Jag är ju förvisso inte "tintin"

men ändå ganska insatt med det här med hästar... Vad gäller vitlök till hästar så är det ännu inget bevisat i vilken mån det är skadligt eller ej. Viss forskning pekar dock på att vitlök i större mängd kan ge blodbrist hos häst, men då med en giva på över 20 gram/100 kg häst.
Att ge vitlök i mindre mängd finns ännu inget som tyder på att det skall ha en skadlig inverkan. För min del anser jag att vitlök i mindre mängd enbart är ett positivt inslag i hästens foderstat. Mina hästar får alltid lite vitlök under sommaren för att ha viss effekt mot mygg och andra hemska varelser..

Även vad gäller luftvägsproblem så anser många hästägare (dock ingen fosrkning som bevisat detta..!) att med ett litet tillskott av vitlök så förbättras "problemet"...
Detsamma borde väl gälla kaniner, gärna vitlök MEN ej i överdoserade mängder... !
(Sedan vill jag bara tillägga vad gäller Switch så anser jag att det ska användas i begränsad mängd...Det är trots allt ett bekämpningsmedel och något jag ogärna använder på mina hästar...Absolut inte på de som är dräktiga men däremot på de som har mkt fästingar etc. Rekommenderas det verkligen till kaniner? Om jag inte minns helt fel så rekommenderas det INTE till hund och katt iaf!!)