Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klyva stock till brädor - kilfråga  (läst 7612 gånger)

randig

• Uppland
Klyva stock till brädor - kilfråga
« skrivet: 15 nov-10 kl 22:33 »
Jag ska klyva en björkstock till brädor med yxa, slägga och kil. Men de klyvkilar som jag hittar känns ganska anpassade efter regelrätt vedklyvning, framförallt känns dom smala.

Är det samma typ av kil man bör använda när man klyver för brädor? Och då följer frågan hur många kilar det egentligen går åt för 2-3meters stockar. Alla övriga tips på området tas gladeligen emot..

gopo

SV: Klyva stock till brädor - kilfråga
« Svar #1 skrivet: 16 nov-10 kl 08:48 »
Kul projekt där!

Jag hoppas att du har fint rakvuxet virke för ditt projekt. Jag har kluvit spånen till svepaskar för en tid sedan. Vi hade breda träkilar förstärkta med plåt, kilarna får gärna vara lika breda som stocken. Men det viktiga för ett bra resultat är egentligen kvaliten på virket, om det är vridet virke så måste du styra upp det på något vis, eller skaffa bättre virke. Man kan exempelvis hugga ett spår längs med hela stocken på båda sidor där du vill att klyvningen ska gå och slå in kilar i spåret under klyvningens gång!

Hur många kilar som går åt är också svårt att veta. En gång när jag skulle klyva en krokig björk till en soppslev behövdes det två yxor, och säkert 5 kilar, björken höll ihop ändå, den var kanske 40 cm lång.

lillakojan

« Svar #2 skrivet: 16 nov-10 kl 09:14 »
Du bör klyva stocken när den är fersk. Tort virke är mycket svårklyvd, åtminstone i 2-3 meters längder.
Du bör också klyva stocken i halvor först och sedan i halvor igen osv. försök att ha ungefär lika mycket virke på båda sidor hela tiden, annars är det lett att det klyvs snett ut åt ena sidan.
Första klyvningen bör gå igenom märgstrålan i midten, om den ei är sentrerad bör du försöka vrida stocken så att du delar den i ungefär två lika stora deler.
Lycka till!

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 16 nov-10 kl 10:22 »
Gör en rejäl träklubba och träkilar det blir så mycket härligare ljud än av metall mot metall :). Har hört att om man gnider in/strör på aska på kilarna så tenderar de inte att hoppa upp lika lätt. Men som sagt, klyvningens resultat beror till stor del på det man ska klyva på både gott och ont. Men hittar man rätt träd blir resultatet kanon med träbitar som inte går att köpa för pengar...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

randig

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 16 nov-10 kl 14:32 »
Tack för bra och snabba svar!  :)

Det blir till att tillverka träkilar först. I tråden nämdes att de helst skulle vara så breda som möjligt.
Har ni nån idé om lämpligast modell?

En bredare trävariant av en traditionell klyvkil i järn låter lämpligt. Men är det längden eller tjockleken på kilen man är ute efter? En klyvkil borde ha en bra "bryt effekt" medan en kil i stil med en fällkil rimligen borde kunna gräva sig djupare in i trästycket.

Det blir till att prova sig fram, det är framförallt den spännande tekniken jag vill utforska. Kul med era tips!

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser