Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hur eldar man i kakelugn?  (läst 22276 gånger)

beckstern

  • Inlägg: 31
    • Halland
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #20 skrivet: 17 apr-11 kl 00:40 »
Usel värme.

nej det tycker jag inte!lite sämre än ved men det e inte så mycket jobb o elda med pellets!!enklare!

Broberg

  • Gäst
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #21 skrivet: 17 apr-11 kl 00:42 »
nej det tycker jag inte!lite sämre än ved men det e inte så mycket jobb o elda med pellets!!enklare!

Ok, jag tyckte det var mycket sämre än ved.

beckstern

  • Inlägg: 31
    • Halland
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #22 skrivet: 17 apr-11 kl 00:43 »
Usel värme.

jag tycker det e bra värme!!
en liten brasa så ede varmt!

beckstern

  • Inlägg: 31
    • Halland
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #23 skrivet: 17 apr-11 kl 00:51 »
Usel värme.


jag kör... o det funkar bra som faen!!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #24 skrivet: 18 apr-11 kl 07:36 »
Det skall vara ved i kakelugn. Pellets kan duga i nödfall om man inte orkar hugga ved.

Problemet med pellets i en korg är att det brinner för länge och inte tillräckligt intensivt.

Hela vitsen med en kakelugn är att den skall magasinera värmen från en kort men intensiv eldning, och sedan ge ifrån sig den värmen långsamt. Eldar man med pellets så måste man ha spjäll och ventiler öppna onödigt länge. Det suger ut luft ur huset som ersätts med kall uteluft. Brrr...

Pellets passar bra i en pelletskamin. Då eldar man lite, lite pellets intensivt hela tiden, och får jämn värme på det viset.

Men i brist på bättre spisar fan flugor.  :o

Nilbro

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #25 skrivet: 27 apr-11 kl 19:57 »
 :) Hade själv 4 st kakelugnar när jag bodde i en äldre fastighet, i Gröndal på 70:talet.
Lärde mig eftersom samt frågade äldre grannar, hur man eldade.
Jag kom ihåg att, alltid när någon polare ringde,för att snacka, så var det ständiga
svaret från min fru att " han är i källaren och sågar ved ".

Alla svar har varit kloka! Man skulle kunna tro att alla som svarat har kakelugn hemma
Att vara rädd för att stänga spjället, behöver man i regel inte vara. Förutsättningen är
 att det bara är glöd kvar. Alltså inga lågor, förutom de små blå.

De äldre kakelugnarna är tillverkade så att det inte går att stänga spjället helt.
Vad gäller nytillverkade ugnar, är det kanske klokt att fråga tillverkaren.

Nilbro ( ny medlem ).

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #26 skrivet: 30 apr-11 kl 14:52 »
Jag har skrivit om detta i Handboken. I princip det jag skrivit tidigare i tråden. Fritt fram att komplettera med mer tips där.

http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Uppv%C3%A4rmning/Ved/Kakelugn/Hur_man_eldar_i_kakelugn

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #27 skrivet: 01 maj-11 kl 01:24 »
Jag är uppvuxen med kakelugn och vedspis. Jag håller med "uppochned-anders" i allt. Jag tycker nog inte att pellets har i en kakelugn att göra. Pelletsspisar och -brasor är helt OK, men det är en annan sak. Deras fördel ligger i att det kvickt blir varmt i ett utkylt hus pga fläkten. Ved är annars ojämförligt bra (eller kol, vilket vi hade mest). Eldningsbeskrivningen är mycket bra skriven förresten. *tummen upp*
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 5 användare
Hönspapp, Rosanne, Be, polyamorista, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser