Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför inte mjölksyra på hösten?  (läst 1736 gånger)

ersam

• -
Varför inte mjölksyra på hösten?
« skrivet: 15 nov-10 kl 13:40 »
Funderade lite i kölvattnet av höstens aktiviteter på det här med bekämpning.

Varför använder man inte mjölksyraspray på hösten? Har fått för mig att den är effektiv men mer skonsam? Här droppar vi oxalsyra.

Curt

SV: Varför inte mjölksyra på hösten?
« Svar #1 skrivet: 15 nov-10 kl 15:43 »
Funderade lite i kölvattnet av höstens aktiviteter på det här med bekämpning.

Varför använder man inte mjölksyraspray på hösten? Har fått för mig att den är effektiv men mer skonsam? Här droppar vi oxalsyra.
Visst kan man använda mjölksyra på hösten om temperaturen är över 5°C. Behandlingen innebär att varje ram skall lyftas och besprutas. Detta bör upprepas minst 2 gånger, helst tre. Oxalsyra kan användas ner till en utetemperatur på 0°C. Det räcker dessutom med en behandling.
Att lyfta ramar när bina gått i klot är ingen bra idé.

Lars i skogen

« Svar #2 skrivet: 15 nov-10 kl 21:01 »
Jag vet att det inte är så många "man" som gör det, men jag är ett undantag iaf :)

Jag tycker faktiskt om det, även om det har många nackdelar som Curt säger. Man får behandla när samhället är yngelfritt, men innan de gått i klot och när det inte är för kallt. Om man har några få kupor spelar inte arbetsinsatsen så stor roll tycker jag.

Fördelen är för min del att det känns mycket bättre, ett gott samvete...  ::) Plus ingen risk   (?) för överdosering, och därför kan man sova tryggare med vetskapen om att man åtminstone inte aktivt har orsakat att bina/drottningen dör.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 15 nov-10 kl 23:39 »
Varför kan man droppa oxalsyra men inte mjölksyra direkt på bina?

Curt

« Svar #4 skrivet: 16 nov-10 kl 08:05 »
Varför kan man droppa oxalsyra men inte mjölksyra direkt på bina?
Bina distribuerar inte mjölksyran mellan sig självmant, det gör dom med den sockerhaltiga oxalsyralösningen. Tidigare användes oxalsyralösning i vatten. Den fick också sprayas på bina.

Dela detta:

* Inloggade just nu

965 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser