Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pellets - det enkla och billiga alternativet (haha skojar bara!)  (läst 11920 gånger)

Humle

• Västerbotten
Morsan bytte till pellets kring år 2000 då oljan börjat bli rejält dyr. Men det har jävlats och jävlats. Matarskruven, styrkortet, drivkedjan, brännaren, pelletsen ja allt har jävlats på sitt sätt. För att inte tala om den evinnerliga rengöringen där halva källaren blir nersotad flera gånger i veckan. Eller när brännaren stannar varannan dag mitt i smällkalla vintern. Eller när den får tuppjuck pga. strömavbrott. Felkällorna kan alltså vara många och svåra att lokalisera. Nu funderar jag på om det inte vore en ide att övergå till direktverkande el med en liten kamin med fläkt i köket och sån där luftvärmepump på väggen? Veden orkar hon inte hålla på med och jag bor för långt ifrån för att orka fixa med det. Pellets är beroende av så mycket för att det ska fungera vilket gör det till ett högst opålitligt alternativ. Det gäller att få pellets av bra kvalite i rätt tid, att alla delar i brännaren fungerar, att pannans utformning passar brännaren, att det finns ström i kåken och inte minst när allt jävlas ha nära till en reparatör. Pellets innebär mycket jobb och är knappast att anses billigt längre då priset på pellets ökat mycket och många reparationskostnader både i delar och arbetstid räknat. Ja har ni några ideer/erfarenheter kring detta?  *trött på pellets* :P
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Jag har pelletsbrännare och använder 4-6 pallar med pellets om året = 10 000 – 15 000 kronor. Ved skulle antagligen bli billigare, annars vet jag inte.

Jo, det kan krångla ibland - brännaren ska servas årligen och det låter jag en servicekille göra. Kostar lite, men då fungerar det prickfritt. Men delar slits och behöver bytas eller justeras, så är det dessvärre. Man kan säkert göra det själv, bara man vet hur (det gör inte jag).

Sotningen/rengöringen är bökig, jag sotar ur med dammsugare med 1-2 veckors intervall, sen ska man ju ta ur hela brännaren och göra ren då och då. Det är knöligt och jag slarvar med det just därför.  :-[

Men sammantaget tycker jag att det är en helt OK lösning för mig. Vet inte riktigt vad som skulle vara bättre just här.

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Min sons mamma värmer ett helt hotell/restaurang plus bostadshus med pellets i en enda panna och det strular en hel del. Säkert gamla slitna prylar som inte servats ordentligt så jag är inte förvånad, men detta med sotning en gång i veckan förvånar mig desto mer.

Varför ger pellets så mycket mer sot än ved ger? Jag börjar få intrycket att det man sparar in i bränslehantering med pellets förlorar man i skötsel av anläggningen... Rent ekonomiskt antar jag att pellets ligger någonstans mellan ved och el/olja. Själv håller jag mig till veden.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Henrik Uddemar

• Gotland
Varför ger pellets så mycket mer sot än ved ger?

Jag frågade en sotare samma sak...
Han påpekade (ganska logiskt) att det finns en massa inställningsmöjligheter som ska vara rätt.
Och jag håller mig nog till ved också...

Undantaget extrakostnaden för inköp och elen så tror jag luft/vatten värmepump är det rimligaste om man vill få så lite arbete som möjligt.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

KjellX

• Västergötland
Jag eldar med briketter, kostar 1:10 per kilo. Men man får såklart lägga in manuellt med skyffel.
Sotar nästan ingenting, det räcker att sotaren får göra sitt en gång om året.
Då jag eldade med ved fick jag sota ur pannan en gång i månaden.

Jag känner nåra som eldar med pellets, och vad jag förstår brinner och sotar det likvärdigt med briketter, skulle åxo tro att inställningarna vid pelletseldning måste vara korrekta?

mysfaktor

• Gäst
Jag eldar med briketter, kostar 1:10 per kilo. Men man får såklart lägga in manuellt med skyffel.
Sotar nästan ingenting, det räcker att sotaren får göra sitt en gång om året.
Då jag eldade med ved fick jag sota ur pannan en gång i månaden.

Jag känner nåra som eldar med pellets, och vad jag förstår brinner och sotar det likvärdigt med briketter, skulle åxo tro att inställningarna vid pelletseldning måste vara korrekta?
ja inställningarna är viktiga.matarskruven får inte mata för snabbt...
hemma hos pappa hör man nästan pellets för pellets när de matas fram....
han har inte haft ngra problem och han har ett kombisystem med solvärme+pellets+elpatron.

knodden.

• Gäst
är väll stor skilnad på kvalite olika pelletssorter emellan.

fishyerik

• Uppland
Med tanke på att pelletspriset verkar ha gått upp så mycket och att man måste ha ett bra och nyservat system för att man ska få ut vad det är tänkt ur pelletsen verkar det sakna praktiska fördelar jämfört med en värmepump, bortsett då kanske för luftvärmepumpar när det är väldigt kallt, men om man har pelletspanna kan man ju komplettera med den då.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

sub rosa

Instämmer till punkt och pricka med allt merarbete pelletseldning medför. Jag har fövisso haft min Ulma-brännare i tre år utan service och den har fungerat prickfritt. Kocksar lite emellanåt men det får man ta. (Ulma har minst rörliga delar av pelletsbrännarna på marknaden....en rörlig del.....fläkten!)

Beställde för övrigt pellets idag och fick ge samma pris som för 3år sedan så kostnadsbiten håller jag inte riktigt med om! 2200/pall småsäck vid köp av 4pall hos StoraEnso. Köperdu 8 pall i stöten får du ge 2100kr/pall!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

_ingemar_

det finns flera brännare med bara en rörlig del  fläkten  ::) iwabo s1 nymo calero 200( har jag själv ) vet även att andra brännare är så kallade lo tech
jag har kört med pellets sedan 05 det som är gjort på brännaren är 2 st tändelement , lagat sprickor i brännar rostret 2 ggr, i övrigt så har den bara stannat när jag har glömt å fylla på med pellets

mysfaktor

• Gäst
är väll stor skilnad på kvalite olika pelletssorter emellan.
jag vet att min far köper från smålandspelets och det är 8mm pellets.
bra priser har de oxå.
www.smalandspellets.se

Humle

• Västerbotten
Morsans pelletsbrännare är av märket Janfire, någon som har något att säga om den?

Humle

• Västerbotten
Verkar inte vara ensam om krångel... http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7329 kanske man ska starta en facebook-grupp där vi som hatar pelletsbrännare kan gå med i?  :-*

tinna.m

• Skåne
http://www.blocket.se/landskrona/Senapsfro_till_varmepannan_eller_som_foder_30732707.htm?ca=23_13&w=1&last=1

Citera
Oljehaltigt, energirikt senapsfrö, säkerligen mycket bra att blanda i till din uppvärmning! Säkerligen oxå mycket bra som foder!

Finns ca 17 storsäckar om 1000 kg/st
Pris: 1000:-/storsäck

Billigare än pellets.. troligtvis energirikare(?)
Funkar det i inmatningen? mnja..
En annan forummedlem från ..Svalöv.. tyckte det gick att använda hampfrö till vedeldning
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser