Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planering av avel för 2011  (läst 3220 gånger)

Elvan

• Bohuslän
Planering av avel för 2011
« skrivet: 17 nov-10 kl 21:00 »
Jag funderar för fullt på hur jag skall ordna med utrymmen inför nästa säsong när jag får mina första kaninkullar.

Förutsättningarna är följande: Fyra kaniner, varav tre är honor och en är hane. Tre burar, varav en är lite mindre (ca 1 kvm) där hanen går och två större ca 1,5 kvm där honorna går. (För tillfället två i den ena men jag planerar att slakta den ena så honorna kommer ha varsin stor bur för sig själv och sina ungar.)

Så långt känns allt väl, det jag funderar på är hur man skall ha kaninungarna mellan att de avskiljs från sin mamma tills dess att de slaktas.

Hur gör ni? Jag har för tillfället inga utrymmen att förvara dem på så därför kommer jag att ordna det utifrån de förslag jag får här.

Det jag dock funderar på är frågor som:
- Hur länge kan man som längst ha ungarna med sin mamma?
- När man delar av hanarna kan man då sätta alla hanar (dvs från två olika kullar, men ungefär lika gamla, i samma hägn och hur stort behöver det vara? Kan man räkna tex 0,25 per kanin? Dvs 2,5 kvm hage till 10 hanar, vilket jordbruksverket har som mått på kaniner under 3 kg, som jag antar är en lämplig slaktvikt, hur länge kan man ha hanar tillsammans i grupp?
- Om hanarna blir könsmogna vid 12 veckors ålder hur gör man då? Brukar ni slakta dem då eller har ni så många extraburar så att de kan ha var sin under veckorna mellan 12 och slakt vid 17-20 veckor?
- Kan man låta honorna gå tillsammans med sin mamma tills de skall slaktas? Vad gäller med yta för dem under tiden? Hur länge är det ok att ha kaninungarna med sin mamma på 1,5 kvm yta?

Med två honor kan jag ju få upp till 20 ungar, och 20 extraburar kommer jag inte ha bara för att kunna göda upp dem till slaktvikt så därför är jag intresserad av hur ni löser detta. Dessutom är det en sak som gjort mig konfunderad och det är att en av de två honor jag fått från samma kull biter den andra ibland, när en annan kanin närmar sig utanför buren (trodde det först var när hon blev rädd, men det visar sig att hon gjort det även när min hane gått fram för att nosa på deras bur) och de är ca 16 veckor nu. Systrarna till dessa två som är kvar "hemma" verkar dock inte ha några liknande problem. De är heller inte så jättestora så de är inte slaktmogna vid denna ålder, beror det på att de är födda mitt i sommaren, eller är det normalt att de inte är slaktfärdiga förrän en bit över 20 veckor? Min andra hona är heller inte så stor och hon är ca 20 veckor nu.

Tacksam för alla tips och infallsvinklar!
« Senast ändrad: 17 nov-10 kl 21:14 av Elvan »
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Elvan

• Bohuslän
SV: Planering av avel för 2011
« Svar #1 skrivet: 18 nov-10 kl 18:05 »
Ingen som kan hjälpa mig tänka vidare gällande detta?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 18 nov-10 kl 18:12 »
Ja, ungarna kan gå i hägn. Honorna kan gå längre än hanarna, när hanarna börjar bli könsmogna kan riktigt hemska slagsmål bryta ut. Produktionskaniner slaktar man mellan 12-16 veckor, det är då dom börjar bli könsmogna.

Låt honorna ha en egen bur/hägn när dom ska ha ungar. Honan brukar ofta vara rätt tacksam att bli av med ungarna vid 7-8 veckor, och det sliter mindre på henne om dom får flytta då istället för att gå kvar. Lagligt sett får du skilja dom åt vid 6v.

Jag föreslår att du bygger två nya hägn, dom du hade var ju nog små för att kallas utebur istället för hägn, och de två honor du ska ha kvar kan ju bo där. Ta i och bygg minst 4-5kvm gärna större till varje "ungdjurshägn". Då får dom gott med utrymme.

Jag skulle aldrig orka bygga egna burar till varje kanin om det är slaktkaniner... När jag flyttar till hus så kommer jag i lagårn att bygga en "kärringbox" där honor som inte ställs ut längre (ja jag håller på med utställning) och inte är i produktion får springa och ha det gött bredvid mina vanliga burar. I dom vanliga burarna bor utställningskaniner, hanar och honor som ska ha vinterkull. Utomhus kommer jag bygga två stora ungdjurshägn där köttungdjur och ungdjur som inte duger till utställning får springa tills dom börjar bli könsmogna och då slaktar jag. Även gräsburar där de honor som har kullar under sommaren får gå och beta med sina små.

En tumregel när man bygger sina burar är att bygga MAX så många fack som antalet kaniner du har råd att ha, och MINST så många att du har plats att spara ungdjur från planerade kullar. Hellre tomma fack än för få.
« Senast ändrad: 18 nov-10 kl 18:17 av skiesabove »
//Lina

Elvan

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 18 nov-10 kl 20:30 »
Tack så mycket för svaret! Det är gotlandskaniner jag har, är det inte lite tidigt att slakta hanarna vid 12 veckor? De hinner ju inte bli så stora tills dess.

Tanken är att jag endast skall ta en kull per hona och sommar, så att det inte blir för mycket så att jag tröttnar.

Harriet S

« Svar #4 skrivet: 19 nov-10 kl 09:12 »
Ska berätta hur vi gjorde i somras då vi hade våra första kullar. Honorna gick först med sina ungar i bur inne, sedan hage ute tills ungarna var ca 8 v. Flyttade då ungarna själva kullvis till hage. Delade dom vid ca 12 veckors ålder och då blev det en honhage och en hanhage på ca 6 kvadratmeter styck och ett hus i varje. Fick flytta hagarna ca 1 gång i veckan till nytt gräsområde och däremellan revs gräs åt dom när dom hunnit beta ner i sin hage. Mammorna fick varsin egen betesbur när ungarna lämnat dom där dom fick gå i godan ro. Vi gav inget kraftfoder eller något mer än gräs/kvistar/grenar och sen fram på hösten hö, och därför växte ungarna därefter... Så vi hade kvar dom ända till efter 20 veckor, de var fortfarande små men då blev det ändå slakt av bekvämlighetsskäl då vintern började komma. Vi hade under den tiden inte ett bråk bland ungarna, varken honor eller hanar. Däremot hade jag vuxna honor ute på tomten lösa samtidigt och de letade upp varann och rök ihop direkt. jag hade hoppats att i framtiden kunna ha ett större hägn med flera vuxna honor plus deras honúngar tills de är slaktvuxna, men jag tror inte jag kommer prova det efter att ha sett hur vuxna sura honor beter sej. Just nu är det bortslaktat och 4 kaniner återstår som bor i ett uthus i en 4-facksbur. Planerar redan för nästa år och ser fram emot alla oemotståndliga ungar:-) Lycka till ösnkar jag dej!!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 26 nov-10 kl 08:52 »
Hej Elvan!

Bra att du vill ha 2 honor med en hane.. bättre kombination än 3:1... :-)

Tar unghanar från mamman och systrarna när de 10 - 12 veckor, då vet de allt kaninhyfs och du har tid att se vem som lämpas till avel/försäljning.

Sedan tycker jag att 0,25 m² är alldeles för liten för vilken kanin som helst. Och Gotlandskaninen gillar  jo att röra på sig och ha lite omväxling.  Dessutom blir det bara stress och ingen bra muskeluppbyggnad när det inte finns plats att skutta runt.

Gotlandskaninen anses vara slaktmogen med 16 veckor - men kan behöver längre beroende på linje, årstid osv. Mera foder ger fetare kaniner inte snabbare tillväxt! Du behöver alltså plats åt killarna under minst 4 veckors tid . Under vintern brukar det funkar att ha u ngkillar i grupp om honorna är långt borta, men under parningssäsongen skulle jag räkna med mera slagsmål.  Det kan lösas med större eller fler hägn för killarna - själv har jag under sommaren pojkarna i kompostgallerburar som vandra omkring. Den som bråka först blir slaktat, sedan brukar det lugnar ner sig ett tag till.

Tänk på att du kommer att behöva en tom bur i alla fall för karantän/skadat kanin.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Leontina

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 26 nov-10 kl 17:43 »
Hej Elvan!

Bra att du vill ha 2 honor med en hane.. bättre kombination än 3:1... :-)

Hej!

Är ny på det här med kaniner och blev nyfiken på varför det är bättre med 2:1 än 3:2?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 26 nov-10 kl 19:12 »
För det första så i "proffs-sammanhang" så skriver man hane först, hona sen. En hane två honor skrivs såhär: 1.2

Det finns ingen anledning till att 1.2 är bättre än 1.3. Du får gärna förklara hur du tänker, Januschka?
//Lina

Januschka

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 27 nov-10 kl 19:30 »
Enkelt..

och kom pa det efterat med hanen första.. kan inte vänja mig .. feminist kanske??

Skämt at sidan:

FöreningenGotlandskaninen rekommenderar startkt att ma ska ha lika manga hanar som honor.
Tanken i bevarandesammanhang är att enskilda hanars gener inte ska spridas för mycket till nackdel til andra som inte förs vidare alls => genetisk variation som gar förlorad och inte kan tas tillbaka.

Alltsa hellre 1:2 än 1:3.. ännu bättre vore 2:2 men jag vet att det är inte alla som vill ha det sa.

Januschka
som själv har 6:8 nu

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 27 nov-10 kl 21:43 »
Men 1:3 ger mer genetisk variation, det är ju tre olika honor med olika genuppsättningar.... Varje individ (oavsett hane eller hona) tillför genetisk variation.

Har man 1:2 och sparar avkommor och parar dom med varandra får man en mindre genetisk variation på sin kaninstam än om man har avkommor från tre olika honor.
//Lina

Januschka

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 27 nov-10 kl 21:46 »
Givetvis parar du inte halvsyskon med varandra, det är jo självklart!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 27 nov-10 kl 22:03 »
Det är väl inte alls självklart, att para halvsyskon ger avkommor som har en låg inavelsgrad (12,5%).

Sålänge man inte håller genbank så tycker jag att inavel är att rekommendera om man har riktigt bra avelsdjur (för då vill man ju förstärka deras bra egenskaper).

Och i en kombination av 1 hane 3 honor så har man fortfarande större möjligheter till genetisk variation, iom att du har fler avkommor som det är chans att det är en hane, och då har du en obesläktad hane att använda på dom två andra honorna. Avkommorna från "hane u:hona 1 + hona 2" är väldigt lite släkt med avkommorna från "hane u: hona 2 + hona 3" och kan paras med varandra för att ge djur som kan paras tillbaks på dom första stamdjuren osv osv.

Har man bara två honor blir inavelsgraden högre, givetvis. Men kaniner är supertåliga för inavel, dom har väldigt få letala gener (i motsats till människor, hundar osv).

Tänk efter, hur fungerar kaninkolonier i det vilda?

Här är en artikel av Josefin Amnesten, som är kunnig på genetik: http://kaninfarg.se/husdjursavel.htm
« Senast ändrad: 27 nov-10 kl 22:10 av skiesabove »
//Lina

Januschka

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 27 nov-10 kl 23:10 »
Eftersom vi pratar gotlandskanin här och avel...

utgår helt enkelt ifrån avel i genbank i bevarandesyfte.

Därefter min hänvisning till Föreningen Gotlandskaninens rekommendationer angående avelsarbete.

Alltså fortfarande helst lika många hanar som honor i avel och inga parningar med kaniner som är närmare besläktad än 'kusiner'.  Finns att läsa i Föreningens avelsrekommendationer för genbank.

Januschka

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 27 nov-10 kl 23:54 »
Ja har man genbank ska man givetvis följa dom rekommendationerna  ;D.

Men har man ett annat mål än bevarande så är det inget fel med inavel ;-).
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser