och släppa dom hos Gubbarna, så lugnt och fint när dom inte kan höra sina mammor, inte ett pip :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #50 skrivet: 25 aug-11 kl 22:58 »
Glad för att fått hjälp av KaptenKrok med den sista brädan i taket idag! Tack, tack! 

Aha, glädjetråd som glädjetråd! Här gick det ju lite fort, alltså! ;-)
« Senast ändrad: 25 aug-11 kl 23:17 av ylvak »
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #51 skrivet: 30 aug-11 kl 09:01 »
Man blir så glad när man går ut i fårhagen och bli mött av 4 härligt bräkande flickor som vill bli kliade och klappade
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

betsla

• Jämtland
« Svar #52 skrivet: 30 aug-11 kl 14:03 »
Man blir så glad när man går ut i fårhagen och bli mött av 4 härligt bräkande flickor som vill bli kliade och klappade

Precis så är det hemma hos oss också! Härligt!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #53 skrivet: 30 aug-11 kl 15:09 »
Jag funderar på får jätte mycket & har fått chans att jobba en del med en kompis får som är blandraser av olika typer av allmogefår bla Hälsingefår & gutefår, men även finulls & köttrasfår.

Jag skulle gärna i framtiden själv ha får. Underbara djur & det blir så fin ull, fällar & gott kött av dom. a man kan ju även göra fårost, men det lutar nog mer åt för mig att kanske skaffa någon allmogeras av något slag eller blandras med det i som det bli fler lamm.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 08 sep-11 kl 08:35 »
Slaktbilen har nyss hämtat första lasset lamm (12st) och utslagstackorna (3st). Skönt att det har börjat rulla på!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

taccotad

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 12 sep-11 kl 08:56 »
Nu närmar det sig!! Vi har bytt ut alla stolpar och skruvat på isolatorer (bara några kvar) och i veckan kommer eltrådarna upp. Sen åker jag och hämtar våra efterlängtade får.

Lite jobbigt att man vill ha allt klart....igår. Finns liksom ingen ro i kroppen att ta det lugnt.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #56 skrivet: 15 sep-11 kl 22:11 »
min goa dorset-tacka Ellen.hon kommer så fort jag kommer ut i hagen eller stallet.
hon vill bara gosa :-*
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

betsla

• Jämtland
« Svar #57 skrivet: 15 sep-11 kl 23:10 »
Snart ska vi hämta vår Åsenbagge som ska få bo hos tjejerna i några månader. Sen ska han bli korv har dottern bestämt... ;D

Trandans

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 17 sep-11 kl 13:05 »
Bygger om mitt fårahus!
Dubbel glädje... Fåren får det så himla fint och fårabonden (jag) som i alla år stått i regn, snö och vind och beundrat mina älsklingar får tak över huvudet! Ett litet förmak där jag kan förvara foder och ha en go stol att sitta på.
Sen blir man ju inte lite mallig av att snickra det själv! ;D

betsla

• Jämtland
« Svar #59 skrivet: 17 sep-11 kl 14:10 »
Nu har vi hämtat "Primus", en ståtlig brunsvart Åsenbagge född i våras. Nu ska det bli lammtillverkning!!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1642 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser