Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var/hur förvara fodret?  (läst 17286 gånger)

johe71

SV: Var/hur förvara fodret?
« Svar #20 skrivet: 16 nov-10 kl 15:37 »
Mina får inget värpfoder och ägg får jag ändå  :D

självklart får man ägg ändå... men om man tillgodoser hönans behov av aminosyran Metionin så får man en högre äggproduktion... och just dagsbehovet av metionin är en av de sakerna som är svårast att tillgodose om man blandar egna råvaror...

så om man inte bara räknar på månadskostnaden utan istället räknar på kostnaden per ägg så är det inte alls säkert att den blir högre bara för att man köper "dyrt" värpfoder

de blåa tunnorna är för övrigt bra tunnor :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #21 skrivet: 16 nov-10 kl 16:05 »
Plast tunnor. Blåa. "Dessa vanliga" Finns på blocket.

Brukar finnas 100liters, 150liters, 200liters, 205liters.
Kostar ungefär: 0:- till 200:-

Såga av toppen. 2-3cm neråt. Vänd på locket och vipps så har du ett dugligt förslutande lock.

Jag har flera hundra. Bor i SKÅNE, BÅSTAD. Intresserad någon, nu, eller som söker i framtiden?
Skicka e.post till: bjare@live.se

(lånad bild, exempel på utseende.)

Man kan bygga rätt fina automater av dessa också. :)

Åh, schyssta tunnor!

Men du... du bor i fel landsände =D Men ska kolla på Blocket, tack för tipset!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #22 skrivet: 16 nov-10 kl 17:03 »
Jag ringde till kommunen och fick hämta soptunnor gratis....dom är jättebra för man kan kan dra dom för dom har ju hjul.

betsla

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 16 nov-10 kl 18:44 »
Jag ringde till kommunen och fick hämta soptunnor gratis....dom är jättebra för man kan kan dra dom för dom har ju hjul.

Va, gratis?? Du bor inte i Åre kommun hör jag...  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Xoot

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 16 nov-10 kl 19:39 »
Åh, schyssta tunnor!

Men du... du bor i fel landsände =D Men ska kolla på Blocket, tack för tipset!

Tack. Är en hobby också att samla på "bra-att-ha" :)
Var inte menat egentligen som någon annons endast för mig.
Detta finns i stora parti på Blocket.se så det är ett hett tips som svar på topic. :)

Men jag är väll en av dom som samlar på mig dessa tunnor.  ::)

Är poppis till ridtjejer att samla utrustning i. Rep, snören osv. Tydligen.
Fick något e-mail. En ville bygga flotte haha. Men allt funkar ju! Har förresten skruvlocken sparade.

betsla

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 16 nov-10 kl 20:11 »
Tack. Är en hobby också att samla på "bra-att-ha" :)
Var inte menat egentligen som någon annons endast för mig.
Detta finns i stora parti på Blocket.se så det är ett hett tips som svar på topic. :)

Men jag är väll en av dom som samlar på mig dessa tunnor.  ::)

Är poppis till ridtjejer att samla utrustning i. Rep, snören osv. Tydligen.
Fick något e-mail. En ville bygga flotte haha. Men allt funkar ju! Har förresten skruvlocken sparade.

Jag hittade inte några alls runt i kring Jämtland och angränsande län. Så det blir till att fortsätta leta...

Xoot

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 16 nov-10 kl 20:30 »
Jag hittade inte några alls runt i kring Jämtland och angränsande län. Så det blir till att fortsätta leta...

Tråkigt. Provade att söka runt dig och hittade heller inget.
Du får hålla utkik helt enkelt men om det är akut så åk till industrin. Något lokalt inom industri?
Alla köper in och har massvis med sådana tunnor. Även lantbrukare, främst som har kor.

Industri: Schampo, Sprit, Diesel, Olja, Aceton, Avfettning osv osv. (Brukar ha varit i tunnorna)

I mina har rengöringsmedel, schampo varit. Känns bra eftersom det räcker att spola ur med högtryck.

betsla

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 16 nov-10 kl 20:35 »
Tråkigt. Provade att söka runt dig och hittade heller inget.
Du får hålla utkik helt enkelt men om det är akut så åk till industrin. Något lokalt inom industri?
Alla köper in och har massvis med sådana tunnor. Även lantbrukare, främst som har kor.

Industri: Schampo, Sprit, Diesel, Olja, Aceton, Avfettning osv osv. (Brukar ha varit i tunnorna)

I mina har rengöringsmedel, schampo varit. Känns bra eftersom det räcker att spola ur med högtryck.

Jag visade bilden för sambon nyss. "Såna kan jag fixa så många du vill ha" sa han... han jobbar granne med nåt företag som får färg (vattenlöslig) i såna där. Sicken tur man kan ha =D

STORT tack igen för tipset!

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #28 skrivet: 22 nov-10 kl 18:17 »
Har en sådan här... funkar utmärkt och håller ohyran borta.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50099051

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #29 skrivet: 22 nov-10 kl 19:52 »
Jag har en gammal uttjänt frysbox till mitt hönsfoder.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

challe:)

• Småland
« Svar #30 skrivet: 05 dec-10 kl 12:38 »
jag har mitt hönsfoder i en soptunna funkar perfekt får rum med ca 3 säckar
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Xoot

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 05 dec-10 kl 17:53 »
jag har mitt hönsfoder i en soptunna funkar perfekt får rum med ca 3 säckar

Vadå för soptunna, och vadå för fodersäckar?

Jag köper alltid fodersäckar 20L-25L och om jag ska ha ner 3.st i en soptunna så blir inte ens halva fylld.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #32 skrivet: 19 dec-10 kl 11:35 »
Jo, det finns många olika storlekar på soptunnor :o ...
Ska ni använda 150-liters plastfat är det bäst att skaffa lockfat, och inte såna med en liten skruvkork (om de inte är gratis förstås :P ). Lockfaten går att använda som de är utan modifiering. Ett 150-litersfat rymmer ungefär 60 kg havre.

För större mängder hakar jag på idén om enkubikmeters IBC-tank, det var ju skitsmart att ha färdigblandat foder i och bara öppna kranen och tömma ut önskad mängd vid utfodring. Om en har lite fler djur, då.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #33 skrivet: 10 jan-11 kl 21:24 »

Den dagen råttorna gnager hål i plasttunnorna så går inte jag in i hönshuset utan älgstudsaren iaf.
Vad har du för råttor egentligen  :o  :o
« Senast ändrad: 11 jan-11 kl 11:11 av Zoodiak »
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #34 skrivet: 10 jan-11 kl 21:37 »
Jag har en plåttunna från ikea som jag har mitt kaninfoder i. Helt perfekt. En påse med helhavre får precis plats.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

hönapöna78

• Småland
« Svar #35 skrivet: 12 jan-11 kl 13:37 »
Jag har såna här från ikea. Bra är att man kan ställa flera på varandra så att man kan ha både ett par olika foder och snäckskal samlat på samma ställe.
//Jessica

Attes matte

• Jämtland
« Svar #36 skrivet: 12 jan-11 kl 17:34 »

Men fy satan, vilken bjässe!!!  :o

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

• Jämtland
« Svar #37 skrivet: 12 jan-11 kl 17:35 »
Jag har såna här från ikea. Bra är att man kan ställa flera på varandra så att man kan ha både ett par olika foder och snäckskal samlat på samma ställe.
//Jessica

Smaaart! Men hur stor är "luckan"? Får man ner en foderskopa utan att knö alltför mycket?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #38 skrivet: 12 jan-11 kl 19:22 »
De lådorna e grymma. Även för källsortering.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

betsla

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 12 jan-11 kl 20:15 »
//Jessica

Hm, de såg ju himla smarta ut. De finns visst i två storlekar dessutom, 37 och 60 lit. Smart! Osis att jag har 30 mil till IKEA då...

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare (1 dolda)
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser