Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hydraulik ur funktion CASE 444  (läst 4620 gånger)

eskas

• Småland
Hydraulik ur funktion CASE 444
« skrivet: 16 nov-10 kl 12:35 »
Hej,

en slang gick sönder på lastaren till traktorn. Efter att jag gjort en ny, och monterat så fungerar inte lastaren.

Trepunktslyften fungerar fint, utan ryck.

Lastaren är kopplad till det extra uttaget som är till för externa redskap. Jag kan använda tiltkolven lite, om jag inte har skopa på, dvs nästan obelastad.

När jag aktiverar det extra uttaget, genom att dra i en spak, rycker lastaren till, som att det får tryck till cylindrarna, men den lyfter inte.

Har provat att koppla cylindrarna direkt på utgående slang från pumpen, dvs kopplat förbi ventilpaketet, men det hände inget.

Har fått tips om att överströmningsventilen har hängts sig, men vet ej var den är placerad eller hur man kontrollerar den.

Har rengjort tryck och sugfilter, vilka var rena, vad man kunde se.

Kan ta bilder och lägga upp, om det underlättar?

Tacksam för hjälp!

anders50

• Gäst
SV: Hydraulik ur funktion CASE 444
« Svar #1 skrivet: 16 nov-10 kl 12:58 »
Helt klart har ju nåt hänt vid slangbytet. Misstänker att du fått nåt skit med vid bytet som satt sig i nån ventil.
 Överströmningsventilen brukar sitta i ventilpaketet.
Renlighet vid slangbyte är viktigt, men det vet du säkert.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 nov-10 kl 13:13 »
..Och att du ersatt olja som läckte ut, så det inte helt enkelt fattas olja, det har du nog också tänkt på?

eskas

• Småland
« Svar #3 skrivet: 16 nov-10 kl 13:43 »
Tömde systemet på olja, och fyllde på ny vid slangbytet. Blåste rent den nya slangen med tryckluft innan montage. Har kollat oljenivån efter en stunds körning för att se om det var luft i systemet.

Borde inte lastaren (enkelverkande) ha lyfts när jag kopplade förbi ventilpaketet, om den var orsaken.

Hur kollar jag överströmningsventilen i så fall, ska den till en verksatd pga renligheten?

Kopplade ur slang vid lastaren och där kom olja, dock med lågt tryck, när jag öppnade ventilen.

Trepunktlyften har full kraft, provade att lyfta en ensilagebal (ca 350 kg) längs ut på balspjutet, vilket inte var något problem.

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 nov-10 kl 16:38 »
Eftersom detta hänt efter slangbytet så tror jag inte på nåt mekaniskt fel. Ta isär och rengör ventilen, och då borde du även hitta överströmningsventilen, den ska också bara rengöras.
Finns det inte någon mer ventil någonstans efter ventilpaketet? Isåfall rengör den också.
Och rätt dimension och rätt kopplingar hade du väl när du gjorde nya slangen? Ingen tryckslang som vikt sig, eller kommit i kläm?
Någonstans sitter det en propp, är jag rätt så säker på.
Märke på lastaren??

eskas

• Småland
« Svar #5 skrivet: 16 nov-10 kl 17:29 »
Ålö Quicke, tror jag. En sådan gammal byggd i runda rör, med mekansikt tilt (har byggt dit hydraulisk).

Rätt dimension på slang och kopplingar, tog dessutom och byggde bort ett par "förträngningar" som förra ägaren hade skarvat med, genom att ersätta dem med en hel slang.

Jag tar och rengör ventilen ikväll så får vi se. Är det lämpligt att använda diesel eller hur är det med packningarnas motståndskraft mot diverse medel?

anders50

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 nov-10 kl 18:27 »
Diesel går bra.

eskas

• Småland
« Svar #7 skrivet: 16 nov-10 kl 23:17 »
Rengjorde ventilpaketet, dock utan förbättring. När jag lossade en koppling vid cylindern kommer det olja, men till synes med för lågt tryck.

Kommer att köpa en tryckmanometer imorgon, för att kontrollera om det är rätt tryck vid pumpen, och sedan vidare. Hoppas att finna lösningen på detta sätt

Återkommer med resultat när jag haft tid att kontrollera systemet.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 nov-10 kl 07:23 »
Pumpen lär ju ge tryck, eftersom bakre lyften funkar, så det tycker jag verkar vara bortkastade pengar.
Sätt en tippkärra eller vedklyv eller vad som helst i det uttaget där du brukar ha lastaren och testa funktionen. Du måste ringa in problemet först.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 17 nov-10 kl 07:30 »
Går trepunkten och lastaren på samma pump? Låter kanske som en dum fråga, men jag har varit med om att det är olika..
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

eskas

• Småland
« Svar #10 skrivet: 18 nov-10 kl 23:42 »
Trepunkten och lastaren går på samma pump. I ventilen efter pumpen, där det förgrenas till trepunkt och externt uttag fanns en överströminingsventil. Det var den som hade hängt sig, nu är det mer kraft i lastaren än nåonsin tidigare.

Tackar för givna kommentarer/synpunkter.

anders50

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 nov-10 kl 08:21 »
Grattis!  ;)

eskas

• Småland
« Svar #12 skrivet: 19 nov-10 kl 08:55 »
Tack, alltid skönt när saker fungerar som de ska:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 3 användare
Allt i allo, Galaxie, Vserik

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser