Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kylskåp utan el  (läst 14688 gånger)

Kajsa

• Gäst
Kylskåp utan el
« skrivet: 22 feb-04 kl 13:08 »
Läser industridesign i lund och vi hålle just nu på med ett projekt kring "Low Tech Kitchen". Uppgiften är att skapa ett väl fungerande kök utan att använda sig av elektrisitet. Har kört fast lite när det gäller kylmöjligheterna. Någon som kan tipsa om något fungerande sätt, liten kompakt jordkällare innomhus? Vad vet jag! Alla förslag är jätte välkomna.
Tack!

manna

• -
Re:Kylskåp utan el
« Svar #1 skrivet: 22 feb-04 kl 13:58 »
På vintern löser sig det där med kyl av sig själv. Men på sommaren ställer det klart till problem att inte ha ett fungerande kylskåp. Om man har tillgång till brunn (annan variant än djupborrad... :P), så funkar det finfint att hissa ner kylvaror i vattnet. "Skafferi i golvet" är ett annat alternativ. Jag har murade väggar för att om möjligt hindra möss från att ta sig in (jä rajt, vem försöker jag lura??); svalt och bra även på sommaren. Fast mjölkprodukter håller sig inte så länge.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

goldqueen

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-04 kl 16:14 »
Hej. Min granne som renoverar ska framöver ordna ett kylskåp. Fungerar så här. Du behöver ett skåp typ skafferi men storlek kanske som ett kylskåp. Du drar ett rör från golvet, undergolvet ner i backen och ca 7 meter långt på frostfritt djup och sedan måste det mynna ut i luft. I golvet ska finnas en pax fläkt. Luften kommer tydligen att hålla 7-8 + grader om det görs på rätt sätt. Jag ska kolla var hans källor kommer från för han har läst det i en ekologisk tidskrift. Så gör jag ett nytt inlägg här.

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 feb-04 kl 09:35 »
Annars finns ju gasol!  8)

Bra sommartid!
Fast lite dyrt kanske! (en tub vara ca 3-4veckor i ett litet kylskåp)

sparks

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 feb-04 kl 03:50 »
Gasolkylskåp och gamla elkylskåp utan kompressor använder ju gasol och el som värmekälla.
Med lite klurighet går de att konvertera för användning av andra värmekällor.
Om man har spillvärme tillgängligt någonstans kan det vara ide att titta på möjligheterna att använda den.

En annan variant som kanske blir väl tekniskt avancerad om man inte är road av sånt är stirlingmotorn baklänges så att säga.
Sök på stirlingcooler , det kanske finns någon variant som inte kräver allt för mycket pyssel och pengar.
Fast det förutsätter förstås att man har rörelseenergi att tillgå för att driva det hela.

hokan

« Svar #5 skrivet: 14 apr-04 kl 23:30 »
hej
har för mig sankthans gården har en rätt bra lösning och man kan säkert få en ritning från dom
http://www.sthansgarden.se/forstasidan.htm

Lilla J

• Uppland
    • www.lillaortagarden.se
« Svar #6 skrivet: 26 maj-04 kl 11:38 »
Hej!
Det finns en del olika modeller på kyl/frys skåp på gasol,man kan gå in på www.legoelektronik.se där finns det en massa roligt om alternativ energi
M.v.h. / Jazzy
Örtkunnig vegeterian som arbetar som egenföretagande aromaterapeut. Har skapat en egen ekologisk hudvårdsserie med varumärket Loe´la. Titta gärna in på min hemsida http://www.lillaortagarden.se Välkomna!

empy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 jun-04 kl 13:12 »
Min sambos släktgård är en liten fäbodvall utan tillgång till el. Nuförtiden finns ett gasoldrivet kylskåp men tidigare hade de en intressant lösning.

De har en kallkälla på gården och från den ledde de in vatten i en järnlåda och ledde ut det på andra sidan. I lådan satte de en mindre låda som de la matvarorna i som skulle kylas. På med ett lock och vips ett kylskåp som höll +4.

Jag funderar på en sådan lösning i mitt framtida hem förutsatt att det finns tillgång till en källa. Då i rostfritt stål och med något isolerande som lock.

Vad tycker ni om den lösningen? Garanterat strömfritt i alla fall!

/Emma

asfaltsbarn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jul-04 kl 09:11 »
Emptys förslag lät som det bästa hittills. Men då krävs det ju som sagt rinnande vatten i närheten.

Ett annat förslag, som fock kanske inte funkar så lätt inomhus, men docjk i källaren eller jordkällaren, är att vintertid samla på sig en hel massa is och lagra den i en väl isolerad källare/jordkällare och med dessa kyla maten över sommaren. Skaffa en stor issåg och stycka upp isen från någon närbelägen sjö. Massa jobb, men elfritt och miljövänligt.

Har ej provat själv, men ska göra det när jag flyttar ut ;)

Sara

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 aug-04 kl 10:25 »
Min morfar sågade upp isblock ur sjön vid fäbodvallen och la ute på ett skuggigt ställe och täckte över med sågspån,sen hade de is långt in på sommaren till mjölkprodukterna!

AndersC

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 aug-04 kl 08:16 »
Att kyla ett skåp med vatten har jag länge funderat på. Det har funnits kylskåp som fungerar på det viset att vattnet från brunnen in i köket kopplas genom "kylskåpet". Skåpet kyls då det cirka 4 - 10 gradiga vattnet (beroende på årstid) far igenom långa kylslingor som ligger i eller runt skåpet. Man måste givetvis isolera skåpet ordentligt för att inte kondens ska uppstå utvändigt. Varje gång du pumpar upp vatten ur brunnen kyls skåpet.
Använd gärna någon av handpumparna från Tormek Mekaniska verkstad Hb i Västra Frölunda tfn 031-295544. Deras pumpar fungerar även utmärkt till hydropressor eller hydrofor om du vill leva bekvämt och ha konstant tryck i ledningarna.

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 27 aug-04 kl 23:39 »
Hej,
byggde nån gång för länge sedan en sommar-kylskap som var baserad på vattenförångning. Det hela är i princip en bur med tjocka dubbel-väggar av hönsnät. Inuti väggarna finns vanligt grillkol, dränkta med vatten.
(Sol-)värme förånga vatten -
förångningen är en endoterm process -
temperaturen i buren sjunker.
Det hela fungerar paradox nog bäst på sommarn ;)
Och vattnet måste fyllas på regelbundet eller man måste kommer på nåt sinnrikt automatisk påfyllning. Jag försökte med en högre placerad hink och tjock ullgarn som vattenreservoir/vattenledare men det var svårt kontrollerbart, så att det antingen droppade för mycket eller blev torrt :(
Men principen är primitv nog att den kan fungerar bra med lite klurning.
/droliver

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 apr-05 kl 13:35 »

Hej.

Håller just på att bygga en mindre matkällare som ska kylas genom ett ca 7 meter långt rör i marken. Det tar in luft på skuggig plats, och kyler luften genom markens temperatur, och blåses in längst ner i matkällaren.

Det speciella med denna matkällare är att den ligger under golvet i min hall, vilket gör att den inte är lika effektiv som en normal fristående matkällare. Det är just detta som nödvändiggör dessa specialarrangemang.

(Hade under många år en normal matkällare, då jag bodde på landet, men nu bor jag i ett normalt villaområde.)

För att detta ska fungera, enligt en bok som jag har om just matkällare och hur man bygger dem, så krävs ett ganska långt rör, alltså helst 10 meter.

Man måste också ha avrinning av kondensvatten i lägsta punkten på röret, eftersom den varma sommarluften kommer att fälla ut en massa kondensvatten. Så det hela ska dräneras ner i backen.

Och skyddas mot möss, förstås.

Boken jag läser säger att detta kan fungera med självdrag, om skillnaden i höjd mellan inlopp (lägre) och utlopp (högre) är tillräckligt, alltså helst en, två meter. Men då ska också diametern på röret vara i storleksordningen 100 mm.

Personligen så har jag 50 mm-rör och kommer använda fläkt, eftersom jag har 12V indraget i matkällaren. Jag ska använda en  gammal datorfläkt på några få watt, och jag kommer att konstruera en reglerhistoria som mäter temperaturen i både matkällaren och i inluften. Fläkten snurrar enbart då luften som tas in är svalare än luften i källaren. Samt har en inställning på lägsta temperatur, eftersom det inte ska frysa i matkällaren.

Jag vet alltså inte än hur detta fungerar, men jag tror på iden, och hoppas att jag har lite rapporter att komma med om ett år eller så.

Detta borde alltså fungera med ett kylskåp också.

Så jag efterlyser också om någon har mer erfarenheter av allt detta.

Eller har någon använt Peltier-element rent praktiskt?

Mikael Perman

andersericsson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 maj-05 kl 19:26 »
Var på studiebesök hos en man i Småland (tror jag) som tänkte utnyttja rör i marken som några redan skrivit. Han trodde att hans rör (ca 30 m om jag kommer ihåg rätt) skulle räcka till för ungefär tio av årets tolv månader. Vattenburen kyla har ju problemet att det finns risk för läckage och fuktskador, gasol måste köpas kontinuerligt (dessutom är det bökigt). Några skriver att bara 7 meter rör skall läggas ned så det verkar ju finnas lite oklarheter i hur mycket rör som måste användas. :D

Skall bli roligt att se hur det går med det kylskåpet. Gräva djupt går ju bra i den Småländska myllan men är betydligt svårare i tex mon i Hälsingland.

Har någon tänkt på solceller/ackumelatorer? Ett modernt kylskåp idag drar ju rätt lite. Fast solceller är fortfarande dyra. Kanske bara fungerar på kylskåp/sval och inte kylskåp/frys.

Jaja, jag tänker högt bara. Personligen gillar jag idén med rör i marken. Fortum, eat my shorts. :D

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 maj-05 kl 20:30 »

Hej.
Ja 7 meter har jag till min matkällare, och den siffran har jag fått ifrån en bok just om matkällarbyggande. Jag håller just nu på med att lägga sista handen vid detta, för att prova om det fungerar bra.

Men en matkällare är ju som sagt ca 10-7 grader inuti, medan ett kylskåp är 2-4 grader, alltså avsevärt lägre, därmed ett behov av mycket längre rör, skulle jag tro.

Mikael Perman.

mb

« Svar #15 skrivet: 08 jul-05 kl 10:30 »
Citerar Mikael Perman: "...enligt en bok som jag har om just matkällare och hur man bygger dem..."

Hej, vad heter boken ifråga?

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 jul-05 kl 16:03 »

Hej.
Ska kolla, den är utlånad till min bror just nu, för han står mitt i ett byggprojekt.
återkommer alltså, men om jag glömmer, stöt på igen.

Mikael Perman.

mb

« Svar #17 skrivet: 12 jul-05 kl 17:21 »
Tack, och jamen visst, det skall jag.
Funderar på att passa på och göra till sommarstugan som mina föräldrar bygger. Ju mindre el man behöver för sina "måsten" destå bättre är det. :)

Wolverine

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 jul-05 kl 12:17 »
Det finns även kylskåp som drivs av fotogen. En konvertering till ett ekologiskt bränslesubstitut borde inte vara omöjligt.
I princip skulle även värme frän en panna gå att använda, allt enligt absorbatorprincipen. Med tanke på värmeöverskottet en panna genererar, är energin ett kylskåp behöver relativt liten. Man skulle kunna koppla ihop en kökspanna med kylskåpet och på sätt få två system av ett.

http://www.dometic.com/templates/fp.aspx?id=6361
/Jordlöpare

Mullvaden

« Svar #19 skrivet: 17 jul-05 kl 14:46 »
alltså min källare ligger under köksgolvet och har inga rör eller fläktar men håller ändå tillräcklig kyla.det har varit det vanliga häruppe i alla fall,man vill ju inte fa ut å pulsa till en extern matkällare mitt i vintern.....
men jag antar att det beror rätt mycket på vilken typ av hus och framförallt på vilken grund det står

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser